Vatten & Avlopp
Davemg: [citat] Jag försökte testa det eftersom jag hittade hålet där dagvattnet hamnar. Men inget vatten kommer ut därifrån när jag häller vatten genom garageavloppet. Så det måste hamna någon annanstans!
jonaserik: Knepigt, men det finns övergångar, men då ska man nog vara proffs på rör, enär det är så kort vid golvet. Ventilerna för inkommande är inte bra. Det kan gå att kapa direkt under ventilerna och sätta klämringskoppling där, blir till att mäta dim utvändigt för att hitta någon som passar. Har inte sett sådant montage tidigare. Men troligtvis behöver du hjälp av en äldre röris
Kwntet: Vi har ett gårdshus som får vatten från huvudbyggnaden. Vi har ett bra filtreringssystem så vattnet i huvudbyggnaden smakar utmärkt. Vattenledningen (och värmerör) går genom en 20m kulvert över till gårdshuset. I gårdshuset är det påtaglig järnsmak på vattnet, särskilt på morgonen när vattnet stått stilla i ledningarna. Man behöver spola ca 15 minuter för att bli av med den
Ingemar56: [citat] Tack för svar. Har lossat på ringen, av plast. Den satt ganska löst. Men du tror det är en tryckreducerare i alla fall?
felbjo: [citat] A de ä upp till var och en, jag sover gott om natten iaf. Tvivlar på att nått av de rostar av innan resten av kåken har gjort sitt, skulle de bli lite ytrost på så är det väl inte hela världen. Hittills så ser det ut precis som när ja skruvade dit de. De blev stadigt och prisvärt så jag ä nöjd
Störstmjölken: [citat] Den är ju från säkerhetsventilen, och som namnet säger så är det för säkerhet, vatten kommer ut där när kallvatten värms upp, den ska funka
Purre: Denna sida kom upp som reklam nu, går att välja invändigt eller utvändigt mått för att hitta passande produkter, mer än så har jag inte tittat https://www.svenskabrunnslock.se/produkt-kategori/brunnslock
BirgitS: Artikeln handlar i alla fall inte om vad lagarna säger, förutom för el. Sen ska man tänka på att det är skrivet av en person som driver ett VVS-företag, och därmed kan vilja vinkla det till att man ska anlita hantverkare. Sen har försäkringsbolagen normalt inte mer krav än att arbete ska vara gjort på ett fackmässigt sätt, men det går att läsa på vad det står i branschreglerna,
Johan Gunverth: [citat] En grundläggande affärsidé för G***ena…och att använda GPT-gängor på delar man inte skall använda på fel sätt, d.v.s. inte ha behov av fler adaptrar. 🤨
Krilleman: [citat] Du har helt rätt, det är jag som skriver galet. Med det syndromet som du beskriver, är att man kapat spindeln för kort... [bild] C1 måttet är ju det intressanta här... Och det kan man mäta utifrån enligt monteringsanvisnsingen. https://bauhaus-api.perfioncloud.com:8443/Perfion/File.aspx?id=1164f634-3802-402d-a5dc-30e0ec952f91
jonaserik: [citat] Vad är det för tryckis. en med glasklar kåpa på. Då är det CEWE och dom brukar bli fulla med skit. Ett litet hål under ett gummimebran blir det totalstopp med skiten. Här lagt upp tråd hur man fixar det. Oavsett typ av tryckis så är funktionen densamma. https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
Nybyggaren21: Utgående röret verkade tätt. Det visade sig att den mycket lilla (enligt min lekmannamässiga uppfattning) luft i vattnet berodde på att insuget inte var 100% tätt, och att pumpen är ofattbart känslig mot att minsta lilla luft sugs in. När jag lyckades få insuget 100% tätt så sprutar det som niagarafallen
Manganbangan: [citat] Antar att man får väga risker, kostnad och funktion. Klart det är en riskkonstruktion, framför allt för den som aldrig är uppe på vinden och kontrollerar tätheten i membranet. 👍
Doldaskruvar: [citat] Som ctc svarat är det inga problem och man kan ha vilken temperatur som helst eftersom allt varmvatten produceras on-demand. Mycket smart 👍🏼👍🏼
Forza MoDo: Jag har också använt Biltemas flexböj med mycket bra resultat.
