Vatten & Avlopp
pelpet: Som sagt så är 115 liter på gränsen, men du kanske kan optimera systemet? Är beredaren inkopplad på enfas eller trefasström idag? Med trefas så kokar du upp nytt vatten betydligt snabbare än om du kör enfas. Har du någon blandningsventil på befintlig beredare? Om inte så sätt dit en sådan och höj temperaturen i beredaren till max. Då får du ut mer duschvatten. Om du inte redan
Martin_B: Wow! Se där ja! Tackar så mycket corre! :)
johan5588: Är det värt att byta till en blandare med keramiska tätningar?
hanchen: Det pyser ju inte direkt luft utan mer som när du vrider på vattnet i en tom vattenslang. Ska det sitta någon form av backventil till VVB?
u1malmberg: När jag nyss skulle slänga förpackningen till "gliddelen" som jag bytte ut så fanns det faktiskt en bild på hur detta skulle monteras på baksidan. Rätt svar är Mutter-packning-slät bricka-slitsad, så vi hade alla fel! :) Synd på lordis högerhand! Jag har redan satt tillbaka den som den satt, orkar inte ändra om det nu inte börjar läcka!
mogge_73: Går dessvärre inte! Men om man renar järnet och kalken i två separata filter kan du släppa förbi lite råvatten på saltfiltret för att behålla 3-4 hårdhetsgrader. Men konduktiviteten ökar tyvärr. Börja med ett ordenligt prov! Allt går att lösa. :)
Farmor Risberg: Hittade detta efter mycken eftersökning: http://www.hoganas.se/sv/Invanare/Bygga-bo--miljo/Vatten--Avlopp/Privat-vatten-och-avlopp/Enskild-brunn/Hur-du-skoter-din-brunn/ "Ny ringbrunn" och "Förbättring av befintlig brunn" var riktigt bra :)!
wrang: [citat] Måste skratta lite, var säker otydlig ;) men nej ingen pool utan i akvarium och plastbehållare. Vill kunna spola av golv å ev väggar ibland ----------- Men jag tror att det blir som ni tipsat om, bila ut den så har man den bytt.
Stefan N: Inte silicon, ta vanligt fogbruk för klinker och fyll med.
majkball: Arbetet fortlöper... dock var 750mm ett lite väl optimistiskt antagande. Kämpar på med Cobra och spräckkilar för att komma ner lite längre ner i nivå. Det kommer bli värmekabel... funderar nästan på två stycken. En som är 25 meter lång hela vägen till sumptanken. Plus en kompletterande på endast 2-4 meter som sitter i början där det är som grundast och troligen mest kritiskt.
systemfel: Du får bygga en klack så är det ju ok delvis sätt ett 40mm avlopps rör i bygg en klack sen drar du i pem slangen borde ju var ok.
oceanis: [citat] Håller till 100% med föregående talare ! Om man inte har stopp tidigare får man det definitivt om man sätter ett t-rör på inkommande ledning.
Rörkrökaren: Lägg markskivor ovan avloppsrören när du gräver ner dem, inte säkert att det behövs men det är bättre att vara på den säkra sidan. Då bromsar du tjälen på sin väg ner i marken. 15 m är inte så värst dyrt heller.
Krilleman: 16mm kopplingsset är inte svåra att få tag på. Finns på de flesta ställena och ingår i standard-sortimentet både i fysiska VVS-butiker och internetvarianter! Fördelen med 15mm är ju att dessa kopplingar inte är standard, utan snarare ett krav. 15mm kopplingar har alla tillverkare, okända "no-name" på billiga byggvaruhus som dyrare kopplingstillverkare. Men enligt fler på forumet som
hardbigfoot: Hej! Har installerat en ny VVB idag, så är det så att den står i ett oisolerat utrymme, så själva beredaren skall isoleras lite, eller ja, rören är väll det viktigaste.. tänkte bygga sektioner likt detta: MDF Cellplast MDF Som är lätta att montera/demontera, uppsatta med vinklar ifall man skulle behöva flytta beredaren. Som jag skall omsluta hela beredaren med och sedan ha en
mexitegel: Rinkabyrör har vet jag. Jag snålade och hällde 5 cm betong i botten istället...
Kalle Johanson: I en grävd brunn brukar man hänga ett par perforerade plasthinkar fyllda med brunnskalk ( under 100 kr säcken på Granngården) på olika nivåer för att råda bot på pH:t. Kolla åtgång efter ett år och lär dig påfyllningsintervallerna. Det är så billigt och bra så att filterförsäljarna hittar på konstigheter för att avfärda idén. Själv häller jag kalket i en modifierad
AndreasM: Hej, Söker en entreprenörer som kan ta sig an att renovera och rengöra en grävd vattenbrunn i Västmanland. Eventuellt också gräva ner en ny ledning från brunn till hus. Svara här eller skicka PM. Jobbet är för ett företags räkning. Mvh Andreas
Bertilsson81: Hej Står inför lite funderingar som jag behöver eran hjälp med, var på väg o börja med en tvättstugerenovering, där i stort sett allt ska bytas, befintlig tvättstuga samt en helt felplacerad toalett ska renoveras så de blir en stor o modern tvättstuga, egentligen inga problem bara ta hjälp av bra hantverkare som redan har varit här otittat, men nu så ska de dras ut komunalt vatten
KnockOnWood: [citat] Ja, vad är kaffe utan Irish :D Men du glömmer den feberdämpande effekten hos toniken, eller rättare sagt kinabarken som ger den goda beska smaken. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tonic Fan vad jag blir sugen på en rejäl GT :)
Ingenjören: Om du ska leda dit så mycket vatten bör du fundera över volymen... En 4m djup brunn med 1m diameter blir ca 3m3. 25m2 tak + 25m2 garageuppfart + en regnskur på 20mm blir snabbt 1m3 vatten och under hösten när du inte vattnar regnar det betydligt mycket mer än så.... Du måste alltså kunna leda bort vatten även någon annanstans om det ska fungera. (eller ständigt hålla undan i brunnen
Nyfniken: Vintertid så ryker det om vår avluftning. Kondens kommer du definitivt få. Frågan är om det är ett problem. Vintertid används väl ändå skorstenen så den torkar ur?
corre: nja, klart det rostar lite. Men det är inte så mycket, eftersom syret försvinner ur vattenet i värmesystemet. Såvida du inte regelbundet fyller på. Dimensionen vette tusan, antingen är det en slinga med 21mm hela vägen, eller så bryts den i ett par mindre i en fördelare i golvet. Jag tror på en slinga med 21mm
bYkICr: [bild] Kan detta fungera? Avluftning sitter på rör som går till kök, parallell med toa.
HandySmurf: Bauhaus kanske? http://www.bauhaus.se/camargue-amorgos-sits-svart.html Du kanske har nära till Västerås. Annars kan du köpa den på webben.
Andreas_H: Nu ramlade poletten ner! Alltid roligt att lära sig något nytt.
k28Rasmus: Tack, jag trodde du skulle vara dyrare! Jag har en väldigt lämpligt placerad "grop" där både vatten och avlopp (rensrör) kommer in. Insidan aka åtgärdas så småningom, men med tanke på ny dränering och gemensamt servitut nef grannen, så blir det förmodligen i omvänd ordning.