Upptäckte idag att min 3kammare uponor har en spricka i botten.
Någon annan som råkat ut för detta?
Denna är installerad 2008-2009 om jag inte minns fel.
Grundarbetet var att ställa tankens fötter på plattor, spänna fast för att hålla kvar tanken. Under tanken är det sand för att ta bärigheten under kroppen.
Vet att grannens tank ( likadan ) gick sönder undertill för något år sen.
Någon annan som råkat ut för detta?
Denna är installerad 2008-2009 om jag inte minns fel.
Grundarbetet var att ställa tankens fötter på plattor, spänna fast för att hålla kvar tanken. Under tanken är det sand för att ta bärigheten under kroppen.
Vet att grannens tank ( likadan ) gick sönder undertill för något år sen.
Ja, riktigt surtmycke_nu skrev:
Ville inte ha denna kosten nu 😭
Fördelen är att det är relativt lätt att gräva fram den.
Det jobbiga är att man vet ju inte hur det ser ut under allt.
T ex vattenmassorna har tagit med sig material undertill och hittat nya vägar och underminerat bädden.
Tror dock att vattnet har gått bredvid bädden/infiltrationen.
Slammet låg kvar i kammare 1 och lite i 2.
Kammaren ( 3 ) med sprickan var helt tom.
Kanske en kommande Godzilla i sjönpelpet skrev:
Vattnet går ner i marken och rinner ut på ett ställe 15-20 meter längre ner i slänten och sedan ner i marken igen som jag uppfattar det.
Förmodligen så filtreras detta i befintliga lager men ska ju ändå fixas så fort som det går.
Slammet verkar ju ha stannat där det ska 👍
Ha haMicro skrev:
Hade jag väntat 1 dag med kärran så hade jag inte lägre haft råd med den
Nu har jag en kärra men inte råd med en ny tank 🙀
Dock fundersam på varför den gått sönder så ska försöka gräva fram tanken snarast.
Positivt är ju dock att jag har en kärra 😇
Kan det ha varit något dåligt förarbete så att tanken nu har satt sig och därför gått sönder ?
Tänkte om det har kunnat röra sig vid tjällossning eller om dina skrapningar med traktorn på söndagar har gett vibrationer i backen.
Tänkte om det har kunnat röra sig vid tjällossning eller om dina skrapningar med traktorn på söndagar har gett vibrationer i backen.
Vet inte, tyckte jag gjorde en rejäl platå för en, gjöt med betong och gjorde samtidigt en förankring för spännband som skulle hålla den kvar ifall den mot förmodan skulle få för sig något.
under den är det uppfyllt med sand.
Något fel är det ju =) skulle gärna säga att det är en skitsak ; )
Kollade uponors tankar och satan va dyra dom är... hade för mig att min kostade runt 15000 när jag köpte den.
Nu ligger dom på runt 23000kr =/
under den är det uppfyllt med sand.
Något fel är det ju =) skulle gärna säga att det är en skitsak ; )
Kollade uponors tankar och satan va dyra dom är... hade för mig att min kostade runt 15000 när jag köpte den.
Nu ligger dom på runt 23000kr =/