Hej!
Som relativt ny husägare tänkte jag vända mig till detta forum för att höra lite åsikter och få råd i frågan ang rörbyte. Huset är ganska gammalt (byggt 1907) och har ett galvat rör för färskvatten in i huset. Min tanke är att efter vattenmätaren börja sätta kopparrör. Dock har jag hört att nya kopparrör avger en hel del koppar till vattnet vilket kan vara skadligt i för hög dos. Det jag och min sambo oroar oss för är att vi har en bebis på väg, beräknad till December. utsätter vi barnet för fara om vi gör detta rörbytet nu? Borde vi tänka på att använda nåt annat material?
Ni får gärna komma med goda råd, tips, tankar och funderingar i ämnet .

MVH David Johansson

Kopparrör ska man ha. Rostar ej. Om ni är oroliga ta ett vattenprov och skicka in.... Om ni tycker att det är för högt, montera in en reningsverk.

• Gilla
Martin_p
  • Laddar…
Kopparn i huset är ditt minsta problem, lovar.....
Vad går vattnet i för ledningar innan det kommer till dig ?
I en del kommuner finns det gott om Asbeströr för Vattenledningen.

Mvh

Somelvis, asbest är fullständigt ofarligt i det här sammanhanget. Det är bara om man andas in fibrerna som det kan bli bekymmer. Och jag hade inte heller oroat mig för kopparrören.

det bildas en slemmig hinna i cu röret. Det med att koppar rör är så farliga är kraftigt överdrivet.
Pex, man ville förbjuda pex i danmark pga det släppte ifrån sig lite väl mkt.....

När vatten står stilla i en kopparrör så blir kopparhalten högre i den första slurken (som stod stilla över natten i kopparröret )som man får i glaset. Bjud inte ditt barn på det första glaset som kommer ur kranen så blir det inga magproblem med ökade blöjförbrukning ;). Vuxna som väger mer än ett litet barn klarar den första slurken utan några problem.
gaia

Tack så mycket för alla svar.
Nu känner vi oss lugna igen. :)

/David

Pelle Persson skrev:
...
Pex, man ville förbjuda pex i danmark pga det släppte ifrån sig lite väl mkt.....
Det går att bevisa allt med statistik. Dosen utslagen på en persons livslängd är försumbar. Polyetenrör har använts för vattendistribution sedan slutet av 50-talet.

Johan Gunverth skrev:
Det går att bevisa allt med statistik. Dosen utslagen på en persons livslängd är försumbar. Polyetenrör har använts för vattendistribution sedan slutet av 50-talet.
Det är många som har dött sedan 50-talet och många har druckit vatten från PEX rör :rolleyes:

Linnex skrev:
Det är många som har dött sedan 50-talet och många har druckit vatten från PEX rör :rolleyes:
Där ser du! Vad var det jag sa! :D

10 av 10 drunknings olyckor beror på vatten, det är farligt med vatten

Polytenrör använder vi i vattenreningsmaskiner för medicinskt bruk som vi bygger på jobb.

Mvh Magnus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.