Hej.
Jag har ingen el i sommarstugan, så jag har gasoldriven varmvattenberedare och en 240V vattenpump som drivs med elverk när man vill duscha. Systemet fungerar bra, men om man bara vill ta lite vatten för att till exempel tvätta händerna eller liknande så blir det lite krångligt att gå och starta upp elverket för att få vatten i kranen.
För att lösa detta så funderar jag på att koppla in en 12volts pump på systemet för de små skvättarna. Jag har både sol och vindkraft så 12volt finns tillgängligt hela tiden. Helst så vill jag koppla in den nya pumpen på samma system för att slippa köpa ny varmvattenberedare och dessutom använda de redan befintliga rören till vattenkranar osv.
Men, fungerar det verkligen att ha två pumpar parallellt? Jag fattar att 12v pumpen kommer att gå konstant när 240v pumpen går eftersom trycket faller på ledningen, men det är inget problem.
Klippen in en liten amatör-ritning nedan.
Hyggligt om någon som har koll på pumpar kan skänka lite klarhet...
Jag har ingen el i sommarstugan, så jag har gasoldriven varmvattenberedare och en 240V vattenpump som drivs med elverk när man vill duscha. Systemet fungerar bra, men om man bara vill ta lite vatten för att till exempel tvätta händerna eller liknande så blir det lite krångligt att gå och starta upp elverket för att få vatten i kranen.
För att lösa detta så funderar jag på att koppla in en 12volts pump på systemet för de små skvättarna. Jag har både sol och vindkraft så 12volt finns tillgängligt hela tiden. Helst så vill jag koppla in den nya pumpen på samma system för att slippa köpa ny varmvattenberedare och dessutom använda de redan befintliga rören till vattenkranar osv.
Men, fungerar det verkligen att ha två pumpar parallellt? Jag fattar att 12v pumpen kommer att gå konstant när 240v pumpen går eftersom trycket faller på ledningen, men det är inget problem.
Klippen in en liten amatör-ritning nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hyggligt om någon som har koll på pumpar kan skänka lite klarhet...
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Eller det enkla och självklara:
En tank på några hundra liter på vinden.
Så gör man i många andra, mindre utvecklade, länder.
Nästan off topic och ett barndomsminne som just bubblade upp.
En sommar i min barndom hyrde vi en stuga vid en liten sjö.
Vattnet togs från sjön, men någon elektricitet fanns inte.
Nere vid sjöstranden fanns en liten "pumpstuga". Där fanns det en hydrofor och en handpump.
Så storebrorsan och jag fick som uppgift att varje morgon gå ner och pumpa en kvarts timme.
Så hade vi vatten i stugan för resten av dagen.
Helt OT
Disken sköttes så här: Efter måltiden slängde vi ut tallrikarna i sjön (grund sandstrand).
Efter några timmar hade smågäddorna gjort rent disken, så det var nästan bara att ta upp.
Grötkastrullen och -tallrikarna var de särskilt förtjusta i
En tank på några hundra liter på vinden.
Så gör man i många andra, mindre utvecklade, länder.
Nästan off topic och ett barndomsminne som just bubblade upp.
En sommar i min barndom hyrde vi en stuga vid en liten sjö.
Vattnet togs från sjön, men någon elektricitet fanns inte.
Nere vid sjöstranden fanns en liten "pumpstuga". Där fanns det en hydrofor och en handpump.
Så storebrorsan och jag fick som uppgift att varje morgon gå ner och pumpa en kvarts timme.
Så hade vi vatten i stugan för resten av dagen.
Helt OT
Disken sköttes så här: Efter måltiden slängde vi ut tallrikarna i sjön (grund sandstrand).
Efter några timmar hade smågäddorna gjort rent disken, så det var nästan bara att ta upp.
Grötkastrullen och -tallrikarna var de särskilt förtjusta i
240v pumpen är en pumpautomat med 20L tank, även 12v pumpen kommer att vara av pumpautomat-typ, dock utan trycktank eftersom det inte finns några såna modeller.
Jag gillar idén med tankar på taket, har själv varit inne på det, måste dock göra så att tonårsdöttrarna trivs, och de gillar att duscha länge. Hade det bara varit jag själv så hade det dugit bra med en hink vatten
Jag gillar idén med tankar på taket, har själv varit inne på det, måste dock göra så att tonårsdöttrarna trivs, och de gillar att duscha länge. Hade det bara varit jag själv så hade det dugit bra med en hink vatten
Jag förstår inte riktigt hur en extra tank skulle hjälpa.
Menar du att man kan spola så pass länge om man har en större tank att det är bättre än att ha en 12v pump?
Såg att man kan hitta begagnade hydrofor-tankar på 150l för runt tusenlappen.
Menar du att man kan spola så pass länge om man har en större tank att det är bättre än att ha en 12v pump?
Såg att man kan hitta begagnade hydrofor-tankar på 150l för runt tusenlappen.
En hydrofor på 150l gör att du kan lagra ung 50l vatten under tryck utan att behöva starta pumpen. Så funkar ju alla hus med eget vatten. Fast då brukar man ha större hydroforer (300l) eller hydropress.
Nu vet jag inte hur kraftig din pump är, mao hur stort tryck kan den bygga upp i en tank.
Nu vet jag inte hur kraftig din pump är, mao hur stort tryck kan den bygga upp i en tank.
Det är helt klart intressant, 50 liter vatten räcker ju till många handtvättar.
Kopplar man bara in tanken på den trycksatta sidan då? Kan man placera tanken vart som helst i systemet?
Här är min pump (från Biltema)
Kopplar man bara in tanken på den trycksatta sidan då? Kan man placera tanken vart som helst i systemet?
Här är min pump (från Biltema)
- Modell: PA 800 W
- Pumphus: Plast
- Spänning: 230 V
- Effekt: 800 W
- Varvtal (obelastad): 2850 rpm
- Pumptryck (ON/OFF): 1,4 bar/2,8 bar
- Max. tryckhöjd: 40 m
- Max. sughöjd: 8 m
- Max Vattenflöde: 60 l/min.
- Max. vattentemp.: +35 °C
- Anslutning: Inv. 1" NPT
- Tankvolym: 20 l
- Ljudtryck vid 10 m(LPA): 73,5 dB(A)
- Ljudvolym (LWA) : 86,5 dB(A)
- Isolationsklass: B
- Kapslingsklass: IP X4/B
- Kabellängd: 1,5 m
- Mått: 46 x 27 x 55 cm
- Vikt: 11 kg
Jag tycker ju att även 20l tanken borde ge tillräckligt för att skvätta lite vatten.
Om en pumpautomat funkar i serie med en hydrofor vet jag inte, konstaterar dock att det fasta frånslagningstrycket är ganska lågt.
Du kan ju kika på och kanske lyssna med tex Rinkaby http://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpanlaggningar/
Om en pumpautomat funkar i serie med en hydrofor vet jag inte, konstaterar dock att det fasta frånslagningstrycket är ganska lågt.
Du kan ju kika på och kanske lyssna med tex Rinkaby http://www.rinkabyror.se/artiklar/pumpanlaggningar/
Klicka här för att svara