Skall bygga ett badrum och det blir dold rördragning med PEX (rir). Även i krypgrunden tänkte jag dra PEX.
Men hur är det med synliga rör i källaren där hydrofor, vattenfilter, VVB sitter? Idag är det hårda kopparrör där men eftersom vi skall byta i stort sett allting tänkte jag även dra nya rör. Blir PEX ”sladdrigt” när man skall ha diverse ventiler/avstängningskraner? Det känns som att Prisol blir mer stabil, eller?

Nu när vi renoverade hemma o drog nytt va och avlopp så körde röris med prisol på de synliga rören i källartaket, i nya badrummet och till köket och i bjälklaget drog de rör i rör pex

Krilleman
PEX blir lite sladdrigt och Prisol är svårt att få snyggt.

Standardförfarandet är PEX dolt och hårda kopparrör synligt.

Pendla ner kopparrören till lagom höjd och isolera med rörskål typ Isover!

Bra - då verkar jag vara inne på rätt spår!

Är det rätt tänkt att dra PEX i krypgrunden? Eftersom huset kallställs på vintern vill jag inte ha något slack på rören.

Isover TapeLock står på inköpslistan! Inomhus kommer PEX nästan uteslutande att dras i bjälklaget - är det en bra idé att köra med rörskålar även här för att skydda sågspånet mot fukt (kondens) från rören?

Sitter med fingret på beställknappen...

Är det vettigt att isolera PEX (rir) i bjälklaget? Och skall man ens använda rörskålar för att isolera PEX? Det verkar vara polyeten om man t.ex. kör med Uponor Combipex Plus.

• Gilla
Mats38
  • Laddar…
Krilleman
RiR behöver inte isoleras mot kondens. Vill du ha isolering på dina RiR så köp färdigisolerade.

Jag inser nu att jag kanske tänkt helt fel vad gäller PEX i krypgrunden.
Min tanke var att dra en stam under huset med en T-koppling upp till köket och sedan dra stammen vidare till badrummet.

Rätt sätt att dra PEX på är väl att man drar till ett fördelarskåp och har alla förgreningar där? I mitt fall är det omöjligt eftersom jag inte kan få in ett sådant skåp i köket och jag kan inte gärna sätta det i krypgrunden.

Finns det en T-kopplingar som funkar för t.ex. PEX 18 / Cu 15 / PEX 15 ?

Är det inte ett 18x15x15 T-rör han behöver?

• Gilla
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman
blackadder skrev:
Är det inte ett 18x15x15 T-rör han behöver?
Självklart, jag läste fel Bra att du såg det!

Hela 18x15x15 T finns inte hos hos vatette. Komplettera med en förminskning 18x15 så löser det problemet!

Glöm inte då heller att använda stödhylsa i 15mm änden på kopparröret om det är mjukt rör som ska i där. Tex prisol.

Krilleman
Absolut, såg inte att den fanns hos Sigro.

Samma sak som i mina tidigare länkar, men 31:- billigare!

Dock är detta T-rör också förminskat i änden med en 18x15 förminskning!

Jag borde inte skriva inlägg på morgonkvisten, jag verkar ju inte kunna läsa! ;)

Tack för tipsen! Dessa kopplingar skall enligt Vatette själva funka även för PEX.

Men missar jag inte lite av poängen med PEX? Nämligen att skyddsrörens mynning skall avslöja läckage?
Det är ju visserligen inte värre än vad jag har idag när jag kopplar på samma sätt fast med Prisol.

Krilleman
Jo, men tanken med RiR är ju bara att läckaget visar sig vid närmaste skarv...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.