Vatten & Avlopp
lordi: Jag har råkat ut för att den har löst ut utan anledning hos en kund. Jag tog ut elpatronen, men den var helt ren utan någon kalk. Jag bytte kalkskyddet och sen dess har det fungerat (över ett år sen). Vet inte varför den hade löst egentligen.
Anonymiserad 138940: Då lin + pastan är lovordat så har jag idag tömt systemet igen och tätat med lin + pasta (unipack) Så nu ska de förhoppningsvis vara tätt i minst 50 år! :thumbup: Kan hålla med om att de kändes bättre för samvetet då de blev ett bra motstånd då man drog åt pluggarna! /kl8
GoForIt: Den stora skillnaden mellan pumpautomaterna på Biltema är att den dyrare har pumphus av rostfritt stål (plast på den enklare) samt kraftigare motor. Just motorns effekt upplever jag har en viss påverkan på trycket i slangarna i vår bevattningsanläggning.
patpet86: Tack roland53! Inte exakt vad jag sökte men du fick in mig på rått spår. Fann den till slut: http://www.vedum.se/webbshop/tillbehor-kok/skapsinredning/diskbankskap/bottenskydd/30498-genomforing-for-diskmaskin#prettyPhoto http://www.stosett.se/vara-produkter/e-v-a-el-vatten-och-avlopp/
Odjuret: [citat] Då var jag nog full eller så när jag skrev mitt inlägg! eller så tänkte jag rätt, men fel....:p Tack för att du rättade mig!
Claesk: Buelco fungera perfekt. Enkelt att använda. Blir bra resultat.
Raukman: visst ska man inte blanda fabrikat i systemet, men blandaren är ju ändå inte samma fabrikat som rördelarna, så vart drar man gränsen? Jag har använt CO:s slangar på mora, jag känner mig inte orolig för att göra det igen. tycker personligen att dom är lättare att böja snyggt då det är tjockare gods i slangen än en del stålspunna med pressade kopplingar, som gärna veckar sig lite
Munkfors: Om nån kommer ihåg detta kan jag berätta att min morfar hade en gammal vanlig diskbänk för kök liggande som passade perfekt där jag skulle ha den. Satte upp den på ett hyllsystem vad det nu kallas (man skruvar upp rälsar på väggen som man kan sätta konsoler i hur man vill)
Andreas_H: Du fixar det latt sjalv. Se om det inte finns plats for ytterligare en klamma over eller under de som redan sitter dar. Montera den i sa fall vriden ett halvt varv i forhallande till den befintliga.
asz: Hej Jag har kommit över den blandaren som rubriken beskriver. Jag fick den mycket billigt då den inte är komplett. Mitt problem är att jag inte har någon batteribox eller strömförsörjning. Jag har läst på så pass att jag vet att den matas med 6Volt DC men jag kan inte hitta någon information om polariteten på den tvåpoliga kabeln. Anslutningen är cirkulär men med en utfyllnad inne
Kingalot: Ajdå, misslyckades med direktlänken. Men helt riktigt var det den jag menade. Kikar runt på rinkabys hemsida nu, och förstår nu vad du menade med dina siffror. Känns som det blir att beställa därifrån, 1st 2015 (http://www.rinkabyror.se/artikel/fmm-duschblandare-9000e-ned/?select=true) 1st 2671 (http://www.rinkabyror.se/artikel/ma-blandarfaste-dold-15/?select=true)
spekerök: Optimalt är ju att spillvattnet går ner i mitten, urspårningen räcker inte ända dit men det funkar fint ändå. Om du vill göra eget hål i mitten så ta en bit brädbit skruva fast silen i brädbiten och sedan borra upp ett hål med hålsågen det är mitt tips. mvh
Urban V: Hej, Tack. Men jag förstår fortfarande inde hur jag skall "hitta" til-l och frånslagstryck. Manometer sitter på röret utanpå hydroforen. Tryckströmbrytaren har ju bara +/-, dvs ingenstans kan förinställa önskat tryck. Pumpen är en rostfrí Grundfos, sänkbar. Dim för ca 70 mtr.
carra: [bild] Så här kan det se ut. Det är viktigt att avluftningsgrejen sitter lodrätt! (Spanska grejor i vår lägenhet i Spanien)
adhabe3: Är rören till markbädden i plast och inte cement så behövs det inte bytas. Den gamla brunnen deponeras på tippen. Kan vara lite lurigt då man kan få betala avgift för detta då den förmodligen klassas som riskavfall. En större förändring av anläggning kräver tillstånd av kommun ($$$$). Byter man bara brunn kanske man kommer undan med en enkel anmälan.
corre: En vanlig pumpautomat med inbyggd hydropresstank fungerar väl i den lösningen Dom billigaste pumpautomaterna jula säljer har lite väl dålig pumpdata på tryckhöjd och volym. Resten av marknanden har pumpar runt 2500:-, i de flesta fall märkespumpar med mycket bättre data och reservdelsförsörjning i årtionden framöver. tex:
largab: Räcker det inte m ngt droppskydd samt ngn läckagevarnare? Ingen invallning räcker till vid ev (osannolikt) rörbrott.
phattrance: Grejen är att vi tänkte ha kvar duschen så badkaret får liksom inte "ta över" dusch delen. Så det är därför vi vill ha badkaret i hörnet
corre: Börja med att motionera blandningsventilen, den sitter på motsatt sida om avstängningen. Kör den till ändlägena ett par gånger. Ibland så fastar kalk i ventilen, och ibland så kärvar den bara.
snuttjulle: Lite O/T ang att man inte följer lagen om man bara borrar hål i golvet. Om man istället lägger trall utanför på gräsmattan och gör en utedusch är detta oxå regelvidrigt?
tussee: Tyvärr så är det så att BDT-avlopp kräver markbädd även om jag skulle kunna få använda befintligt i 5 år. Undra Peter_1 hur många mulltoor som ska vara miljöbovar med ditt innerhåll i avloppet? Bert
-RB-: [citat] Jo, så är det på de andra delarna jag köpt. Tack för ditt svar. Jag får på dem igen och be dem skicka rätt grejer helt enkelt.
nikasp: Sådär blev det. Tog inte många minuter och har kollat noga ett antal ggr under två dygn att det inte läcker och även kört diskmaskinen. [bild]
mogge_73: [citat] Socialstyrelsen rek. En ackrediterad analys. Det är fyra prover kemisk, mikrobiologisk, radon och tungmetallerna arsenik, bly och uran. Kostnad ca 1500-1700:- beroende på analysföretag. Dom billigare proven på nätet har färre kontrollpunkter och ger därför inte svaret om vattnet är tjänligt.
Frågetecknet: Anledningen varför jag visste att de inte var en ispropp är för att vi värmde upp badrummet riktigt varmt och lät de va så en vecka men problemet kvarstod. Problemet är löst men de var massa järn som gjort stopp :s vi är på gång att sätta in ett filter så vi blir av med allt järn.
Göran.W: Ett alternativ skulle kanske vara en grävd brunn men då ska den göras rätt så den är helt tät utom i botten så klart. Så man inte får in oönskat vatten vid regn tex. Det finns vägtrummor som är perfekta för ändamålet.
Byggare_Anders: Vi har en större garageuppfart/vändplats framför huset som ska asfalteras i vår. Vi har redan förberett för avrinningen av dagvatten, så att markrör redan finns uppstickande på strategiskt viktiga platser på vändplanen, som sedan ska leda bort dagvattnet ut i naturen en bit därifrån. Markrören är av plast. När vi asfalterar, måste vi givetvis montera någon form av svart
cpalm: Låter som att det håller på att bli stopp någonstans i stammen. Bäst att se till att föreningen kollar på det så fort som möjligt innan det blir ordentligt stopp och översvämning någonstans.
carra: Det finns ingen inbyggd vippa. Det är en vippa som sitter på en kabel , kabeln är cirka 50 cm lång, genom att lossa på en klamma kan man korta av kabeln,( det är ju trångt om utrymme i fördelningsbrunnen), o på så sätt skapa utrymme för vippan att med ökande avloppsvattenmängd, vippa upp o starta pumpen. För infiltreringen är det bättre att den belastas med lite vatten i taget