Köper hus fr 89-talet. Varmvattenberedardn är ett schabrak stort som ett 60*60 skåp. Vi har sett att det finns mindre skrymmande på t ex Bauhaus att köpa utan att bli ruinerade av priset :) Vad ska man tänka på vad byte? Och är det ide att byta en 30 år gammal vara för att den tar plats. Vi är två vuxna i tre barn mellan 5 och 11 i fam. Jag o min man duschar ofta på jobbet innan hemgång.

Om varmvattnet ska räcka till en hel familj så behöver ni en så stor beredare. De mindre modellerna ni sett på byggvaruhus räcker inte.

Är beredaren 30 år gammal kan det vara dax att byta den, man vill inte ha läckage. Men börja med att kolla statusen på offeranoden, är den inte slut så är beredaren troligen i ganska gott skick. Har ni eget eller kommunalt vatten?

-89 hade väl alla hus som byggdes någon sorts värmepump, oftast på frånluften? Då gäller det också att VVB passar ihop med värmepannan för att det ska bli bra.

Mina föräldrars kataloghus är från -87 och där bytte vi panna för ca 10 år sedan. Ursprungligen var där en värmepanna 60 x 60 x 200 cm och en lika stor låda för VVB. Stora som en vanlig kyl och fryskombination, alltså. Dessa byttes ut mot en låda lika stor som gamla pannan, men med inbyggd VVB, d v s halva utrymmet frigjordes och blev en extra garderob.

Jag vill inte påstå att mina föräldrar duschar hysteriskt mycket och länge, men jag har aldrig varit med om någon varmvattenbrist när det varit barn och barnbarn på besök.

Hur stor volym har er varmvattenberedare? Och vad är det för fabrikat?

Det finns ju ingen anledning att byta för att spara energi, ny som gammal drar lika mycket.
Men t.ex. en gammal Thermia-beredare skulle jag aldrig byta mot en ny Metro eller liknande.

Förnuftigt att duscha på jobbet. Eller i idrottshallen/gymmet om man tränar.
Det är ju trots allt så att varje dusch hemma kostar en femma eller så.

• Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.