3 599 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Temporärt avhärdningsfilter för kalk
Ska installera en bergvärmepump och har dragit nya rör i ett snart totalrenoverat hus. Kommer att få kommunalt avlopp om uppskattningsvis 4 år. Har gjort vattenanalys som inte visar några problem förutom en hårdhet på 16 dH.
Det jag skulle vilja ha rekommendationer på något prisvärt filter. Priset och att det fungerar är den viktigaste parametern då jag endast kommer använda det i ca. 4 år.
Har hittat ett avhärdningsfilter för 6900kr men det finns kanske billigare?
http://www.billiga-vattenfilter.com...dare/37-avhardare-ka-12-mjukvattenfilter.html
Det jag skulle vilja ha rekommendationer på något prisvärt filter. Priset och att det fungerar är den viktigaste parametern då jag endast kommer använda det i ca. 4 år.
Har hittat ett avhärdningsfilter för 6900kr men det finns kanske billigare?
http://www.billiga-vattenfilter.com...dare/37-avhardare-ka-12-mjukvattenfilter.html
Fyra år är ganska lång tid. Min erfarenhet är också att har du väll haft ett avhärdat vatten, kommer du uppleva att det kommunala vattnet med kanske 4 DH är otroligt hårt.
Det du ska titta på är kapaciteten på flödet genom filter, salt och vattenförbrukning och självklart kvalitet.
Att köpa ett filter för att det bara ska hålla i fyra år är lite dumt, Ett filtrer som är vällskött finns det också ett värde i efter fyra år om nu det blir aktuellt att köra utan avhärdare.
4 i hårdhet påverkar även det ditt vattensystem om än inte lika mycket och snabbt som 16. Men efter 4 år är filtret betalt och den svidande kostnaden glömd, men behovet kommer fortfarande vara där.
Men för att kommentera din länk så är det inte ett "billigt" filter, dom ligger i den prisgruppen men kapaciteten är också därefter, 20 liter per min är ganska lite på ett permanentboende, snarare ett filter för ett fritidshus. Saltförbrukningen är också hög 1,2 kg per regenerering.
Många filter med flödesstyrning släpper även ut råvatten i ledningen under backspolning vilket självklart motverkar syftet med ett vattenfilter.
Det är lite som att köpa en stor eller en liten bil. Ska man endast pendla eller ska man ha med hela familjen. Helt beroende på ditt behov och självklart andrahandsvärdet.
Trevlig Sommar.
Mvh Morgan Gagnert
Det du ska titta på är kapaciteten på flödet genom filter, salt och vattenförbrukning och självklart kvalitet.
Att köpa ett filter för att det bara ska hålla i fyra år är lite dumt, Ett filtrer som är vällskött finns det också ett värde i efter fyra år om nu det blir aktuellt att köra utan avhärdare.
4 i hårdhet påverkar även det ditt vattensystem om än inte lika mycket och snabbt som 16. Men efter 4 år är filtret betalt och den svidande kostnaden glömd, men behovet kommer fortfarande vara där.
Men för att kommentera din länk så är det inte ett "billigt" filter, dom ligger i den prisgruppen men kapaciteten är också därefter, 20 liter per min är ganska lite på ett permanentboende, snarare ett filter för ett fritidshus. Saltförbrukningen är också hög 1,2 kg per regenerering.
Många filter med flödesstyrning släpper även ut råvatten i ledningen under backspolning vilket självklart motverkar syftet med ett vattenfilter.
Det är lite som att köpa en stor eller en liten bil. Ska man endast pendla eller ska man ha med hela familjen. Helt beroende på ditt behov och självklart andrahandsvärdet.
Trevlig Sommar.
Mvh Morgan Gagnert
En nybörjarfråga. Vad innebär egentligen 20l/min? Är det om jag spolar mer ur kranarna än 20l/min så går det delvis kalkhaltigt vatten ut ur kranarna? I sådant fall är det riktigt dåligt så som du påpekar.mogge_73 skrev:
Ja och ibland kör man ju tvättmaskin och diskmaskin samtidigt och då blir det ju inget bra med för dålig kapacitet. Tack för att du påpekade detta!mogge_73 skrev:
Finns ett annat filter på samma hemsida:
http://www.billiga-vattenfilter.com...are/22-avhardare-ka-44a-mjukvattenfilter.html
Det har bättre kapacitet och bör täcka mitt behov och har även lägre saltförbrukning. Finns det andra bättre filter för 10000kr?
http://www.billiga-vattenfilter.com...are/22-avhardare-ka-44a-mjukvattenfilter.html
Det har bättre kapacitet och bör täcka mitt behov och har även lägre saltförbrukning. Finns det andra bättre filter för 10000kr?
Köp ett bra filter och sälj det sedan begagnat på Blocket.
Var kommer värmepumpen in i frågeställningen?
16 dH är för övrigt inte så farligt. Vi hade 47 tidigare och 17 nu. Det är inga speciella problem förutom att man får hålla efter diskbänken varje dag.
Var kommer värmepumpen in i frågeställningen?
16 dH är för övrigt inte så farligt. Vi hade 47 tidigare och 17 nu. Det är inga speciella problem förutom att man får hålla efter diskbänken varje dag.
Ja men vad är ett bra filter? Kan du rekommendera något? Bad rörmockaren kolla priset på något lämpligt filter men inte hört nåt ifrån honom ännu. Tänkte det kan vara bra att vara förberedd med att veta vad man själv betalar för ett ok filter för om det skiljer mycket sätter jag gärna in det innan och sparar en slant.mycke_nu skrev:
Angående värmepumpen så är jag skeptiskt till att spruta in kalkhaltigt vatten som kanske förkortar livslängden på den integrerade varmvattenberedaren. Rörmockaren tyckte också att jag skulle installera ett filter.
Vi hade riktigt dåligt vatten när vi installerade värmepumpen, inte bara kalkhaltigt, utan framför allt salt och allmän korrosivt.
Jag valde då att låna en tank och hämtade kommunalt vatten för att fylla systemet. I vårt fall gick det år ca 1000 liter (1300 m jordslinga), men för en vanlig bergvärmeinstallation kan det inte handla om så många hundra liter.
Använd spritdunkarna på 20 liter som frostskyddsmedlet kommer i och hämta vatten istället för att köpa ett dyrt filter.
Jag valde då att låna en tank och hämtade kommunalt vatten för att fylla systemet. I vårt fall gick det år ca 1000 liter (1300 m jordslinga), men för en vanlig bergvärmeinstallation kan det inte handla om så många hundra liter.
Använd spritdunkarna på 20 liter som frostskyddsmedlet kommer i och hämta vatten istället för att köpa ett dyrt filter.
Finns filter som klarar 50 liter i min med en saltförbrukning på endast 0,3 kg per backspolning. 17 liter vattenförbrukning per regenerering. Den är för övrigt helt flödesstyrd och regenererar filtret alltid med rent vatten. Det finns två olika tillverkare/varumärken på dessa och är dom absolut kostnadseffektivaste på marknaden. Du sparar mellan 1000-1500 om året jämnfört med en vanlig standard tub. Men dom kostar tyvärr inte 10 000:- dock. 
Klicka här för att svara