Själva brunnen är nästan alltid i plast. När man lägger klinker sätter man oftast en ram i rostfritt med ett löst galler i mitten. Har man plastmatta använder man ingen extra platta utan använder plastgallret som följer med brunnen.
Om du har plastmatta är jag inte säker på att ett rostfritt galler till en plåtram passar, och om det inte passar finns risken att det gnager hål i plastmattan. Däremot har jag sett galler i kromad plast till golvbrunnar.