Frågar igen.

Måste ha vattenmätare utomhus vid anslutnings punkten. Ska bygga hus så det finns inget hus att sätta vattenmätare i.

Tänkte på att gräva 2-3 meter ner och isolera väggarna med något. Och ett tjockt lock på.

Och vad är frågan?

Frostfritt djup och isolerande lock räcker.

2-3 meter verkar lite överdrivet i Skåne. Här på Gotland med ungefär samma klimat räcker 50 cm.

Några idéer hur man bygger bäst?

Vill göra det enkelt. Från mätare ska jag ha 3 utgående pem slangar.

Om det bara är tillfälligt så kan man väl bygga av markisoleringsskivor i frigolit som man limmar ihop med fogskum.

Blir förmodligen en permanent lösning.

Hur gör man med väggar? Så dom inte trillar in. Bygga med impregnerat virke?

Något på golvet?
Hur gör man lucka?
Hur tjock cellplast? Väggar och lucka?
Hur stort hål är lagom, hur djupt?

Ska det vara en permanent lösning så sätt en cementring, tillräckligt stor för att rymma mätaren + div kopplingar med ett lämpligt lock, är det bara mihst en meter djup räcker det med ett isolerat lock, annars kan lite värmekabel runt rören behövas. Å andra sidan ska de ju ligga på frostfritt djup, så det ger sig nog av sig sjölvt.

Jag gjorde en permanent kopplingsbrunn i sommar mha två cementringar isolerade med flera lager tunn frigolit. Jag fyllde även upp markninvån ända upp till kanten för bättre isolering.

Ganska styvt jobb att få dem på plats eftersom dom vägde 170 kg/st. Ändå styvare var jobbet att brotta PEM slangarna som kom underifrån på plats.

Ska man gör det ordentligt så bör man nog ha betydligt större ringar med färdigborrade hål.

Hela hacket ger väl lite amatörvibbar, men det får duga åt mej tills vidare.

IMG_3757.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3758.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så ett par cement ringar och ett isolerat lock så är man hemma. Fint.

Ska genast leta efter såna.

Annars funkar det med tryck imponerande virke?

Hur tjockt lock?

Det är väl inte riktigt godkänt ur miljösynpunkt, och det blir inte permanent heller. Även tryckt virke ruttnar med tiden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.