ConnyN: [citat] Tack! Var ute och kollade, ser ingen märkning på dem direkt. Men då tolkar jag det som att det inte behöver vara någon fara? Är mer fundersam om jag ska be dem byta till andra rör på måndag morgon, vilket säkert innebär en ökad kostnad för mig. Eller om det är bra som det är.
ClasseClas: Ta bort slangen först och sen bänd lös den gråa plastkragen så ser du var det läcker. Stäng av vattnet hemma och skruva lös ventildelen, den yttre och granska delen. Förmodligen är det en packning, o-ring, som är förstörd. Du har redan fått en länk till reservdelen. Snabbt bytt! 😊
Anonymiserad 135652: [citat] Hur har det gått med ditt vatten?
Beckidekk: Har nu beställt en helt ny inloppsventil. Är 100 på att i denna del (se bild) sitter nåt klägg som inte går att komma åt. Det är den enda delen som inte går att ta isär. Hoppas det löser problemet (i alla fall temporärt).
Krilleman: [citat] Palette är en plastkoppling från "förr". Vatette ersatte den med Vatette PE. https://www.vatette.se/produkter/kopplingar/vatette-pe Finns knappt att köpa längre. Lundagrossisten har 63mm muttrar kvar i sin internetbutik. [bild]
Krilleman: [citat] Jag sätter en öl på att det är den inbyggda backventilen i ventilröret från IDO som börjat ge upp.
Grillen: Jag byter avloppet i badrum och kök i mitt radhus. Och i badrummet där den ansluter mot huvudstaden ser det ut såhär. Hur hade ni löst anslutningen där? Jag kommer inte åt att bila upp ända fram till huvudstammen då den går under vardagsrumsgolvet så det här är precis innan. Men det blir väl svårt att kapa och koppla ihop med övergångskoppling? Det är alltså till höger i bild
jonaserik: Det är säkert motorskyddet som löser ut. Och det kan bero på att pumpen går trögt eller att det är någon glappis någonstans. Inte ovanligt att det blir dålig kontakt i tryckströmbrytaren på en fas. En elektriker mäter upp varje fas för sig, så inte pumpen går på kanske dåligt på en fas. Det händer ju när du gör större vattenuttag och under längre tid. Sen får du kolla upp
Krilleman: [citat] Oavsett rörmokare eller glad hemmapulare så läser man installationsanvisningen först. ✅
klaskarlsson: [citat] Varför inte bygga ett enkelt pumphus bara ? Sopm skyddar mot sol (UV) och vind och väta ? Behöver inte bli ngt stort och dyrt, men skulle nog förlänga livslängden. Även om en pump kan stå ute och tål väta så tar väder och vind ofta rätt hårt.
Claes Sörmland: Jag och andra i tråden förstår dina argument utmärkt men underkänner dem. Vi är inte övertygade om att du i sak har något att komma med. Att du gnäller över att vara missförstådd och strösslar oförskämdheter ändrar inte på det, det sänder bara signalen att du inte heller själv tror på dina argument. Läser gärna ditt fall den dag du lyckas driva det till MÖD. Om din
Intet: Om du tar en 45 + 30 gr och kanske kompletterar med en 15 gr. Så slipper du 90 gradaren. Men, du är väl klar sedan länge😁
Kreacon: [citat] Håller helt med. Ett teori som går att applicera på det mesta.
Nicklas Lundell: [citat] För att jag fick ett mail av byggahus där det va länkat till denna tråden. Trodde således att det var ngt nytt. 🤷🏽♂️