Hej!
Installerade precis en nibe compact cu 200 liter. Allt gick fint men precis när den är fylld börjar det droppa från den sista kopplingen på varmvattensidan - givetvis missade jag en stödhylsa.
Men, måste jag tömma hela vvb på 200 liter innan jag vågar lossa kopplingen? Efter att jag stängde av pumpen och tömde trycket droppar det inte längre men jag chansar inte gärna på att släppa ut allt vatten i pumprummet. Å andra sidan vill jag verkligen slippa tömma den eftersom jag då får göra det med små skålar just nu
Någon som har en idé?
Installerade precis en nibe compact cu 200 liter. Allt gick fint men precis när den är fylld börjar det droppa från den sista kopplingen på varmvattensidan - givetvis missade jag en stödhylsa.
Men, måste jag tömma hela vvb på 200 liter innan jag vågar lossa kopplingen? Efter att jag stängde av pumpen och tömde trycket droppar det inte längre men jag chansar inte gärna på att släppa ut allt vatten i pumprummet. Å andra sidan vill jag verkligen slippa tömma den eftersom jag då får göra det med små skålar just nu
Någon som har en idé?
Tack, det var väldigt skönt att höra. Men hur stänger jag av inkommande, det finns inget vred så vitt jag fattar. Det svarta vredet längst upp i bild är helt fastgjutet, vredet nedan med texten 0,9 mpa går att vrida men ytterst lite vatten kom ur.. Drar jag ur strömmen till pumpen kommer det ju inget inkommande, men det var nog inte det du menade?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jodå, avstängningen är där, men ratten sitter inte längre där. Avstängningen lutar ca 30º uppåt till vänster med en liten gänga efter "tappen".
Men varför ser det ut att sitta en avstängning innan säkerhetsventilen? Är det en begagnad "hemmapulad" beredare? Ta en bild från sidan av ventilen som det står 0,9 MPa på! Den får inte sitta där i så fall! (den ser stängd ut!)
Jodå, stänga av pumpen fungerar lika bra i ditt fall tack vare att du har eget vatten!
Och man ska ALDRIG ha gängtape på klämringskoppling!
Men varför ser det ut att sitta en avstängning innan säkerhetsventilen? Är det en begagnad "hemmapulad" beredare? Ta en bild från sidan av ventilen som det står 0,9 MPa på! Den får inte sitta där i så fall! (den ser stängd ut!)
Jodå, stänga av pumpen fungerar lika bra i ditt fall tack vare att du har eget vatten!
Och man ska ALDRIG ha gängtape på klämringskoppling!
Jaha! Är det ventilen utan ratt! Ja, det är en beg. vvb i väntan på bättre tider. Men den ska inte vara hemmapulad. Kopplades rak av så vitt jag vet...
Jag fyllde den som sagt innan men satte inte på strömmen men än en kort stund. Tryck i alla kranar förutom dåligt tryck i köket, men det kanske berodde på läckan?
Här är en bild från sidan...
Jag fyllde den som sagt innan men satte inte på strömmen men än en kort stund. Tryck i alla kranar förutom dåligt tryck i köket, men det kanske berodde på läckan?
Här är en bild från sidan...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och hoppsan, inte gängtape alltså? Inte lin heller? Är det illa?
Säkerhetsventilen är OK, det är ju en avtappningsventil och inte en avstängningsventil som jag trodde. (dessutom ser jag nu att det går ju att tyda detta redan på din första bild!)
Läckte det mycket?
Kolla även silen i pipen i köket om det bara var dåligt tryck där!
Gängtapen ska absolut inte vara där, den gör ingen nytta på en klämringskoppliong. Snarare skada för man riskerar att muttern inte bottnar och drar klämringen ok. Plus att man kan spräcka muttrarna!
Läckte det mycket?
Kolla även silen i pipen i köket om det bara var dåligt tryck där!
Gängtapen ska absolut inte vara där, den gör ingen nytta på en klämringskoppliong. Snarare skada för man riskerar att muttern inte bottnar och drar klämringen ok. Plus att man kan spräcka muttrarna!
Phew!
Nja, ganska mycket läckte det nog. En halv liter i minuten kanske. Ju mer jag drog åt desto mer läckte det. Så kom jag på att jag glömde hylsan. Men i både dusch och handfat var det OK tryck, dock inte i köket som ligger närmre. Men det blev lite lite bättre efter en stund..
Men bara så att jag förstår dig rätt, jag kan lossa muttern på varmvattenröret utan att stänga av något annat än pumpen? Vad är det som hindrar vattnet att rinna ut då?
Nja, ganska mycket läckte det nog. En halv liter i minuten kanske. Ju mer jag drog åt desto mer läckte det. Så kom jag på att jag glömde hylsan. Men i både dusch och handfat var det OK tryck, dock inte i köket som ligger närmre. Men det blev lite lite bättre efter en stund..
Men bara så att jag förstår dig rätt, jag kan lossa muttern på varmvattenröret utan att stänga av något annat än pumpen? Vad är det som hindrar vattnet att rinna ut då?
Aha! Nu fattar jag! Perfekt ju.
Jag köper stödhylsor imorgon och ger det ett försök då.
Tusen tack för all hjälp, helt ovärderligt!
Jag köper stödhylsor imorgon och ger det ett försök då.
Tusen tack för all hjälp, helt ovärderligt!
Klicka här för att svara