Ber om ursäkt om ämnet redan varit på tapeten flertalet gånger.
Jag har lite lågt tryck i mitt radiatorsystem. runt 0.6 bar och förstår att man då bör lufta + fylla på vatten.
Nu är jag lite osäker exakt var jag öppnar upp och fyller på vatten. Pumpen är en IVT bergvärmepump. Det är fördelaktigt om den är avstängd när man fyller på antar jag?
En sista fråga, hur vet jag hur mycket vatten jag ska hälla i? Kan jag hälla i för mycket och då få ett för högt tryck?
Jag har lite lågt tryck i mitt radiatorsystem. runt 0.6 bar och förstår att man då bör lufta + fylla på vatten.
Nu är jag lite osäker exakt var jag öppnar upp och fyller på vatten. Pumpen är en IVT bergvärmepump. Det är fördelaktigt om den är avstängd när man fyller på antar jag?
En sista fråga, hur vet jag hur mycket vatten jag ska hälla i? Kan jag hälla i för mycket och då få ett för högt tryck?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Står det påfyll på någon kran? Annars vet inte jag men det kan de mer kunniga räkna ut. Men detta med om du kan fylla för mycket kan jag svara på. Ja du kan fylla för mycket om det inte tittar på mätaren. Men den mätaren som visar 0,6 rör sig uppåt när du öppnar kranen när su har trycket du vill ha stänger du kranen. Det går snabbt så öppna bara upp lite långsamt och prova dig fram. Går säkert att släppa ut vatten ur systemet om det blir för högt. Man faktum är att det är svårare att misslyckas med detta än lyckas.
För det första tycker jag att 0.6 bar oftast räcker, beror lite på hur högt hus du har, så länge du kan lufta elementen på översta våningen så behövs inget högre tryck.
Jag skulle tro att du någonstans har en kran som du kan öppna och leda in tappvatten i radiatorslingan, det skulle kunna vara kranen ca 2dm till höger om expansionskärlets överkant, men jag är långt ifrån säker.
Öppna ventilen och fyll på vatten tills manometern på expansionskärlet visar det tryck du vill ha. Det går att få för högt tryck men expansionskärlet har en säkerhetsventil (sitter ovanför manometern på ditt) som, om den funkar, kommer öppna och släppa ut vatten om det blir för högt tryck.
Jag skulle tro att du någonstans har en kran som du kan öppna och leda in tappvatten i radiatorslingan, det skulle kunna vara kranen ca 2dm till höger om expansionskärlets överkant, men jag är långt ifrån säker.
Öppna ventilen och fyll på vatten tills manometern på expansionskärlet visar det tryck du vill ha. Det går att få för högt tryck men expansionskärlet har en säkerhetsventil (sitter ovanför manometern på ditt) som, om den funkar, kommer öppna och släppa ut vatten om det blir för högt tryck.
En till dum fråga (kanske)
När jag lättade lite på den blåa till höger om röda kärlet började det pysa och trycket i tanken steg. Hade förvisso inte stängt av pumpen.
Ska det göra så? Jag vågade inte skruva upp den mer utan stängde igen när den nådde 1 bar. Men det är den jag ska lossa och fylla på med vatten alltså?
När jag lättade lite på den blåa till höger om röda kärlet började det pysa och trycket i tanken steg. Hade förvisso inte stängt av pumpen.
Ska det göra så? Jag vågade inte skruva upp den mer utan stängde igen när den nådde 1 bar. Men det är den jag ska lossa och fylla på med vatten alltså?
Ja alltså, det du just gjorde var att du fyllde på vatten.beamish skrev:En till dum fråga (kanske)
Kranen sitter mellan ditt radiatorsystem och ditt tappvattensystem, när du öppnar kranen strömmar tappvatten (som har högre tryck) in i radiatorsystemet, det är det som du hörde som ett pysande/susande ljud.
Klicka här för att svara