Hur har det gått? Vi är nyfikna!

Glömde bort att återkomma med resultatet. Jag gjorde inget efter den senaste spolningen och avloppet höll sig sedan lugnt ända fram tills i april då det började stöka igen.
Denna gången klurade jag lite då jag sett via det upptagna hålet att slangen måste ha förflyttat sig utåt. Så denna gång öppnar jag istället spolbrunnen utanför huset och ser att det även här finns problem.
Så ner med den nya spolslangen i den 2m djupa brunnen och börjar spola rent i båda riktningarna.
Nästan direkt så dyker den gamla spolslangen upp i botten på brunnen och med den avslitna änden ut i röret mot gatan. Den hade från förra tillfället förflyttat den fria änden utåt sett så att slangen vänt på sig i avloppsröret. Så nu blir det pvcrör med en fastsatt krökt 4" spik på och fiskar upp slangen.
Spolar nu helt rent i avloppet och fortsätter efter det att rycka/dra i spolslangen som efter ett tag kommer upp med munstycket som någonstans hade fastnat.
Så nu är problemet borta och jag kan gjuta igen golvet. Onödigt arbete att hugga upp, men då hade jag inte facit i handen. Istället är jag mycket lättad att det löste sig och trots allt skulle jag lagt ett nytt klickgolv i rummet där jag högg upp hålet, sjunger som Monty Python "Always look on the bright side of life".
Och om någon annan drabbas av detta så spola vänta tills nästa stopp, spola igen och har ni tur så till slut så har slangen vänt på sig och man kan kanske rycka loss den.

Redigerat:
Du lovade ju att berätta "hur" efter att du fått upp slangen.

hempularen skrev:
Du lovade ju att berätta "hur" efter att du fått upp slangen.
Jopp, men jag var ju lite sen då jag fick upp den i april:)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.