Vatten & Avlopp
elmont: Och det är så det fungerar på bilverkstaden, i klädbutiken, på restaurangen, hos frisören mm mm. Det kallas fri företagsamhet och kapitalism.
Engelholm Audio: Hejsan, Ja gissninglek är nog rätt ord. Bifogar här en bild på vattenlåset. Hoppas det kan hjälpa lite. Visst är det flyttstädaren som skall betala, men personen i fråga har inte imponerat på något sätt och är extremt svår att ha att göra med. Parallellt med att jag försöker få han till att betala, så undersöker jag möjligheterna att själva lösa det.
Krilleman: Redan på inkommande 12 prisol har du för litet matar-rör! Dusch är inte OK att koppla på 12mm cu rör! 15mm är det minsta en dusch ska ha enligt standrad! Men ibland har nöden ingen lag, du kan gott montera ballisar på dina 12 rör och dra vidare, strypningen ballofixen utgör är inte något hinder. Jag har installerat många badrum i mina dagar, både med eller utan ballofixer och
Krilleman: Om du bara har en ventil på ena sidan på vattnet, varmt eller kallt spelar ju då ingen roll... Och om den är fungerande eller inte är ju heller inte då intressant... Du behöver stänga gruppventil eller vattenmätare beroende på hur du bor! (Lägenhet eller villa) Köp den blandare du behöver byta, plus ett par passande ballofixer med stödhylsor och byt hela rasket! Enkelt är nästan
Samoto: Det låter bra nu när jag kom fram till att det var 90 mm rör från WC. Det är ett WC på övervåningen och ett där nere (suturänghus). Rören går alldeles utanför väggen där de skall kopplas i hop med 110 röret. Därifrån ca: 25 meter till kommunens rör. Detta med AVLUFTNING vad är det och hur funkar det ??? Tomas
Josth: Har rund tvådelad knapp nu, dvs den som fungerar lite bättre än versionen med stora tangenten innan... Har även max inställd vattennivå för spolning i tanken. IFÖ är betydligt bättre på spolning men även de hade ett generalfel när vipp-knappen och Cera var ny för 10-15 år sedan och det bara gick att vippa åt ena hållet för att det skulle spola.
prototypen: Backventil för att det förekom att mätaren vändes några månader per år. Protte
thojak: Jag blev något försenad.... Först nu har har jag lite att dela med mig av. Har haft anläggningen installerad sedan innan jul men ändrade lite på den i föra veckan så att värmepumpen gick lite bättre. Skilde sol och VP kretsen(båda gick mot solslingan) samt kopplade in en värmeväxlare mot luft/vatten värmepumpen för att undvika att VP:n blev för varm. Solanläggningen blir kalas.
Frostig: Hej. Tack för alla svar och synpunkter. Har själv börjat fundera över om man borde hålla den gamla planlösningen som de flesta tycks mena. Är dock jättebra med ärliga synpunkter för ibland så blir man lite insnöad i eget tankesätt. Kostnaden för att flytta köket kommer ju landa en hel del över vad det skulle kosta att endast göra om kök på befintlig plats. Tror att
Rockryder: Felet fixat. Det var barr som lagt sig i kanalerna där trycket bildas... om det nu var en förståelig förklaring... Hur som helst, så tog jag med lite vilja och våld isär pumpen, rensade, och satte ihop igen, och sen var det tryck som aldrig förr!
ZeroX66: Ja jag har ingen avluftning där. Hur ordnar man en sån? Byter slang där den redan sitter?
Lars K: Behöver komplettera min trekammarbrunn med ytterligare rening och funderar på BIOROCK, som ska vara "Markbädd på burk" med någon form av krutonger i en burk. Jag behöver ha HÖG skyddsnivå så jag måste även ha en fosforfälla. Undrar om någon har erfarenhet av Biorock, helst i kombination med fosforfälla med polonite. Tacksam för svar
meckis: Många gånger räcker det att lyfta av elementet från fästena, o vinkla elementet lite utåt. Då brukar man få tillräckligt med utrymme för att tapetsera o dylikt. Ställ elementet på en träkloss så inte rören böjs. Har sluppit ta av många element genom denna metod!
