S
stenar: Alex86 har rätt nu när jag tänker efter...absoluttrycket på bottenvåningen ska var 25 + 10.
6 svar · 4,7k läst
fgo
fgo: [citat] Tack för svaret. Det blir som jag tänkte från början. Får åka dit och köpa mer saker innan väggen slås igen.
2 svar · 1,2k läst
Snigla
Snigla: [citat] Det är ingen "kökskvarn" som var på tapeten här heller.. utan en liten bajskvar/låda inne på toa som maler ner och skjutsar iväg skiten (rent ut sagt haha).. den är gjord för wc/dusch/handfat.. finns även toaletter med inbyggda kvarnar (har kikat på dom också).. lite dyrare än standardtoaletterna.. men då slipper man den där lilla extra lådan.. Skälet till "kvarnen"
10 svar · 7,5k läst
·
P
Pärran: Jag provar, skulle det bli kondens så rinner det ut på "rätt" ställe sas.
4 svar · 1,3k läst
D09
D09: [citat] Har en liknande grej hemma. En ställning med två rullar monterade som slangen löper över.
22 svar · 67,3k läst
M
mogge_73: Firman registrerades 2013-05-27 och är en bifirma till en enskild firma som heter Handelshuset Europeter i Örebro. Finns ingen redovisad inkomst. Senaste inkomst intervallen 2011 var mellan 1000-499 000. Behöver inte vara något fel i det, men kanske inte så säkert om det händer nåt. Bra om det finns lite dokumenterad erfarenhet. Att bara säga att du får mycket vatten och att det alltid
1 svar · 6,1k läst
joflopp
joflopp: Kraven som kommunen ställer är efter miljöskydd och hälsoskydd. För miljöskydd så finns det två nivåer - normal skyddsnivå och hög skyddsnivå och det är upp till dig att utforma din avloppsanordning så att den lever upp till kraven. Normal skyddsnivå innebär att syreförbrukande ämnen (BOD7) ska reduceras med minst 90% och fosfor med minst 70%. Vid hög skyddsnivå gäller
2 svar · 3,3k läst
M
mogge_73: Jag tror det blir tufft att backspola ett filter med bara 2 bar, uppströms blir nog ännu svårare då den ställer högra krav på tryck. Och risken är att du bara har 1 bar kvar efter filter. Men det kanske är värt att testa, det värsta som kan hända är att du får köpa en pump för några tusenlappar och lägga ut några hundra på el per år. 😃
25 svar · 8,9k läst
C
Chang-Yoon: Tjäldjupet runt Växjö ligger på 1.5 m. enligt [bild]
4 svar · 23,4k läst
·
N
Nicke-85: får fundera på det.. inte dags att slå igen golvet riktigt än iaf. men frågan är om det inte blir att köra 110 rör upp där det kommer nu och sen en 30mm excenter och få wc:n ca 4-5cm längre ut. det är ju trots allt inget jätteavstånd och underlättar både arbete och städning senare.
12 svar · 4,9k läst
·
D
Drömhus2012: [citat] När jag satte dit avloppsluftningen på mitt hus (visserligen Moniers system men det ser ut att vara likadant) så satt det en fläns i rostfritt på flexröret med en gummipackning på som skruvades ner i råsponten med 8 eller 10 skruv. Edit: Missade helt snailmans inlägg.
7 svar · 12,4k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] Sprang in i ett annat ärende på Byggmax idag och tyckte mig minnas att jag såg lövsilar. Mycket riktigt: http://www.byggmax.com/se-sv/byggvaror/tak-regnvatten/stupror-hangrannor/utkastare-renstratt/26762/renstratt Kapar turen till "Jarmos, varuhuset utan sladdriga fogsvansar" på redan publicerad inköpslista! Och gräva i diken är inte roligt, framförallt inte gräva flera meter
5 svar · 15,2k läst
S
systemfel: en vanlig 125 c kommer du nog långt på...
4 svar · 2,4k läst
hahalj
hahalj: Tack för alla svar, ska kolla upp vad som gäller med kommunen och försöka få tag på nån som jobbar på tomten och höra vad som planeras.
