N
Nordlid: Den blir ju perfekt. Har möjlighet att backa röret med så en sån löser problemet. Tack!
5 svar · 1,8k läst
·
Y
Yrrol: jo jag kan leda ner den ett antal meter nerför sluttningen. sen lägga extra mycket grus där kanske. får låta grävmaskinisten råda mig där. :)
17 svar · 6,0k läst
M
martinradbo: [citat] Jo, funderar på en vinkel PEX - Cu så att jag får koppar som kommer ut ur väggen, känns snyggast så.
5 svar · 6,0k läst
K
Klassson: Vågar inte säga nåt definitivt om din vattenbrunn... :-) Angående locket så har lantmännen alla gånger, annars nån lokal firma som säljer marksten, dräneringsrör osv.
3 svar · 2,0k läst
mycke_nu
mycke_nu: Det går att justera trycket på de flesta pumpautomater, dock inte alltid speciellt mycket. Det brukar finnas en justeringsskruv antingen utanpå, eller inne i, tryckströmställaren på pumpen. På vår automat (vilken är av en riktigt dyr modell) lyckades jag skruva upp maxtycket till 3.5 Bar (mer orkar inte pumpen), men den lägre gränsen hamnar fortfarande runt 2 Bar vilket är en smula i
9 svar · 8,0k läst
S
Slim_: Hade tänkt ge mig på att börja byta ut de delarna av tappvattnet som inte blivit bytta innan och sjunger på sista refrängen. Efter att ha läst runt lite så fastnade jag för LK PE-X RiR X16 så vill ha lite feedback på det jag plockat ihop om jag tänkt rätt och förslag på andra grejer som kanske är bättre eller billigare. Kanske flytta någon av ventilerna eller hoppa över en efter
0 svar · 1,8k läst
·
V
Villabyggare: Kontaktade Uponors tekniska support angående de levererade kulventilernas Ballofix-märkning. Personen jag pratade med bekräftade att Uponor haft Ballofix-produkter i sitt sortiment i flera år. Han hittade inget dokument som antydde att just denna G15-kulventil skulle vara av märket Ballofix, dock noterade han att det förekom Ballofix-märkning på någon "gul" (ej kromad) G20-kulventil som
7 svar · 3,3k läst
·
Göran.W
Göran.W: Varför inte köpa pem slang direkt och gräva ner den när man får lust. Den behöver inte ens ligga frostfritt för den tåler frysa. Pem slang plus div kopplingar blir inte mycket dyrare än 3\4 av någon kvalité. Koppar röret blir en lite flask hals men det ser ut som man ganska enkelt kan byta lite rör bitar och köra med 1 tums stål slang istället. En jetpump är typ en vanlig
9 svar · 21,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: Vanlig norm är 15mm på dusch, kök, tvätt, tappventiler, vattenutkastare och 12mm på WC och tvättställ. Behöver du inte använda 15mm så gör inte det. Då blir det både billigare i material och det är lättare att bocka 12mm!
6 svar · 2,8k läst
sir_daniel
sir_daniel: Beroende på om du ska koppla till dagvatten eller avloppet så bör du skaffa/bygga att vattenlås :)
2 svar · 1,1k läst
T
Taken: Hittade ritningarna över hur avloppet är draget, och även om det verkar vara mindre detaljer som inte stämmer så ser det ut som att den del av huset detta gäller är längst bort från platsen där avloppet går ut ur huset. Jag tänker då att det med andra ord borde vara minsta möjliga djup på brunnarna i badrummet, vilket verkar stämma med hur det ser ut i själva brunnarna. Har
4 svar · 3,4k läst
MathiasS
MathiasS: Fan vilket temp du har nu....måste nog lägga på en rem med min egen tvättstuga.
8 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Om slangnippel till slang blir tätt beror väl rätt mycket på vad det är för slang. Om det handlar om att koppla in en trädgårdsslang så funkar det väl oftast någorlunda. Men om det är tänkt för en mer fast/varaktig installation så gör man inte så. Så, vad är tanken?
1 svar · 1,3k läst
T
tommytuffing: Det gick trögt som satan men när jag visste vilket håll den skulle så funkade det. Tack!
2 svar · 3,4k läst
·
S
spekerök: Har röret vekat sig är det inte så lätt att få det bra utan att skarva, ska man få röret lite snorigt runt skadan är det öppen låga från t.ex gasolbrännare, gas ställ lättast att repa en mindre vekning. Skall du få till en spiral så får du försöka att bocka mot något runt föremål i lämplig storlek samt att koppar röret är av mjuk kvalité. mvh
3 svar · 4,5k läst
P
pette_rsson: Ja, du har helt rätt. Jag har även några sådana här: http://www.rinkabyror.se/artikel/klamringshalva-pal-pex-25/?select=true och dito för 16mm PAL rör. Denna fråga var som sagt en off-topic fråga då det bara är "starten" på slingan, och sedan blir det klämringskopplingar resten, där jag använder klämringshalvorna (ovan) på PAL röret. Dessa halvkopplingar jag tidigare nämnde har
19 svar · 13,9k läst
Scherm
Scherm: Tack för svar! Lägga dit en ny bottenskiva med ett bättre sågat hål var den iden jag hade tidigare också...så det får kanske bli det, men med en silikonfog mot röret som tätning bara tror jag.
4 svar · 1,5k läst
·
C
corre: Om det är trycklöst på vattensidan borde förtrycket ligga runt 1.5bar till 2bar tror jag. När pumpen är trycksatt på vattensidan borde den slå av vid 3.5-4bar på manometern. När pumpen är trycksatt men strömlös så borde du få ut runt 10L vatten innan tycket är för lågt. Mät gärna flöder ur trädgårdsslangen också. En vanlig 10L spann, ta tiden det tar att fylla den.
7 svar · 2,0k läst
M
Mackan1935: Byggnaden är en mindre byggnad (ca 10x8m 2 vånings) på ett stort fabriksområde. Byggnaden har inte varit ett garage från början. Det enda avlopp som finns i hela byggnaden är den golvbrunn jag nämnt. Golvbrunnen är placerad i ett hörn av huset men för långt ifrån väggen för att det skulle va lämpligt för ett handfat etc. Brunnen på utsidan har ju ett sandfång, står ca 10cm
10 svar · 4,9k läst
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Är du installatör av de systemen?
4 svar · 50,6k läst
C
corre: emspump.se Men det är marginell prisskillnad...
7 svar · 6,8k läst
B
bjoesk: Nu är säkerhetsventilen bytt, lk514 i osprättad påse för 130 kr via tradera. Fungerar perfekt! Tack för all hjälp köra byggahusare!
16 svar · 10,6k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Jo det kanske blev luddigt formulerat, men jag förstod ju vad jag menade ;)
14 svar · 5,6k läst
·
S
spekerök: Bra jobbat! :thumbup:
9 svar · 3,2k läst
·
S
spekerök: [bild] 15 kr är butikspriser hos oss, hittade inget rsk nummer på skruven. Lägger upp en bild för nattsömnens skull:thumbup: mvh
8 svar · 9,4k läst
·
P
Anonymiserad 146282: Jag tror jag köper mig en plugg och skruvar dit, det borde lösa läckage-problemet :) Tack för svaren!
6 svar · 2,2k läst
·
palbin
palbin: Jadå - det använder jag tom i hårda kopparrör ... .
8 svar · 2,2k läst
F
Fritidsbygget: Tack!! Vilka snabba svar! Ni är grymma! Och nej, man kan undra vad de skall ha all info till..:) Alex.
3 svar · 2,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.