Verkar vara helt omöjligt o få tag på röris här i kommunen för ett snabbjobb.

Behöver dra avlopp från tvättmaskin till eget pluggat avlopp .
Ska gå genom en duschvägg så 32mm är max men bör ju räcka gott o väl.

Tanken är spilltratt med vattenlås. Sen 32mm rör längst väggen under befintliga vattenrör. Tänker att genomföringen ger support för röret så behövs nog bara en klammer i hörn sant en klammer i vägg efter duschväggen innan böjj nej i avloppet. Kom gärna med åsikter. Spilltratt sitter ju med skruv i vägg också.

Men är detta något jag får göra själv? Eller måste jag lägga ut de på röris?
 
  • Tvättstuga med tvättmaskin bredvid duschhörna, svart klinkergolv och vit kakelvägg. Avloppsslang leder till golvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Ja det kan du göra själv, rörmokeri är inte reglerat som t ex elinstallationsarbete.

Det du beskriver är inte svårt men planera på ett papper i förväg del för del, verktyg för verktyg för att det ska bli snyggt om det är första gången. Och ska du borra i tätskiktet för rörklammern så är det det enda lite kritiska momentet. Det måste ju blir tätt där.

Kan man limma 32 mm rörklammer idag så att tätskiktet inte behöver punkteras? Jag vet inte, har bara borrat.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
försök att undvika borrning i duschutrymmet. Bättre att hitta en variant med limning.
 
C
Här är dessutom inte mycket som kan gå fel och ev. orsaka skador.
Något vattenlås på spilltratten skall du inte ha när vattnet leds ner i golvbrunn. Det är bara om spilltratten är direktkopplad till avloppsledningen.
 
Claes Sörmland
Nu kommer en del BH-läsare här stöna och sucka högt: Men är det en bostadsrätt så krävs formellt tillstånd från styrelsen för att installera en ledning för avlopp som denna. Nu har jag sagt det så finns infon i tråden i alla fall.
 
  • Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Här är dessutom inte mycket som kan gå fel och ev. orsaka skador.
Något vattenlås på spilltratten skall du inte ha när vattnet leds ner i golvbrunn. Det är bara om spilltratten är direktkopplad till avloppsledningenrörwt
C cpalm skrev:
Här är dessutom inte mycket som kan gå fel och ev. orsaka skador.
Något vattenlås på spilltratten skall du inte ha när vattnet leds ner i golvbrunn. Det är bara om spilltratten är direktkopplad till avloppsledningen.
Röret ska inte gå till golvbrunnen utan direkt till den onyttjade avloppsanslutningen i golvet .. bredvid handfatets avlopp. Bör synas på bilden .

Lite osäker hur jag ska dra sista biten snyggt bara .. funderar på o gömma allt med en ny handfatskomod då handfatet idag är minimalt
 
  • Badrum med tvättmaskin och röret vid golvbrunn, markerat med rött, som ska kopplas till avloppsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu kommer en del BH-läsare här stöna och sucka högt: Men är det en bostadsrätt så krävs formellt tillstånd från styrelsen för att installera en ledning för avlopp som denna. Nu har jag sagt det så finns infon i tråden i alla fall.
Behöver väll inte tillstånd för att nyttja befintligt avlopp . Men absolut kan fråga ordföranden han bor våningen under. Våra stadgar säger bara att man inte får röra handdukstorken som går på varmvatten cirkulation utan föreningens godkännande och inspektion. Jag installerar inte nytt avlopp utan nyttjar avloppet som alla lägenheter i elanferingen har då alla badrumm inför eningen är förberett för avlopp till tvättmaskin samt 2st 3fas uttag
 
Claes Sörmland
Martinsa Martinsa skrev:
Behöver väll inte tillstånd för att nyttja befintligt avlopp . Men absolut kan fråga ordföranden han bor våningen under. Våra stadgar säger bara att man inte får röra handdukstorken som går på varmvatten cirkulation utan föreningens godkännande och inspektion. Jag installerar inte nytt avlopp utan nyttjar avloppet som alla lägenheter i elanferingen har då alla badrumm inför eningen är förberett för avlopp till tvättmaskin samt 2st 3fas uttag
Jo lagändring för några år sedan, Magdas regering: Installation eller ändring av avlopp kräver styrelsens tillstånd. Det går inte att förhandla bort via stadgar längre, lagändringen tog bort den möjligheten så vad som står i stadgarna kan inte neutralisera det. Det finns inga formkrav för hur ett tillstånd meddelas men styrelsen måste ge dig tillstånd genom styrelsebeslut (eller möjligen delegation om föreningen har det på plats).

Skjut mig inte, jag är inget fan av denna reglering i lagen.
 
C
Martinsa Martinsa skrev:
Röret ska inte gå till golvbrunnen utan direkt till den onyttjade avloppsanslutningen i golvet .. bredvid handfatets avlopp. Bör synas på bilden .
Aha, ja den går ju troligen direkt till avloppet.
Är det ett 75-rör där i golvet? Ser större ut än standard 50.
Slutklämmen tror jag du löser hyfsat snyggt med en 45-gradersböj ut + en 90-graders ned och sen någon sorts snygg övergång.
 
Claes Sörmland
Hur lösa det med väggdragning av ledningen och duschdörrarna? De är väl i vägen på två ställen? Ska de bytas ut?`
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.