Fick vattenprovet idag och för första gången någonsin har vi drickbart vatten. :thumbup:

Lite humus dock (COD-Mn 19 mg O2/l), så jag funderar på filter. Källan till problemet är helt säkert ytvatten, men brunnen är endast två meter djup så jag tvivlar på att det går att åtgärda utan filter.

Helst någon lösning som inte kostar skjortan. Vad finns det att välja på?

Det är väl ett kolfilter som gäller då. Men jag har för mig att det kan sänka pH-värdet och då kan ett pH-höjande filter behövas också.

Kolfilter fungerar på humus och det sänker inte pH-värdet. Kolet måste dock bytas och går inte att backspolas rent. Ska du satsa på kol ska du välja så stor filtertub som möjligt för att slippa ofoget med att byta massan.

Ett annat alternativ är jonbytare då kan du binda humusen i massan och sedan backspola ut det i avloppet. Detta sänker dock pH-värdet, räkna med att det kan dra ner pH-värdet med 1enhet.
Dvs 7,5 blir 6,5.

Grävda brunnar har ofta lågt pH-värde från början.

Jag hade tidigare ett stort kolfilter från Aquaexpert mot just humus. Kolbytet, I mitt fall en gång om året, var lite meckigt, men helt klart görbart. Hela filtertoppen gick att ta loss sedan sög jag ut den gamla kolen med grovdammsugare och tillsatsen "Grovis".
Det bästa var en gång när jag fick hem en leverans av 50 kg aktivt kol och chauffören frågar på bred finlandssvenska om jag pränner hemma?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.