Har en 12 år gammal Tapwell-blandare som jag ska byta insats på men jag lyckas inte få upp den. Följer instruktionen och lyckas få bort 'spaken' och tillhörande spärrskruv men huvudet man ska bara behöva dra loss sitter som berget och vill inte rucka sig en mm. Någon som har tips på hur man kan få loss den?

Det är en Tapwell Birillo

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Värme är ju klassikern med mekanik som är svårt att rubba- tex värmepistol...

Är det en så gammal blandare kanske det är dags för en ny annars ?

/K

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
klaskarlsson skrev:
Värme är ju klassikern med mekanik som är svårt att rubba- tex värmepistol...

Är det en så gammal blandare kanske det är dags för en ny annars ?

/K
Kan vara. Men fin i övrigt, och kostar ju en del ny (1.850kr som lägst vad jag hittat). Tapwell själva har bett mig testa med citronsyra. Ska se om det hjälper

Efter många timmars arbete effektiv tid över 3 dagar, mycket citronsyra och hett vatten enligt Tapwells rekommendation, fick vi äntligen loss reglervredet. Dock inte utan skador 😉

image.jpg
Skapa konto

Nu ska vi bara få bort nästa del :x

• Gilla
Jumos och 1 till
  • Laddar…
Äntligen!! :wow:

image.jpg
Skapa konto

Stor eloge till Tapwell som gratis skickar ut reservdelar till 13 år gammal produkt och ger snabb support över mail och telefon!

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Och vad bytte du :) bild?

Den keramiska insatsen! Försökte hitta den men maken har hunnit slänga den. Foto-dokumentationen glömdes bort när maken var tvungen att sys 😉

Är rätt imponerad att de stod för reservdelen det gör ju inköpspriset mer värt kan man ju säga.
Den går ju loss på runt 400 spänn undrar om FMM hade gjort detsamma? :p

Andy78 skrev:
Är rätt imponerad att de stod för reservdelen det gör ju inköpspriset mer värt kan man ju säga.
Den går ju loss på runt 400 spänn undrar om FMM hade gjort detsamma? :p
Vi med! Tror inte FMM gjort detsamma

Andy78 skrev:
Det var nåt sådant ny bytte?
[länk]
Exakt sån

Ett bra ett exempel på varför man inte behöver byta ut något bara för att det är 13 år gammalt, nu går den ett tag till :thumbup:

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
13 år bara. FMM har reservdelar till blandare från 70 & 80-talet!

Men dom skickas inte ut gratis. Men det är ju lite så en uppstickare måste göra för att komma in på marknaden! :thumbup:

krilleman_215 skrev:
13 år bara. FMM har reservdelar till blandare från 70 & 80-talet!

Men dom skickas inte ut gratis. Men det är ju lite så en uppstickare måste göra för att komma in på marknaden! :thumbup:
Som på mitt jobb, har man jobbat färre än 7 år anses man ännu vara "ny på jobbet" :D

Å Åttioettan skrev:
Efter många timmars arbete effektiv tid över 3 dagar, mycket citronsyra och hett vatten enligt Tapwells rekommendation, fick vi äntligen loss reglervredet. Dock inte utan skador 😉

[bild]

Nu ska vi bara få bort nästa del :x
Väcker liv i tråden. Är i precis samma läge och har snart slitit loss blandaren från handfatet. Hur gjorde ni med citronsyran och vattnet? Hur mkt citronsyra? Sprutade ni in via skruvhålet? Fick loss "pinnen" med lite skador från rörtången men den här delen ska ju rakt upp...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.