Verkar vara helt omöjligt o få tag på röris här i kommunen för ett snabbjobb.
Behöver dra avlopp från tvättmaskin till eget pluggat avlopp .
Ska gå genom en duschvägg så 32mm är max men bör ju räcka gott o väl.
Tanken är spilltratt med vattenlås. Sen 32mm rör längst väggen under befintliga vattenrör. Tänker att genomföringen ger support för röret så behövs nog bara en klammer i hörn sant en klammer i vägg efter duschväggen innan böjj nej i avloppet. Kom gärna med åsikter. Spilltratt sitter ju med skruv i vägg också.
Men är detta något jag får göra själv? Eller måste jag lägga ut de på röris?
Behöver dra avlopp från tvättmaskin till eget pluggat avlopp .
Ska gå genom en duschvägg så 32mm är max men bör ju räcka gott o väl.
Tanken är spilltratt med vattenlås. Sen 32mm rör längst väggen under befintliga vattenrör. Tänker att genomföringen ger support för röret så behövs nog bara en klammer i hörn sant en klammer i vägg efter duschväggen innan böjj nej i avloppet. Kom gärna med åsikter. Spilltratt sitter ju med skruv i vägg också.
Men är detta något jag får göra själv? Eller måste jag lägga ut de på röris?
Ja det kan du göra själv, rörmokeri är inte reglerat som t ex elinstallationsarbete.
Det du beskriver är inte svårt men planera på ett papper i förväg del för del, verktyg för verktyg för att det ska bli snyggt om det är första gången. Och ska du borra i tätskiktet för rörklammern så är det det enda lite kritiska momentet. Det måste ju blir tätt där.
Kan man limma 32 mm rörklammer idag så att tätskiktet inte behöver punkteras? Jag vet inte, har bara borrat.
Det du beskriver är inte svårt men planera på ett papper i förväg del för del, verktyg för verktyg för att det ska bli snyggt om det är första gången. Och ska du borra i tätskiktet för rörklammern så är det det enda lite kritiska momentet. Det måste ju blir tätt där.
Kan man limma 32 mm rörklammer idag så att tätskiktet inte behöver punkteras? Jag vet inte, har bara borrat.
Nu kommer en del BH-läsare här stöna och sucka högt: Men är det en bostadsrätt så krävs formellt tillstånd från styrelsen för att installera en ledning för avlopp som denna. Nu har jag sagt det så finns infon i tråden i alla fall.
C cpalm skrev:
Röret ska inte gå till golvbrunnen utan direkt till den onyttjade avloppsanslutningen i golvet .. bredvid handfatets avlopp. Bör synas på bilden .C cpalm skrev:
Lite osäker hur jag ska dra sista biten snyggt bara .. funderar på o gömma allt med en ny handfatskomod då handfatet idag är minimalt
Behöver väll inte tillstånd för att nyttja befintligt avlopp . Men absolut kan fråga ordföranden han bor våningen under. Våra stadgar säger bara att man inte får röra handdukstorken som går på varmvatten cirkulation utan föreningens godkännande och inspektion. Jag installerar inte nytt avlopp utan nyttjar avloppet som alla lägenheter i elanferingen har då alla badrumm inför eningen är förberett för avlopp till tvättmaskin samt 2st 3fas uttagClaes Sörmland skrev:
Jo lagändring för några år sedan, Magdas regering: Installation eller ändring av avlopp kräver styrelsens tillstånd. Det går inte att förhandla bort via stadgar längre, lagändringen tog bort den möjligheten så vad som står i stadgarna kan inte neutralisera det. Det finns inga formkrav för hur ett tillstånd meddelas men styrelsen måste ge dig tillstånd genom styrelsebeslut (eller möjligen delegation om föreningen har det på plats).Martinsa skrev:
Behöver väll inte tillstånd för att nyttja befintligt avlopp . Men absolut kan fråga ordföranden han bor våningen under. Våra stadgar säger bara att man inte får röra handdukstorken som går på varmvatten cirkulation utan föreningens godkännande och inspektion. Jag installerar inte nytt avlopp utan nyttjar avloppet som alla lägenheter i elanferingen har då alla badrumm inför eningen är förberett för avlopp till tvättmaskin samt 2st 3fas uttag
Skjut mig inte, jag är inget fan av denna reglering i lagen.
Aha, ja den går ju troligen direkt till avloppet.Martinsa skrev:
Är det ett 75-rör där i golvet? Ser större ut än standard 50.
Slutklämmen tror jag du löser hyfsat snyggt med en 45-gradersböj ut + en 90-graders ned och sen någon sorts snygg övergång.
Klicka här för att svara


