Har en 12 år gammal Tapwell-blandare som jag ska byta insats på men jag lyckas inte få upp den. Följer instruktionen och lyckas få bort 'spaken' och tillhörande spärrskruv men huvudet man ska bara behöva dra loss sitter som berget och vill inte rucka sig en mm. Någon som har tips på hur man kan få loss den?
Det är en Tapwell Birillo
Det är en Tapwell Birillo
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Värme är ju klassikern med mekanik som är svårt att rubba- tex värmepistol...
Är det en så gammal blandare kanske det är dags för en ny annars ?
/K
Är det en så gammal blandare kanske det är dags för en ny annars ?
/K
Kan vara. Men fin i övrigt, och kostar ju en del ny (1.850kr som lägst vad jag hittat). Tapwell själva har bett mig testa med citronsyra. Ska se om det hjälperklaskarlsson skrev:
Efter många timmars arbete effektiv tid över 3 dagar, mycket citronsyra och hett vatten enligt Tapwells rekommendation, fick vi äntligen loss reglervredet. Dock inte utan skador 😉
Nu ska vi bara få bort nästa del :x
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu ska vi bara få bort nästa del :x
Den keramiska insatsen! Försökte hitta den men maken har hunnit slänga den. Foto-dokumentationen glömdes bort när maken var tvungen att sys 😉
Väcker liv i tråden. Är i precis samma läge och har snart slitit loss blandaren från handfatet. Hur gjorde ni med citronsyran och vattnet? Hur mkt citronsyra? Sprutade ni in via skruvhålet? Fick loss "pinnen" med lite skador från rörtången men den här delen ska ju rakt upp...Å Åttioettan skrev: