Hej,
Vi har idag vår varmvattenberedare under huset i ett isolerat utrymme. Den läcker lite och har bara 100 liters kapacitet.
Vi funderar på att ersätta den på plats med motsvarande storlek som en enkel lösning.
Alternativt offra del av hallen och köpa en 200 liters.
Frågan är, vad krävs för att få ställa den i hallen.
Kan vi bygga om en garderob och sätta in skvaller?
Eller behöver vi göra avlopp och våtrumsklassa garderoben?
Eller måste hela rummet vara våtrum?
Nu vill jag ha avlopp för säkerhet ifall det behövs, men jag vill kolla vad jag ”måste” göra.
Vi har idag vår varmvattenberedare under huset i ett isolerat utrymme. Den läcker lite och har bara 100 liters kapacitet.
Vi funderar på att ersätta den på plats med motsvarande storlek som en enkel lösning.
Alternativt offra del av hallen och köpa en 200 liters.
Frågan är, vad krävs för att få ställa den i hallen.
Kan vi bygga om en garderob och sätta in skvaller?
Eller behöver vi göra avlopp och våtrumsklassa garderoben?
Eller måste hela rummet vara våtrum?
Nu vill jag ha avlopp för säkerhet ifall det behövs, men jag vill kolla vad jag ”måste” göra.
Det rimliga är ju att du tänker efter "om den här börjar läcka, var tar vattnet vägen då" och sen bygger efter det.
Jag hade nog nöjt mig med en tätskiktad låda med upphöjd kant och golvbrunn.
Det skyddar mot dropp och dyl men inte om ett rör med fullt tryck brister och det blir en stråle.
Jag hade nog nöjt mig med en tätskiktad låda med upphöjd kant och golvbrunn.
Det skyddar mot dropp och dyl men inte om ett rör med fullt tryck brister och det blir en stråle.
Är det varmvattenberedaren som läcker eller är det dropp från säkerhetsventilen? Det är normalt att det kommer ut vatten genom säkerhetsventilen. Därför måste avlopp finnas där den står. Det finns inga krav på att det skall vara våtrum där den sitter. Men om det är tätskikt i garderoben blir det så klart bättre skyddat om något läcker.
Jag har själv vvb under huset och kan inte tänka mig en bättre plats, det lilla värmetillskott beredaren ger till krypgrunden hjälper till att hålla torrt.
Om du inte har problem med att det fryser eller kräver värmekabel/element ser jag ingen vettig anledning att flytta in beredaren och förlora bostadsyta.
Om du likafullt funderar på att flytta i beredaren föreslår jag att du kontaktar ditt försäkringsbolag och hör vilka krav de har på utrymmet.
Om du inte har problem med att det fryser eller kräver värmekabel/element ser jag ingen vettig anledning att flytta in beredaren och förlora bostadsyta.
Om du likafullt funderar på att flytta i beredaren föreslår jag att du kontaktar ditt försäkringsbolag och hör vilka krav de har på utrymmet.
Tack för svar!A Avemo skrev:Är det varmvattenberedaren som läcker eller är det dropp från säkerhetsventilen? Det är normalt att det kommer ut vatten genom säkerhetsventilen. Därför måste avlopp finnas där den står. Det finns inga krav på att det skall vara våtrum där den sitter. Men om det är tätskikt i garderoben blir det så klart bättre skyddat om något läcker.
Det är en gammal vvb som är sliten. Den läcker nog på flera ställen 😅 men det är inte mkt, det är väl under en liter i månaden som samlas upp i kärlet under.
A Avemo skrev:Är det varmvattenberedaren som läcker eller är det dropp från säkerhetsventilen? Det är normalt att det kommer ut vatten genom säkerhetsventilen. Därför måste avlopp finnas där den står. Det finns inga krav på att det skall vara våtrum där den sitter. Men om det är tätskikt i garderoben blir det så klart bättre skyddat om något läcker.
Jag är väldigt sugen på att behålla funktionen under huset. Försöker övertala frugan om att vi klarar oss på 140 liter, det är den största liggande vvb jag hittat som jag kan få in under huset, max 60cm runt om men ca 1-1,2m under. Det finns 200l i samma modell men den är för lång så går inte pga vinklarna på vägen in.F fribygg skrev:Jag har själv vvb under huset och kan inte tänka mig en bättre plats, det lilla värmetillskott beredaren ger till krypgrunden hjälper till att hålla torrt.
Det ser onekligen ut som att bäst före-datumet är passerat. Sedan håller jag med @fribygg. Går det att ha beredaren i grunden slipper man ta av utrymmet inne i huset.Capitalk skrev:
Det sitter en frostvakt med värme där så tror det är ok.F fribygg skrev:
Men jag ska nog försöka behålla den under huset. Ska bara mäta mer så jag vet att jag kan få in en något större.
Hur högt står termostaten? Om man har termostaten på max så ökar den effektiva mängden man får ut. Sedan kan man justera temperaturen till kranarna med blandningsventilen. Men hur många är ni om 100 liter är otillräckligt?
Ca 70 grader. 100 liter funkar idag med två vuxna och två småbarn. De växer och behovet ökar med åren. Klart vi överlever m 100l, men jag hade gärna sett 120-140 liter om det gick att få in.A Avemo skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 597 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 597 inlägg
Det blir mer rördragning och kanske dyrare, men en variant att ha en stor (så stor som går in) plus en mindre (säg 30-60 liter) som är kopplad i serie efter. En finess är att då kan man låta den mindre värma hela (eller nästan hela) tiden och den större bara på timmar då elen är billigare än dygnets genomsnitt; resultatet blir lägre driftskostnad och oftast samma totala mängd varmvatten (inom rimliga gränser).
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 597 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 597 inlägg
Gäller det även om det är en modell som är gjord för att monteras liggande (som TS gamla ser ut att vara)? Om det är en modell avsedd att monteras vertikalt blir det förstås knas om den ligger ner eftersom korrekt funktion kräver att ta ut varmvatten i toppen och pytsa in kallt vatten i botten.H H-Thomasson skrev:
https://www.bygghemma.se/hus-och-by...P6wjBFPvFKlwuXag3oWo3N8_BTGA6dXsaAh4dEALw_wcB
Detta är ju en modell som skulle kunna passa under huset. Å precis som @H-Thomasson skriver så ger inte vv beredare som är gjort för vertikal hängning lika mycket vv när dom ligger så en 150 liter utav den här är nog kanske dubbelt upp med vv mot gamla
Detta är ju en modell som skulle kunna passa under huset. Å precis som @H-Thomasson skriver så ger inte vv beredare som är gjort för vertikal hängning lika mycket vv när dom ligger så en 150 liter utav den här är nog kanske dubbelt upp med vv mot gamla