Jag bor i radhus och har ett störande problem som jag inte förstår mig på.

Ibland händer det att en av toaletterna går torr, eller att ytan åtminstone sjunker så pass att avloppsodören tränger sig på. En enkel spolning åtgärdar problemet, men varför uppkommer det?

Det är inte jätteofta det händer. Jag vet att det hände för ett par veckor sen då det blåste rejält ute under natten. Idag kom en rejäl regn/hagelskur under dagen, och vid hemkomst möttes man av den härliga avloppsdoften i badrummet. Kan vädret ha inverkan till fenomenet?

Det är den röda toaletten på bilden som går torr. Om vattenlåset i tvättstället och golvbrunnen också går torra vet jag inte, inte lika lätt att kontrollera, men det verkar så för det är inte alltid som lukten försvinner efter en toaspolning, men efter lite vatten i badkar och handfat försvinner det.

I bilden nedan syns vad jag känner till om avloppssystemet i huset. Det är endast badrummet på övre våningen som går torrt, där nere har jag inte sett någon antydan till minskad vattennivå i toan.

Båda badrummen har renoverats med golvbrunnsbyten och nya toaletter och handfat Samma modell på toalett uppe som nere. Jag kan inte minnas att detta fenomen har hänt innan renoveringen.

avlopp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Radhuset är byggt -76 och det är betongplatta och betongbjälklag. Hur avloppet är förgrenat i/under plattan vet jag inte.

Har ni några idéer eller vet ni varför avloppssystemet suger på detta viset?

Stark vind ger sug i luftningen, så pass bra att vattnet sugs ur vattenlåset.

Jo jag hoppas på att det inte är något värre, eller är det illa?
Vad kan man göra åt det?

gusvo085 skrev:
Det är ju bara en teori, men titta på sådana vindskydd som sitter på skorstenar för att undvika att vinden slår ner. Typ
[länk]
Du kan vara något på spåret gusvo085.
Jag pratade med en rörmokare idag som menade att det kan uppstå en lock-effekt på röränden när vinden ligger på hårt, och om någon spolar då så gör undertrycket i systemet att det suger från andra ställen, tex min toalett som ligger närmast.

Är det någon som känner till något om detta och kan bekräfta att det teoretiskt kan bli så?

Säg att det stämmer. Då tänker jag att man genom att sätta på en ny stump med en massa hål i på avluftningsröret borde förhindra att en sådan lock-effekt uppstår. Kan även det stämma?

Mikael_L
Teoretiskt håller resonemanget, det kan mycket väl vara så.

Är det lätt att komma upp på taket/till avluftningen?

Kolla först så gott det går att det verkar vara öppet, inget som har täppt igen avluftningen.

Sen kan du kanske prova någon enklare åtgärd, t.ex. att sätta någon "hatt" över avluftningen bestående av en burk/hink något som passar att trä över röret. Kolla vad som passar, någon hushållsburk/flaska i plast, konservburk osv.
En distans som låter luft passera och kanske några spridda hål i denna burk.
Och så testa en period för att se om det hjälper.

Du kan ju även testa att plugga luftaren och spola på nedervåningen för att se om det blir samma fenomen eller om det måste blåsa för att felet ska uppstå.

Mikael_L skrev:
Kolla först så gott det går att det verkar vara öppet, inget som har täppt igen avluftningen.
Jo kollade igår och det verkar vara helt fritt, åtminstone den första metern jag kunde se.

Jag tänker nog fara förbi byggvaruhuset och se om de har något lämpligt att placera på röret. Eventuellt om man får klippa och borra lite i det.

blackadder skrev:
Du kan ju även testa att plugga luftaren och spola på nedervåningen för att se om det blir samma fenomen eller om det måste blåsa för att felet ska uppstå.
Det måste jag prova!
Tänker mig att den "vindplugg" som nu förmodat uppstår inte är 100% tät (borde bero på vindstyrkan), så om jag lägger på ett lock som täcker nästan hela öppningen borde liknande fenomen uppstå.

Händer samma sak för mig vid mycket starka vindar. En gång nör det blåste så att det knakade i huset så ställde jag mig och tittade på vattnet i toaletten. Och mycket riktigt så guppade vattennivån upp och ner.

Inget större problem för mig, jag kan leva med att spola toaletten de få gånger det blåser så pass mycket.

scubasteve1983 skrev:
Händer samma sak för mig vid mycket starka vindar. En gång nör det blåste så att det knakade i huset så ställde jag mig och tittade på vattnet i toaletten. Och mycket riktigt så guppade vattennivån upp och ner.

Inget större problem för mig, jag kan leva med att spola toaletten de få gånger det blåser så pass mycket.
Intressant att veta att det händer andra med.

Nej håller med om att det inte är något större problem, men nyfiken som man är skulle jag vilja veta vad det beror på mer i detalj om möjligt.

Igår testade jag att någorlunda täppa till avluftningsröret. Frun spolade i toan i källaren, men ytan rörde sig inte i den övre toan. :sly:
Nu finns det ju även ett avluftningsrör i den bortre änden av radhuslängan, typ 60m bort, kan det vara så att det är med i leken?

Mikael_L
Relaxia skrev:
Nu finns det ju även ett avluftningsrör i den bortre änden av radhuslängan, typ 60m bort, kan det vara så att det är med i leken?
Den avluftningen torde ju betjäna en annan avloppsstam.
Men men, konstigare saker än så har väl hänt i vår värld, så helt absolut uteslutet är det ju inte. ;)

Jag har nog fastnat för 2 teorier som jag borde kunna testa på ett eller annat sätt.

1. Vind skapar ett lock för avluftningsröret. Om det samtidigt finns mycket avloppsvatten i systemet och det spolas i toaletter skapas ett tillräckligt undertryck i systemet så vattenlåset sugs med.
Tycker iof att det borde påverka flera vattenlås då.
Borde kunna testas vid ett ihållande regn, för om någon dagvattenbrunn/stuprör går till avloppsledningarna kommer det onekligen bli mer vatten i systemet. Det känns lite långsökt och jag är sannerligen rätt skeptisk till teorin.

2. Vindbyar orsakar undertryck. Om ett plötsligt undertryck slår till kan det suga till rejält. Den mekaniska frånluften sitter några meter bort och om den inte håller emot skulle det kunna bli ett korsdrag, och det kan även förklara det tillfälle då frun observerade att vattenlåset saknades helt.
Borde kunna testas om jag konstruerar en "pump" av en rund platta som passar lagom perfekt i avluftningsröret, sätter fast en pinne på den, och för ner den i röret. När den dras upp skapas ett undertryck som borde simulera en rejäl vindby, om det nu är det som händer.

Relaxia skrev:
Borde kunna testas om jag konstruerar en "pump" av en rund platta som passar lagom perfekt i avluftningsröret, sätter fast en pinne på den, och för ner den i röret.
Tappa inte ner pinnen bara!

Nyfniken skrev:
Tappa inte ner pinnen bara!
Jo jag tänkte försöka undvika det. Kan bli väldigt besvärligt om det skulle ske.
Tänkte konstruera något i den här stilen:
O------|
Om man mot förmodan tappar den så åker den åtminstone inte ner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.