Är i vårat sovrum, får det till att den måste vara i ett kopplingsskåp enligt branschreglerna(?)

• Ett kopparrör med en metallkoppling syns i ett hörn av ett rum. En plastslang är ansluten till kopplingen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenanslutning och slang mot väggen i hörnet av ett sovrum med en elsladd vid golvet.
    Skapa konto
  • Hörn av sovrum med neutral tapet, en orange flätad korg, svart lampa och gul kudde. Synliga rör vid golv.
    Skapa konto
Man behöver egentligen aldrig följa branschreglerna utan det går alltid bra att göra avsteg, bara man är medveten om att ersättningen från försäkringsbolaget kan sänkas/utebli om skada uppstår.

Vem har gjort beställningen, ni eller tidigare ägare?
Om det är ni, hur är beställningen gjord?

• Gilla
chali405
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Man behöver egentligen aldrig följa branschreglerna utan det går alltid bra att göra avsteg, bara man är medveten om att ersättningen från försäkringsbolaget kan sänkas/utebli om skada uppstår.

Vem har gjort beställningen, ni eller tidigare ägare?
Om det är ni, hur är beställningen gjord?
Tack, Det är från förra ägaren som anlitade en firma ca 2021, men finns ingen "avvikelse-rapport" och inget besktningsmannen påpekade i protokollet

Det där blir nog lite trist när du ska spola mycket vatten en varm sommardag och det börjar droppa kondensvatten på sovrumsparketten.

• Gilla
chali405
  • Laddar…
Inga dolda skarvar. Du kommer inte att missa om det blir läckage. ;)
(Som vore fallet om röret byggs in)

• Gilla
chali405
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Inga dolda skarvar. Du kommer inte att missa om det blir läckage. ;)
(Som vore fallet om röret byggs in)
😂

Bästa svaret

C chali405 skrev:
Är i vårat sovrum, får det till att den måste vara i ett kopplingsskåp enligt branschreglerna(?)
Det finns inget krav på kopplingsskåp om inte röret är dolt. Däremot ska golvet vara vattentätt såvida det inte är i ett kök.

Utförande av tappvatteninstallationer för att skydda mot vattenskador, inklusive placering av fogar och krav på vattentätt golv i vissa rum.
Skapa konto

• Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
C chali405 skrev:
Det där var nog det fulaste jag sett i ett sovrum på länge.

Som du redan sett i ovan inlägg så ska all skarv på en vattenledning finnas enkom vid vattentätt golv.

Jag säger inget mer... 😮

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns inget krav på kopplingsskåp om inte röret är dolt. Däremot ska golvet vara vattentätt såvida det inte är i ett kök.

[bild]
Besiktningsmannen har inte påpekat detta, lite märkligt tycker jag….
Sovrum;master : inga anmärkningar

Krilleman
C chali405 skrev:
Besiktningsmannen har inte påpekat detta, lite märkligt tycker jag….
Sovrum;master : inga anmärkningar
Således vet inte "besiktningsmannen" inte bättre.
För besiktningsmannen har dokumenterat fel.

Låt mig gissa: Besikningsmannen ingick i husköpet?
Min tes är alltså att besiktningsmannen inhandlades INTE av dig personligen?!

https://sakervatten.se/wp-content/u...2C*MTczMTkyMTk1My4xLjEuMTczMTkyMTk1Ni4wLjAuMA..
Säkervatten 2021:2 sidan 17.

Illustration av ett fördelarskåp för tappvattenledningar, med betoning på att synliga fogar bör placeras i rum med vattentätt golv.
Skapa konto

• Gilla
chali405
  • Laddar…
  • Gilla
chali405
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Enda(?) möjligheten att få det där godkänt är att sätta ett LK VUK-skåp
Det måste väl även dras ett skvallerrör till ett rum med golvbrunn och tätskikt?
Så bara att sätta dit ett skåp löser inget.

Krilleman Krilleman skrev:
Således vet inte "besiktningsmannen" inte bättre.
För besiktningsmannen har dokumenterat fel.

Låt mig gissa: Besikningsmannen ingick i husköpet?
Min tes är alltså att besiktningsmannen inhandlades INTE av dig personligen?!

[länk]..
Säkervatten 2021:2 sidan 17.

[bild]
Vi hade en köpargenomgång så ”tog över protokollet” från mäklaren/köparen

useless useless skrev:
Det måste väl även dras ett skvallerrör till ett rum med golvbrunn och tätskikt?
Så bara att sätta dit ett skåp löser inget.
Om nuvarande slang mynnar i ett utrymme med golvbrunn är det tillräckligt. Förutsatt att VUK-skåpet sitter minst 200mm högre än slangens anslutningspunkt i andra änden. Det behövas alltså inte en separat dräneringsslang.

Ansluter man däremot från sidan i VUK-skåpet behövs dränering nedåt (till utrymme med golvbrunn)

• Gilla
JSten
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Om nuvarande slang mynnar i ett utrymme med golvbrunn är det tillräckligt. Förutsatt att VUK-skåpet sitter minst 200mm högre än slangens anslutningspunkt i andra änden. Det behövas alltså inte en separat dräneringsslang.

Ansluter man däremot från sidan i VUK-skåpet behövs dränering nedåt (till utrymme med golvbrunn)
Exakt så jag också har tolkat det..
Röret mynnar ut till fördelarskåp i rum med golvbrunn

Hade ni försökt att få besiktningsmannens företag ta kostnaden eller är det inte lönt?

eller kan detta vara något:
SBR
“Om avvikelse från normalt utförande kan konstateras okulärt, och det medför teknisk risk, ska detta noteras i utlåtandet även om det avser installationer som i övrigt inte omfattas av besiktningen.”

• Besiktningsdokument som listar vad överlåtelsebesiktningen inte omfattar, inklusive installationer som el, värme och vatten samt olika mätningar.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.