Nu låter det ju som det finns en fungerande ”snabbavstängning” före den läckande kranen. Då är det ju bara att byta eller reparera problembarnen.

Här fick vi beställa avstängning för några år sedan när vi skulle gräva nära inkommande vatten. Grävaren krävde att det skulle vara avstängt. Kostade 1500 om jag minns rätt. Kommunen kom då ut och testade sin kran i gatan några dagar innan (vanligt att kranen i gatan börjar läcka när de stänger av). Sedan kom de på bestämd tid och stängde av, lämnade verktyg så vi kunde vrida på själva senare, hämtade verktygen på kvällen.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
P
B Bitterhetsakademin skrev:
Ventilen före mätaren räcker, att be kommunen stänga servisventilen är onödigt och debiteras i min hemkommun med 2302 kronor för stängning och lika mycket för att få den öppnad. Enligt hemsidan är det strängt förbjudet att stänga servisventilen på egen hand och det leder till åtal och skadeståndsanspråk.
Vilket svammel från din kommun, de kan åtala bäst de vill, men eftersom de inte orsakats någon skada blir det inget skadestånd, om någon tingsrätt ens bryr sig om att anta åtalet.

• Gilla
  • Wow
sofftis och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Vilket svammel från din kommun, de kan åtala bäst de vill, men eftersom de inte orsakats någon skada blir det inget skadestånd, om någon tingsrätt ens bryr sig om att anta åtalet.
Det kommunala bolaget är i detta fallet Eskilstuna Energi och Miljö Ab, ett företag omskrivet på Trustpilot med tveksamma omdömen. Har haft långa samtal med deras kundtjänst och ett samtal med en vägg är mera givande.

• Wow
sofftis
  • Laddar…
P
Det kommunala bolaget är i detta fallet Eskilstuna Energi och Miljö Ab, ett företag omskrivet på Trustpilot med tveksamma omdömen. Har haft långa samtal med deras kundtjänst och ett samtal med en vägg är mera givande.
Inget att bry sig om alltså, ha så lite kontakt med bolaget som möjligt.

• Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Fast stänger man av vattnet för hela gatan kan de ju behöva betala ersättning mot dina grannar för att varit utan vatten utan att informerats av avstängningen.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
P
S sjoelund skrev:
Fast stänger man av vattnet för hela gatan kan de ju behöva betala ersättning mot dina grannar för att varit utan vatten utan att informerats av avstängningen.
Den kranen har inte varit aktuell i denna tråden, eller hur ?

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
D
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte på vilket sätt ett sommarboende skulle skilja sig från ett permanentboende om vi pratar om kommunalt vatten.
Du har så rätt, feltänkt av mig.
Normalt sätter man en ventil på sin egen sida även om man betalar en schablon avgift och därmed inte har någon vattenmätare.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu låter det ju som det finns en fungerande ”snabbavstängning” före den läckande kranen. Då är det ju bara att byta eller reparera problembarnen.

Här fick vi beställa avstängning för några år sedan när vi skulle gräva nära inkommande vatten. Grävaren krävde att det skulle vara avstängt. Kostade 1500 om jag minns rätt. Kommunen kom då ut och testade sin kran i gatan några dagar innan (vanligt att kranen i gatan börjar läcka när de stänger av). Sedan kom de på bestämd tid och stängde av, lämnade verktyg så vi kunde vrida på själva senare, hämtade verktygen på kvällen.
Ja, efter samtal med rörmokare kom vi fram till samma sak som dig, kranen är helt onödig och enligt röris till och med icke önskvärd i många kommuner. Det skulle kosta 1500 att fixa det men sedan kom jag på att det är väl före moms och resa m.m.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
Så trist att behöva ha med ett sånt företag att göra när man ringer sin kommun.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
S sofftis skrev:
Vill stänga av i gatan för att kunna sova gott men sambon säger att bara kommunen kan stänga där. Vems ansvar är huvudkranen. är det vårt eller kommunens ? Den började läcka av sig själv, men sambon har bytt tvättmaskin så han har skruvat på den idag.

Det läcker inte mer, tack för svar allihopa. Måsta bara berätta att det började med tryckfall, jag for ner i källaren beredd på värsta havet, men inte en droppe ? Sedan rann vattnet som det skulle för att börja läcka när mannen skruvade på huvudkranen, konstigt ?
Hej,hjälpsamma ni är och det är så tacksamt när man blir stressad och inte har så mycket koll, Tack. Här kommer foto på kranen, som vi nu vet är helt onödig, snabbavstängningen är den som gäller och den här gamla kranen från -42 är knappt tillåten att ha enligt röris som jag konsulterade. I mittenbilden syns snöret som gick av, mannen ska istället sätta på rörtejp och försöka skruva ihop det så det inte läcker. Som tur är behöver vi inte stänga av i gatan ens, puhh. Röris skulle komma förbi vid tillfälle och titta på lite andra grejer samtidigt, vi har ett rör som dinglar och vet inte vad det går till, element gissar jag. Och tänk så beroende man är av vatten, hemskt att vara utan. Jaha , nu fattar jag, det är ratten som lossnat och därför gick det inte att stänga av vattnet ?? Nä, fattar inte ändå haha, för varför läcker det då, nå, nu är mannen nere och så får vi se.

• Gammal rostig vattenkran från 1942 med tecken på slitage och korrosion mot en sliten vägg i en byggmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller ett avbrutet snöre framför en gammal vattenkran med rör och röda hinkar på golvet.
    Skapa konto
  • Äldre vattenkran med rostiga rör och en hand som pekar, två röda plastbehållare på golvet under för att samla upp eventuellt läckage.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
L lordi skrev:
I min kommun är det vanligtvis så att kommunen stänger av utan kostnad, och om ventilen i gatan är ok så får röris öppna den själv sen. Vet att det pratats om att kommunen skulle införa en avgift för avstängning men vad jag vet har de inte gjort det än.
Detta kan ju säkert variera i olika delar av landet
Du bor i en bra kommun 👍

P
S sofftis skrev:
Ja, efter samtal med rörmokare kom vi fram till samma sak som dig, kranen är helt onödig och enligt röris till och med icke önskvärd i många kommuner. Det skulle kosta 1500 att fixa det men sedan kom jag på att det är väl före moms och resa m.m.
Fast alla priser uppgivna till konsument SKA inkludera moms, utan undantag.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
S sofftis skrev:
som vi nu vet är helt onödig,
Nej den är inte onödig, men bör bytas till en modernare variant. Man bör/ska ha en kran både före och efter vattenmätaren. Detta främst för att underlätta för de regelbundna vattenmätarbytena som leverantören gör.

Har man inte en kran efter mätaren får den som byter hela husets vattenmängd ”i knät”, lite förenklat, och det gör ingen glad.

• Gilla
sofftis och 1 till
  • Laddar…
S sofftis skrev:
Du bor i en bra kommun 👍
Ja, helt utan kostnad är det ju såklart aldrig. Den kostnaden är ju såklart inbakad i fakturan för vattenförbrukningen.

• Gilla
sofftis
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.