8 svar · 8,8k läst
S
spekerök: Har gett upp vid något tillfälle då man känner att fästet vrider sig/ kopparn smetar inuti väggen, ibland sitter vinklarna tätat med lin och linolja, sitter hårt som en häst travar. mvh
7 svar · 4,0k läst
·
P
Pherra: Nog lär du kunna bryta isär rören för en vanlig t koppling handlar ju trots allt om några få cm om du drar lös muttrarna innan och trär på, tycker de verkar överkurs att köpa en lången koppling men är isf nästa steg om det är stumt men tvivlar brukar alltid gå att bryta isär lossa på svep mm innan.
23 svar · 10,6k läst
·
ricebridge
ricebridge: Passa på och pissa medan det är gratis säger jag bara.
11 svar · 2,3k läst
B
Baloba: Nu har jag tagit bort plattorna med plupparna och jag slapp både flytväst och parply :) Det va tomma gamla rör. Tack! Det här forumet är hur bra som helst.
12 svar · 1,9k läst
·
M
mogge_73: :) helt rätt!
3 svar · 2,0k läst
M
mogge_73: Tyvärr inte då filtret behöver backspolas och då måste vattnet vara trycksatt från ett tryckkärl. Så är det jonbytare så är det HP som gäller.
5 svar · 4,2k läst
D
Damme: Tack för hjälpen!
4 svar · 1,2k läst
peppo10
peppo10: Låter ju bra:)
3 svar · 885 läst
·
P
-PC-: Det är till för att få självdrag genom infiltration/markbädd via slamavskiljaren och genom huset och upp på taket där det får lukta illa :) Då slipper man förhoppningsvis lukt vid brunnen och att infiltration/markbädd syresätts. Vad jag läst mig till, man ska göra allt själv (med hjälp av detta forum:)). Köpte rör idag, så nu kopplar jag på mig på WC-röret och drar 110 mm
5 svar · 4,1k läst
M
mogge_73: Det kan smaka lite "kemiskt" när vattnet bli för basiskt. Dubbelkolla pH-värdet så det inte är för högt. Det kan bli så när man precis fyllt på. Mindre partiklar innebär att massan löser sig snabbare och lyfter ph snabbare.
1 svar · 3,2k läst
Mikael_L
Mikael_L: Det är ju ett bra skäl till att ha fuktsäker inredning i botten av diskbänksskåpet, som det numera föreskrivs. [bild]
15 svar · 10,8k läst
·
L
Linqan: Ja det är ett sommarhus som ägarna började bygga på men jag antar att pengarna rann iväg och dom hade inte råd att fullfölja arbetet. Så allt är egentligen fixat förrutom inkoppling av rör och ledningar. Det är ett litet kök som det ska kopplas in ledningar i samt ett litet badrum ingen tvättmaskin så enkelt det går. En vanlig toalett och handfat och till vasken i köket. Har
4 svar · 1,5k läst
Ö
Ö-byggarn: Jo, det verkar som att det är en helt okänd produkt i Sverige. Fritidshuset har grundvärme på året runt, men vi har ändå valt att dra tappvattnet under huset mot bjälklaget (plintgrund). Kanske inte mitt bästa beslut... men ville inte ha någon dold rördragning i huset. Därför krävs det någon form av värmekabel vintertid. Jag gillar enkelheten med produkten och nån måste ju vara
2 svar · 2,5k läst
T
thomasx: Hepp, det ska då fasiken inte mina göra, för då j----lar :( ;)
4 svar · 1,5k läst
C
ChrisseE: Aha, får nog ringa och höra med kommunen vad dom menar, för i beslutet står också att infiltrationen med spridarrören ska läggas minst en meter ovan grundvattennivån vilket är fastställt till 2 meter. alltså blir på ca en meters djup på det djupaste stället. Räcker det för att skyddas mot frost då?
6 svar · 4,4k läst
Robinvvs
Robinvvs: Har man koppar innan galvrör så blir det galvaniska strömmar vilket äter upp galvrören oerhört snabbt. Pex brukar rekommenderas som skarvning mellan järn. Man får inte använda galv på kallvatten längre. Jag hade bytt ut allt eftersom även flödet ökar. Galvrör som, låt oss säga, har en innerdiameter på cirka 20mm skulle idag egentligen kunna ha 5mm på grund av all rost i röret.
6 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.