Har installerat en ny blandare i badrummet, en FM Mattsson 9000EII.

Två "finesser" med denna som stör mig något oerhört mycket.

1. Man får inte ljummet mitt på (dvs klockan 6), utan iskallt. Man måste vrida till kl 9 innan det blir varmt. Går det att justera?

Antar det är någon som kommit med en briljant ide att spara vatten. Men det går ju bara åt mer vatten då man spolar och spolar utan att få någon värme och till slut kommer man på att man måste vrida på mycket mer varmvatten för att få varmt. Dom gånger man kommer ihåg det vrider man på maxvärme på en gång i stället för medel, då medel inte finns.

2. Det är någon slags "mjukstängning" eller vad det kan kallas på blandaren. När man stänger av sänks trycket långsamt, tills det stannar av, några sekunder efter att man stängt.

Jättebra, om det nu ska spara rören eller vad det kan vara. Men enerverande när man vill ha medelflöde på kranen. Jag gör exempelvis ofta som så att jag vrider på fullt tryck tills jag får den värmen jag vill ha, för att sedan vrida ner till lagom tryck. Men med denna blandare sänks trycket i någon sekund, och plötsligt har man knappt något tryck. Då ökar man igen och plötsligt har man fullt tryck. Enerverande.

Jag hittade två inställningar i handboken för blandaren. Den ena var en flödesbegränsning, men den var ställd på "ingen begränsning". Den andra var en varmvattenbegränsning. Har vridit upp denna så mycket jag kunde, så man får så varmt vatten som möjligt. Detta hjälpte något för problem nr 1, men inte tillräckligt.

Blir irriterad att det ska införas en massa konstiga grejer som är till för att spara vatten, men som i realiteten inte sparar vatten, utan snarare ökar på vattenförbrukningen...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.