Hej

Har problem med att det luktar på toaletten (innan det kommer roliga kommentarer om det får jag utveckla lite..)

På den ena av vår toalett luktar det nästan konstant urin från toaletten. Det kommer nästan direkt efter man rengjort ordentligt överallt enligt konstens alla regler. Vi har två små tjejer som rent teoretiskt skulle kunna orsaka detta, genom lite skvätt. Men det kommer så fort. Det verkar också komma inifrån toaletten. Dvs om locket är stängt luktar det inte mycket, men om man öppnar locket kommer det fin odör.

Eftersom det kommer så snabbt efter storstädning har jag funderingar om det kommer via vattenlåset eller något sådant. Anledningen till min teori är vi har två toaletter i vårt hus, byggt 07. Det är enbart den på ovanvåningen som har detta problemet. Kommunens ledning ligger ganske långt ned från vårt hus, en fallhöjd på säkert 15 meter till stamledningen. Om man öppnar avloppet ex för handfatet så blir det nästan som en hårblås med luft ur röret. vi har en "avlufttare" precis ovanför toaletten på ovanvåningen. Vi har inte problem med att det uppstår vakum i röret som skulle kunna dra ur vatten ur avloppen om man spolar på den andra toaletten.

Är det möjligt att urin lukt kommer "genom" vattenlåset? Det luktar inget avlopp i övrigt.
Vad kan man i så fall göra åt det?

\k

Är wc foten silikonad mot golvet?

mvh

Nu är nog din toalettstol nyare än vår men vi hade samma problem och hur vi än gjorde stank det urin. Bytte till sist toastol och har inte luktat sen dess. Jag vet inte om det går in i keramiken eller liknande.

Svedbergs hade problem med spruckna toalettstolar ett tag runt 2006-2007. Jag hade 2 st och båda hade det problem du beskriver. Sprickorna kan bar ses från undersidan av stolen så du måste montera loss dom och vända upp och ned.

Nu säger du att du "Storstädat" toan så jag säger inte att du gjort det dåligt...
En av dom vanligaste doftkällorna är annars att det helt enkelt inte är rent uppe under kanten på toastolen. Det kan krävas många rejäla skrubbningar uppe under kanten med en toaborste som har en "kantborste" speciellt avsett för att komma in under kanten eller helt enkelt genom att köra med en scotch-brite svamp.Konstigt nog ser man oftast att folk har toaborstar utan kantborste som står bredvid toastolen och då går det ju inte att få rent genom att bara använda borsten.
Har du kalkhaltigt vatten kan det också bli en kalkbeläggning under kanten som hjälper till att binda fast urin mm. och då går det åt många omgångar med skrubbning med kalklösande medel som kalkosan eller liknande då kalken bara löses upp lite i taget.

stolen är en vägghängd ifö cera.
Jag har skrubbat under kanten med allt, tom tandborste. Men jag skall prova ytterligare. Tackar för inputen så långt. Ingen som tror det kommer genom vattenlåset?

Nä. Vattenlåset ska fungera om det är vatten i.

orparn skrev:
Nu säger du att du "Storstädat" toan så jag säger inte att du gjort det dåligt...
En av dom vanligaste doftkällorna är annars att det helt enkelt inte är rent uppe under kanten på toastolen. Det kan krävas många rejäla skrubbningar uppe under kanten med en toaborste som har en "kantborste" speciellt avsett för att komma in under kanten eller helt enkelt genom att köra med en scotch-brite svamp.Konstigt nog ser man oftast att folk har toaborstar utan kantborste som står bredvid toastolen och då går det ju inte att få rent genom att bara använda borsten.
Har du kalkhaltigt vatten kan det också bli en kalkbeläggning under kanten som hjälper till att binda fast urin mm. och då går det åt många omgångar med skrubbning med kalklösande medel som kalkosan eller liknande då kalken bara löses upp lite i taget.
Kalkosan har utgått ur sortimentet och alternativet kalkbort är sämre. Har man du stora problem i toaletter med kalk så finns det 30 % saltsyra i handeln och den är inte att leka med. Den kemiska reaktionen gör att kalket fräser bort. Viss gasreaktion uppstår också. så tänk på skyddet. Blandas den ut med vatten blir effekten sämre men säkrare. Kommuner använder 33% saltsyra för att rena sina avlopp.

Kalkosan fanns för 2 veckor sedan när jag köpte en flaska på ICA.

P
Om det är vattenlåset som släpper igenom så borde det lukta mer unket än urin enligt min erfarenhet. Har det problemet hemma (med duschen) och då räcker det med spola i någon dl vatten.

En sk wc-anka och en toaborste med kantborste som orparn föreslår. Det ska vara något som inte rinner bort direkt utan som stannar kvar och verkar. Spruta medlet under kanten när ni går hemifrån och låt verka under dagen när ni inte är hemma, Borsta rent, Repetera

Intressant att Kalkosan skulle vara på väg bort, det hittar jag ingen info om hos Herdins. Kanske dags att köpa på sig ett litet lager då.

I Uppsala har kalkosan försvunnit från hyllorna och ersatts med kalkbort. Har inte kollat om specialbutiker har det kvar. Varken ica eller ÖB har det kvar och de säger att det har ersatts med kalkbort.. Tror inte att det var Hedins som hade det tidigare utan de var en genomskinlig flaska på 1 liter. Så frågan är om de har bytt märke för avansen som orparn undrar över. Tack ska nu leta lite bättre i specialbutiker. Det är Nitor som säljer 30% saltsyra.

Redigerat:
Klorin har också börjat försvinna från hyllorna. Trots att det blev svagare med åren. Förut kunde man bleka allt med det, men nu när man får tag på en flaska går inte ens såsfläckar bort.

Hur har det gått med lukten?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.