Ska byta färskvattenstammen i källaren, dock kommer jag inte kunna byta avsticket till köket förrän om ca 6månader då köket ska ut.
För att kunna kapa nya stammen i rätt mått vore det trevligt att använda den T-klämkoppling jag tänkt använda efter köksrenoveringen.
Frågan är om det skulle kunna tänkas vara OK att använda klämkopplings-ring avsedd för stålrör under dessa 6månader det handlar om, eller är det helt otänkbart?
Kopplingen är synlig i taket i källaren.
För att kunna kapa nya stammen i rätt mått vore det trevligt att använda den T-klämkoppling jag tänkt använda efter köksrenoveringen.
Frågan är om det skulle kunna tänkas vara OK att använda klämkopplings-ring avsedd för stålrör under dessa 6månader det handlar om, eller är det helt otänkbart?
Kopplingen är synlig i taket i källaren.
Det finns speciella reparationskopplingar för galvrör, men de är inte gratis direkt. Har du ingen gänga på röret någonstans som du kan använda? De flesta andra varianter på kopplingar för stålrör är endast godkända för värmerör.
Det går ju visste bra!
Men i ditt T-rör måste du sätta en snutt koppar innan övergång till galvad reparationskoppling. Då är det bara byta klämring/förminskningen i T-röret vid renoveringen av kök!
Vilka dimensioner pratar vi om? Skicka upp en bild på problemet så får du mer exakt hjälp!
Men i ditt T-rör måste du sätta en snutt koppar innan övergång till galvad reparationskoppling. Då är det bara byta klämring/förminskningen i T-röret vid renoveringen av kök!
Vilka dimensioner pratar vi om? Skicka upp en bild på problemet så får du mer exakt hjälp!
Avsticket har idag R20 i ändan.
Låter som en brilliant ide att köra en snutt kopparrör och sedan till galvade. Nya stammen är 28, med avstick på 15.
Att återanvända gängan på det galvade röret är ju möjligt men då hamnar kopplingen längre ner, då det blir ett antal kopplingar under innan man kan gå in i det nya T-röret.
Bild:
Låter som en brilliant ide att köra en snutt kopparrör och sedan till galvade. Nya stammen är 28, med avstick på 15.
Att återanvända gängan på det galvade röret är ju möjligt men då hamnar kopplingen längre ner, då det blir ett antal kopplingar under innan man kan gå in i det nya T-röret.
Bild:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har missat att svara på ett par dagar men...
Jag antar att den nya koppar-stammen kommer hamna var galv-ledningen är idag? I så fall blir det lite trångt att få plats med kopplingarna som behövs!
På vattenmätar-bilden så tolkar jag dig som att det blir bara själva vattenmätarkopplingen kvar. Då är det bara mäta vilken dimension det är och skaffa övergång därefter!
Jag antar att den nya koppar-stammen kommer hamna var galv-ledningen är idag? I så fall blir det lite trångt att få plats med kopplingarna som behövs!
På vattenmätar-bilden så tolkar jag dig som att det blir bara själva vattenmätarkopplingen kvar. Då är det bara mäta vilken dimension det är och skaffa övergång därefter!
Tack för svar. Ja troligen blir det för trångt och jag tror jag ska fokusera på att dra om rören på en gång istället, kan ju alltid bila underifrån.
Vattenmätarkopplingen är jag inte helt med på, muttrarna som syns på bilden antar jag sitter på själva vattenmätaren? Hittar ingen sådan koppling du hade bild på, på rinkaby?
Vattenmätarkopplingen är jag inte helt med på, muttrarna som syns på bilden antar jag sitter på själva vattenmätaren? Hittar ingen sådan koppling du hade bild på, på rinkaby?
Bumpar denna tråd istället för att skapa en ny. Är det bara en vanlig linad rörgänga (troligen R20 i detta fall) som behövs för att gå på den lekande muttern på vattenmätaren?
Nej, den lekande muttern är en storlek större än gängan på vattenmätarkopplingen. Jag gissar du har 20 gänga så den öekande muttern blir då G25. Mät över gängan bakom muttern så får du svaret du söker. 20 gänga är ca 27mm utvändigt. Denna koppling tätar med gummipackningen som man ser på min bifogade bild.
Alltså kan du använda vad du vill där med slät ända på gängan.
Alltså kan du använda vad du vill där med slät ända på gängan.
Klicka här för att svara