Vatten & Avlopp
mexitegel: Annars köper du sådana här och ansluter till stuprören som akutåtgärd. http://www.clasohlson.com/se/Pr310467000/Pr310467000
Krilleman: Demontera kranöverdel & spindeln och kika på hur dessa ser ut. Detta arbete kan göras utifrån. Glöm inte att stänga av vattnet först bara! ;)
prybe: Det lutar faktiskt lite åt att det är vattentillgången som inte är så bra. Kan den ganska regnfattiga sommaren här i Mälardalen innebära mindre vatten i brunnen? Det lustiga - i så fall - är att grannen, som har sitt borrhål 5-10 meter från vårt, inte har märkt av något kvantitetsproblem.
Mickeviking: Tackar så mycket för tipset, det där löste mitt problem. Det var en hel del skit i röret till tryckvakten men efter rengöring funkar det som det ska. Innan rengöring stängde den sällan av vilket så klart orsakade problem. [citat]
Arne999: Är i färd att skruva badrumsfördelare på plats, på vatettes väggbricka (3rör). Enligt anvisningen står det skruva för hand + två varv. Pexen är kapad enligt anvisning och för att få gängan att börja ta får man trycka in fördelaren rejält hårt och lyckas inte skruva nått förhand alls... Så hu långt ska man då skruva in ?? sedan ska jag på badrumsfördelaren ha en 90
Krilleman: Den är i mässing fast förkromad
lillefar: Jag var och kollade på brunnskalk idag på granngården, 89 kr för 20 liter är ju billigt. Detta kalk var dock betydligt grövre än det man normalt köper. Det borde ju inte höja lika mycket som vanlig avsyrningsmassa?
corre: Känner igen den, men minns inte märket. Fungerar säkert jättebra i mark och ställen utan vertikal last. På en hängande pump så hade jag valt beulco 66
ion: Låter ju som galvaniska strömmar. Finns en hel del grundämnen som ligger under koppar i skalan och som söker sig dit. Men jag trodde det behövdes elektrisk spänningsskillnad för processen. Jag kan för lite om sånt där, men har sett många kopparrör ändra färg när det haft kontakt med andra metaller och då var de spänningslösa, Det hänger kanske inte ihop med lockbytet, kunde
steve5432: Tack för tipsen ska testa rengöra vattenlåset! Är nog aldrig gjort :) /S
ion: Nja det finns inte i verkligheten längre, inte där i alla fall. De var och satte ett riktigt vattenlås efter att jag visade bilden. Det är inte nyttigt att andas in gaser från avloppet. Det blev mer som en gåta, knep & knåp, när jag tog upp det här. Lite hjärngympa är inte fel.:)
chillichi: En uppdatering från oss: Kakelkillen var på besök, och det går bra att montera manschetterna även om tomrören är kapade kortare än 100mm utanför vägg.
Albinsson: Jag blir galen... Har precis beställt en sån där vattenlåsvinkel som diskuteras ovan (50/40-32x88), samt 2 st gummi/kombinippel på sigro. http://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-ppht/purus-gummikombinippel-foer-plastroer-svart-4340-mm.php och http://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-ppht/purus-gummikombinippel-foer-plastroer-svart-4540-mm.php Men båda dessa gumminipplar är för liten för den
lgf02001: Planerar att flytta vvb från badrummet ut till gäststugan för att frigöra plats. Avståndet mellan husen är ca 6 meter. Till gäststugan finns redan kallvatten draget från huset eftersom tvättstugan ligger där. Till denna finns en "elvärmning" kopplad ifall vattnet fryser (har gjort det en gång på 15 år). Behöver jag vvcirkulation i min tänkta kulvert trots att sträckan är
spekerök: Gjorde som corre skriver i garaget. Blev en sådan här som jag slöjdade ner i betongen>>http://www.jafo.eu/produkter/index.php/overdelar/klinkerpaket/klinkerpaket-jk-stark.html mvh
prototypen: Behöver inte ens vara 100 tjock. Min rörmokare sa dock att det skulle vara 60 cm åt var håll. Protte
imported_Benno: Om det är kallvatten kan det ev. vara en fördel med plusprisol för att hindra kondensbildning.
Hemmakatten: Som pelpet var inne på så kanske det går att anlägga en gemensam infiltrationsanläggning med inte bara gamla huset utan också med fler grannfastigheter? Det är kanske(förmodligen) grannar som också fått sina avloppsanläggningar underkända? Om man har en anläggning som används lite (typ fritidshus) så är det en fördel att vara flera delägar/användare.
raveper: Ser ju inte ut som någon proffs dragning direkt. Nästan förjävligt. Men det är väl på extra böjar som rörmokarna tjänar sina pengar har jag förstått.
Krilleman: Vad jag vet finns det ingen regel om golvbrunn vid acktank. (Även fast det vore smidigt om möjligheten finnes) Måste du absolut tömma tanken kan du ju förlänga avtappningsslangen med en snutt gardena...
Krilleman: Jag tolkar inte det som att Bauhaus och Hornbach har många märken med R15 lekande. FMM? Mora? Oras? för att nämna dom största jättarna inom blandar-branchen i Sverige. Dessa blandare med R15 benämns ofta som "no-name" och det flera informativa trådar om dessa Kina-blandare på forumet.
kjellrolandnilsson: Jag har också en äldre Jula pump som havererade i veckan, det har nog fungerat i 4-5 år. Jag drog upp pumpen och konstaterade att motorns kondensator hade pajat. Det är ju en 1 fas 230 volt motor och alla 230V motorer har kondensatorer för att "simulera" 3 fas drift. Kondensatorn med dess elkablar är monterad i en behållare (som en ölburk) som är fylld med olja - anledning till burkens
sunqan: Rören i fastigheten eller rören i gatan. Bostadsrätt - ta det med föreningen, hyresrätt - ta det med hyresvärden. Vattnet i sig är samma som typ 2000000 pers får hem :-)