Hej
Har släpat tydligen släpat efter med mitt vattenfilter som är ca 15 månader gammalt.
Har gjort rent filtret som sitter i backspolningsenheten etc
När jag kollade i den runda behållaren som är kopplat till filtret ( där man fyller på kalciumet ) så var det brunt klet i botten...
Har för mig att det varit vitt där nere vid tidigare påfyllningar...
Har det hänt något med filtret eller är det bara att fylla på nytt kalcium?
Har släpat tydligen släpat efter med mitt vattenfilter som är ca 15 månader gammalt.
Har gjort rent filtret som sitter i backspolningsenheten etc
När jag kollade i den runda behållaren som är kopplat till filtret ( där man fyller på kalciumet ) så var det brunt klet i botten...
Har för mig att det varit vitt där nere vid tidigare påfyllningar...
Har det hänt något med filtret eller är det bara att fylla på nytt kalcium?
Dom visste inte varför det var brunt köet i botten, en teori var att jag fyllt på med för mycket kalium eller kalcium vad det nu heter.
Brukar fylla på 1 kg när det börjar smaka järn, typ 1 gång kvartalet.
Ska kolla sugförmågan i behållaren och se om det spökar där.
Brukar fylla på 1 kg när det börjar smaka järn, typ 1 gång kvartalet.
Ska kolla sugförmågan i behållaren och se om det spökar där.
Hmmm... Man ska läsa instruktionboken när man köper ett vattenfilter.
Greensand som är filtermassan man använder i ett kaliumpermanganat filter.
Måste laddas om efter varje backspolning detta görs med kalium.
Ingen kalium ingen omladdning.
Det vill säga att smutsen inte kommer ut bara in!!
Kalium är Lika viktigt som olja i bilen, dyrt men nödvändigt i ett sådan filter typ.
Se till att fylla upp med kalium, kaliumet ska ha en tydlig blodröd färg och rör om så att det inte blir några klumpar.
Sätt igång en backspolning manuellt och när den sugit in kaliumet i tuben stänger du av vattnet och låter filtret stå under natten och sedan backspola.
Upprepa gärna varannan dag i en vecka så ska du se att du får liv i det.
Med vänlig hälsning, Morgan
Greensand som är filtermassan man använder i ett kaliumpermanganat filter.
Måste laddas om efter varje backspolning detta görs med kalium.
Ingen kalium ingen omladdning.
Det vill säga att smutsen inte kommer ut bara in!!
Kalium är Lika viktigt som olja i bilen, dyrt men nödvändigt i ett sådan filter typ.
Se till att fylla upp med kalium, kaliumet ska ha en tydlig blodröd färg och rör om så att det inte blir några klumpar.
Sätt igång en backspolning manuellt och när den sugit in kaliumet i tuben stänger du av vattnet och låter filtret stå under natten och sedan backspola.
Upprepa gärna varannan dag i en vecka så ska du se att du får liv i det.
Nu har jag laddat filtret ( lillabehållaren ) med kaliumet, geggan som låg i den tuben har en blodröd färg när jag väl tog upp lite klet och kollade i ljuset. Satte på en backspolning och kollade slanger som går i någon form av filter i kaliumbellaren och den suger.
Skall filtret skicka ut vatten till lilla behållaren eller hur tar sig kaliumet till stora filtret? När isåfall under backspolningens cykel sker denna process?
Nu har den kört 18 min av 88, 60 min kvar och kan inte se att den sugit något kalcium alt kommit in vatten bland kalicumet.
Skall filtret skicka ut vatten till lilla behållaren eller hur tar sig kaliumet till stora filtret? När isåfall under backspolningens cykel sker denna process?
Nu har den kört 18 min av 88, 60 min kvar och kan inte se att den sugit något kalcium alt kommit in vatten bland kalicumet.
Den ska både fylla och ta kalium. Har inte helt koll på hur och när den tar.
Ta isär och kolla så det inte sitter klegg i injektorn.
Slå en pling till Callidus annars och be att få prata med en tekniker, dom brukar vara bra att ha att göra med.
Säg till annars så ska jag ta reda på det åt dig.
Ta isär och kolla så det inte sitter klegg i injektorn.
Slå en pling till Callidus annars och be att få prata med en tekniker, dom brukar vara bra att ha att göra med.
Säg till annars så ska jag ta reda på det åt dig.
Hittade bruksanvisningen på Callidus hemsida
( ang cykeltiderna )
Tyckte fortfarande smakade järn idag men det får bli som du säger ett antal backspolningar till.
Eftersom det fanns material kvar i lilla behållaren innan jag fyllde på så funderar jag på om det varit stopp. Låg ju en del skräp på silen ( rejektorn ) men såg nu att materialet jag fyllt på blivit vattnat så det verkar som den ska funka nu. Ska kolla silen igen
En annan fundering är att filtermassan i stora filtret inte sjunkt, ska ju fyllas på varje år. Filtret har varit i drift ca 16 mån
Tyckte fortfarande smakade järn idag men det får bli som du säger ett antal backspolningar till.
Eftersom det fanns material kvar i lilla behållaren innan jag fyllde på så funderar jag på om det varit stopp. Låg ju en del skräp på silen ( rejektorn ) men såg nu att materialet jag fyllt på blivit vattnat så det verkar som den ska funka nu. Ska kolla silen igen
En annan fundering är att filtermassan i stora filtret inte sjunkt, ska ju fyllas på varje år. Filtret har varit i drift ca 16 mån
Du ska inte behöva fylla på något i ett greensand filter. Verkar som det fungerar iallafall. Du ser om det börjar stiga i kaliumtanken, då är det igensatt nånstans.
Se bara till så du har en bra blandning på kaliumet och backspola på.
Se bara till så du har en bra blandning på kaliumet och backspola på.
Hejsan igen
efter ett strömavbrott så försvann tiderna..
Ställde in klocka etc och så kom man till backspolning. Var föreställd på 10 min och jag tyckte det var lite kort tid så jag ändrade till 90 min.
detta gjorde jag kl21 men den håller fortfarande på och börjar klura på om det kanske skulle vara 10 min ändå och att det är efterföljande cykler som kommer med automatik som motsvarar en timme ca eller hur funkar det?
sen har jag haft lite problem, som jag uppfattade det med upptagningen av kaliumet och har gjort rent filtret som sitter mitt emot ejektorn men har inte upplevt att det hjälpt. Ska man ta loss ejektorn på andra sidan också? Den verkar bara vara ett rör eller hur funkar den?
jo jag vet, amatör
efter ett strömavbrott så försvann tiderna..
Ställde in klocka etc och så kom man till backspolning. Var föreställd på 10 min och jag tyckte det var lite kort tid så jag ändrade till 90 min.
detta gjorde jag kl21 men den håller fortfarande på och börjar klura på om det kanske skulle vara 10 min ändå och att det är efterföljande cykler som kommer med automatik som motsvarar en timme ca eller hur funkar det?
sen har jag haft lite problem, som jag uppfattade det med upptagningen av kaliumet och har gjort rent filtret som sitter mitt emot ejektorn men har inte upplevt att det hjälpt. Ska man ta loss ejektorn på andra sidan också? Den verkar bara vara ett rör eller hur funkar den?
jo jag vet, amatör