Bomull: Vi har hela tiden vetat att vi måste göra iordning avloppet och något vi kalkulerade med när vi köpte huset för knappt ett år sedan. Däremot trodde vi att vi skulle ha lite mer tid. Det är mycket vatten i markerna och stenkistan är förmodligen mättad. Det var i alla fall spolbilschauförrens bedömning av läget. Han spolade inte rören till stenkistan då han inte ansåg att det
matz77: Ahh.. Låter logiskt nu när ni säger det! Tack så mycket för hjälpen! Vad gäller kommentaren ritningens riktighet så har jag redan blivit varse om detta.. De stämmer i grova drag men inte helt.. Ritningen är ju ändå sen ca 1948 eller så och lite har det ju hänt med huset sen dess.. Kan tillägga som lite "kul" att ett av de 40-tals rören sprack imorse under köksgolvet.. Kul med
Elkludde: har aldrig använt stödhylsa till varken hårda eller halvhårda däremot alltid till prisol,med glidex!!
kristian_karlsson: Ok, nu är jag säker på att det är mina avloppsrör som går i taket i husets källare. Så det som behöver göras är då att fråga styrelsen om lov och sen göra ett hål i golvet och koppla på ett rör. Jag måste gör om hela fuktspärren sen, eller? Vad tror ni en hantverkare(vvs-are + ev nån som gör hålet) tar för att göra jobbet med avloppet?
t-quick: Här hittade jag något som kanske kan passa mig? http://vvsguiden.se/search/product.html?nodeId=12019#
Edvin77: Jag håller på att dra om avlopp i ett rum i en källare och det gamla avloppet till husets huvudledning är ett keramikrör som är 19 cm i diameter utvändigt och ungefär 14 cm invändigt. Jag vill byta ut avloppet i hela det rummet eftersom jag ändå har bilat upp hela golvet. Hur ska jag skarva detta på bästa sätt då jag går från ett större till ett mindre rör så vill jag inte få
PontusF: Så här står det i Branschreglerna för säker vatteninstallation. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------- Anslutning av tvättmaskin Vattenanslutning till tvättmaskin ska ha en lättåtkomlig avstängningsventil. Anslutningsledningen till tvättmaskinen ska vara godkänd för avsedd
elmont: Det finns "toppar" att sätta på röret så att det tätar. Prata med nån brunnsborrare eller VVSare.
Dsl: Jag körde på geggamoja temat! Nedan ser ni en brunn med 110mm utlopp. En hög glasfiberspackel och lite byggfog gjorde den både tät och stabil. Tryckte ner den så lång det gick och fantastiskt nog sticker den då upp 8cm över cellplasten. 2cm fall så har jag den planerade golvtjockleken. :wow: [bild]
silvin: Tack! Jag provade direkt att skicka en förfrågan till dem. Var i kontakt med en firma tidigare i Örebro, där jag mailade dem frågan: "Vad behöver ni veta för att kunan ställa en offert?" och fick en offert till svar, när jag sedan gav dem lite mer precis information och bad om en ny offert utifrån mina förutsättningar så uteblev svaret, och tyvärr har det verkat vara så med flera
MathiasS: Det var ett par år sedan jag handlade VVS-installationsmaterial. Då var byggbo.se, sigro.se och rinkabyrör.se naturliga ställen att handla på. Sedan dess har det ploppat upp tio nya näthandlare. Är det någon av dessa som utmärker sig med bra priser och sortiment? Det är i första hand tappvattenprylar (Wirsbo rir + FM väggbrickor etc) jag ska ha men även lite blandare och annat fix
a k o: Jag är medveten att ämnet behandlats tidigare, dock kunde jag inte få ut de svar jag ville ha ur den tråden. Situationen ser ut följande, vatten kommer in på tomten via PEM slang med diameter 25, skarv finns sedan under huset till en PEM 20. Det jag vill göra är att dra in vattnet till diskbänken och koppla på med en blandare av typen gustavsberg, vill eventuellet även koppla förbi en