Hej! Gräver på tomten till ett 70-tals hus och stötte på ett svart, vad som framstår som, rör som rimligen löper mot husfasaden och bort nedåt vägen. Inte speciellt tjock och känns som hårdare plast och lite ihålig när man knackar på den. Liknar för mig rören man använder för nedgrävda sprinklers eller liknande.

Min fråga är då vad detta rör fyller för funktion? Någon som har koll/teori?

Lägger denna i kategorin vatten & avlopp i gissning av att det är relaterat till vatten på något vis.

Tack på förhand!

• Svart plastliknande rör i grävd tomt vid ett 70-tals hus, omgivet av jord och stenar, potentiellt anslutet till vatten & avlopp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart plastliknande rör i jord med orange handske bredvid, eventuellt för sprinklersystem eller vattenavlopp.
    Skapa konto
Ser ut som inkommande vatten, typ motsvarande Pem slang?

• Gilla
Glimz
  • Laddar…
Tack för svar! Make sense. Något som gör mig fundersam i allt är att det bilades i plattan när vi renoverade badrum/tvättrum för ett drygt år sedan och i bilden bifogat har jag ritat två pilar. Blåa pilen set ut att vara vart vattenledningen till vattenmätaren kommer ifrån. Den blåa pilen pekar mot gaveln av radhuset och går ut mot vägen (på gaveln sitter även markeringar som jag bifogat i separat bild).

Den röda pilen är i riktningen (baksidan på radhuset) där jag stötte på detta svarta rör. Vilket är varför jag blir så förvirrad kring vad det är för något.

• Betonggolv med rör, blå och röd pil visar riktning på olika rör, en del av ett renoverat badrum/tvättrum med öppnad platta.
    Skapa konto
  • Två runda ventiler utomhus på grå vägg, en blå märkt "HV" och en gul, båda med siffror 1-0 och 0-6.
    Skapa konto
Ger kartor, mm från ledningskollen.se någon ledtråd?
För du har väll begärt ut information där ifrån?

Tack. Har begärt ut tillgängliga ritningar från kommunen men där visas det inte. Har däremot inte kollat på ledningskollen.se - får ge det ett försök.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.