Hej!
Jag funderar på att köpa en stuga på Värmdö i ett område som antagligen ska få kommunalt va om 5 år. Eftersom huset ligger uppe på ett berg med en stigning på minst 15 meter från vägen undrar jag hur kostsamt det kommer vara för mig att ansluta mig. Någon som har en aning?

Firman som borrade brunnen hade enligt ägaren sagt att man skulle kunna borra genom berget ända ner till vägen - men det känns också som en dyr lösning.

Det finns även en grusväg som är byggd på sidan av kullen - inte för att jag vet hur långt det är ner till berget här men ev skulle man kunna lägga röret här. Då blir det extra långt - var tror ni kostnaden är per meter här?

Det andra problemet är att det för närvarande inte finns avlopp. Jag kan tänka mig att ha separett tills kommunalt va kommer, men jag behöver någon lösning för övrigt avlopp. Tvåkammarbrunn, som täcks över med jord i en sänka i berget? Ev i kombination med en sluten tank på samma sätt om jag vill ha vattentoa?

Tack för skyndsamt svar då jag snart ska buda!

Åsa

Det brukar vara svårt att få igenom installation av avlopp när kommunalt VA är på gång, gäller även tvåkammare samt infiltration.
Kontakta ansvarig på kommunen och säg att du vill ha information om hur du ska göra med ditt gråvatten, och be om att få information om hur du kan göra via mail (skriftligt).

Lycka till :-)

Tack för svar! Kommunen hade sagt till mäklaren att denna tomt kunde ha septik, trekammar eller reningsverk. Men kanske får dubbelkolla. Jag kan ju tänka mig att fortsätta använda den stenkistan som inte är godkänd, men finns det risk för kontroll från kommunen om VA kommer så snart?

Detta om kostnad till att ansluta sig till kommunalt VA i framtiden då man bor uppe på ett berg kan jag inte hitta info om någonstans. Någon idé?

Om kommunen kommer att dra vatten och avlopp förbi din fastighet betyder det att du är tvingad till anslutning av avloppet. Kostnaden får du betala gemensamt med övriga fastighetsägare vilket lätt kan kosta 5-600 000 kr om det är bergig natur.Men om det inte blir vVA utanför din fastighetsgräns så blir det knappast något krav om anslutning det eftersom du inte äger marken utanför din fastighetsgräns. Kolla noga med kommunen och lita inte på någon mäklare för dom kan säga vad som helst, bara dom får sålt och tar inget ansvar för någonting dom sagt.

Har jobbat i 4 år på Värmdö med att lägga ner va och bygga vägar.Vi stannar 50cm från tomtgräns med anslutningar
samt frispränger 150cm in på tomt vid berg,kan skilja lite ibland beroende vad som skrivs.Att säga vad din anlutning kommer att kosta beror lite på vilket system det blir i gatan.På väldigt många ställen blir det tryckspill och då
har Kommunen stått för kvarnen men du står för alla kostnader från anslutningspunkten till fastigheten.
Är man ute i god tid upplever jag det som att Kommunen är väldigt öppen på placering av anslutning.
Så kolla med Kommunen om dom vet vad för sort det blir,så blir det lättare att ta in prisunderlag.

Tack! Jag förstår att det hela beror på men i vilka valörer kan man räkna med för anslutningen anslutningspunkt-hus om det är berg? 5-600 000 låter fruktansvärt mycket!måste man borra genom hela berget eller kan man lägga det ganska nära ytan under uppfarten som är byggd av ditfraktat grus?

Det går att lägga i frigolitlådor,vi lägger på 1m vattengång med värmekabel i gatan.Har sett att några har lagt det så
rakt på berget,kanske inte så snyggt.En fördel med Värmdö är att det är brist på tippar så kan du få till det i en
svacka så kommer du få gratismaterial att fylla över med.Frigolit lådorna vet jag inte vad dom kostar exact
men hört 250kr metern samtidigt vet jag folk som köpt skivor och limmat ihop själv.
Har du möjlighet att ta emot ett antal lass när dom gör iordning vägarna skulle jag försöka få materialet
gratis mot att dom får tippa in det på din tomt.De stora firmorna har otroliga rabatter på material men inte på
lastbilar så kan dom spara in tippavgift och kanske inhyrda lastbilar så går det alltid att diskutera.
Så funkar det så borde det inte kosta så många tusen.Men om det skall vara tryckspill med kvarn så kräver
den ett djup på minst ca 2m beroende på hur den ser ut.Då gäller det planera var så man kan fylla upp runt den
eller om man måste spränga.Har även sett liggande kvarn på ett par ställen som byggt nytt men vet inte om kommunen stått för det.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.