Vatten & Avlopp
thsi: Tack för utförligt svar. Ja finns det någon som kan sådant ljushuvud?;)
AndersMalmgren: Sådär bockat första röret och det gick faktiskt över förväntan. http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/229497-totalrenovering-av-20-talslagenhet-2.html#post1956928
Donwoody: [bild] sådär står det på den, är det nån form av rör som man ska föra ner den i? va lite svårt o se när jag brottade bort betong locket som typ vägde skit mycket lr hur funkar brunnar? :) lr varför går det inte med en typ vanlig dränkpump? Den som lillmalen länkar ser ju likadan ut till utsendet iaf :) finns strömkabel/kopplingsdosa i brunnen som man kan koppla in den på, sen om
Isskägget: Bra tips! jag ringde hit spolbilen och visst satt det ett bygynnande stopp längre ner. Nu är det löst och den inte helt billiga vaccumventilen är tillbakalämnad.
Krilleman: En vanlig tappventil blir kalas i denna! Använd gärna en med kula för enkelt handhavande, tex 860054 hos biltema.
bax: Om du inte hittar nån sån kan du väl låta en vanlig tryckvakt styra en kontaktor som i sin tur bryter vid lågt tryck.
marcusjj: Tack för alla bra svar och tips! Igår kom vattenprovet. Allt är perfekt och nästa vecka ska inkoppling börja är tanken. Jag har bestämt mig för att jag vill fäste sugslangen på något sätt längst ner i brunnen. Mest för att den inte ska ligga och åka runt och skava. Vad finns det för olika fästen som passar till pem 32? Kan man ha en sådan i brunnen?
hempularen: Jag har någonstans sett ett annat kassett system, som var mer som en kub som skulle grävas ned, den hade även förbredda rör för att kunna backspola kassetten i underhållssyfte.
Claesk: Vår vagn har stått stilla i nästan ett år. Vanligt papper inget problem.
hempularen: Det är svårt att veta. Kommunerna håller sedan några år tillbaka på med en stor inventering. Jag har fattat det som att 3 kammar brunn kan vara OK, om det dels inte finns så många hus inom visst avstånd (och då gäller inte bara befintliga hus, utan exploateringsmöjlig mark). Dels om markförhållandena är goda. Men jag har uppfattat att en hel del 3 kammar brunnar underkänns nu.
soyari: Har kollat med miljökontoret nu och de rekommenderade markbädden då det tidigare tillståndet som fanns var mest likvärdig med den. Annars skulle jag vara tvungen att söka nytt tillstånd. Så det gjorde ju det hela lite lättare. Hörde även med en annan kille och även han tyckte markbädden var bättre än ett slutet system. Visserligen var det dyrare att installera men i drift skulle
carra: Ja! Det kan frysa "hur långt som helst" värmen sprids i hela kabeln samtidigt, Jag har t.ex. 2 kablar a 25 meter(tot 50),att jag har två kablar beror på att de inte hade 50 meters kabel hemma just då. Jag har alltså trätt i kabel från varje ände....
PeterStrandberg: Kommunen grävde av avloppet utanför min förrförra lägehet när de var i huset mittemot. De ville inte kännas vid att min dusch blivit bajsfontän, fast det sjunkit undan ute på vägen :) Spolbil nummer två som försökte rensa hade en sändare på kameran. Han kunde peka på att där röret tog slut, var kant i kant med trottoaren :)
Jajjan: Nu lägger jag en fet Vatettebeställing. Bland annat 11 dubbelmuttrar! Sigro verkar ha det som behövs. En fråga dock. Nu sitter det alltså en ballofix som går till 16mm plastör. Där ska jag sätta på två plaströr. För det beställer jag nu vatettegrejor som går från 15mm cu till 2x 16mm plast. Men vad ska jag använda för att skruva på ett 15mm rör på ballon? Det verkar inte
Hobbysnickarglädje: Hej! Intressant! Har ej ännu kommit igång att ordna mitt avlopp, men tänkte göra det nu i vår. Priset har ökat ytterligare sedan förra sommaren såg jag. Hörde att det i Polen skulle kosta halva priset mot här i Sverige. Har du redan köpt ditt i Polen? Hur gick det i så fall? Med vänlig hälsning Anders
Lottaaa: Tack för era svar och väldigt säker på att markerat t-rör sitter vid inloppsröret. Dock har jag sämre koll på det där med samma höjd. Men det är just med den här "kakan" på själva t-röret vid inloppet som slamsugningens tips kom. Att ta bort röret. Ska ha dit nån slags spolning till hela avloppet och tar nästa steg efter det.
paery: Engreppsblandare, med böjd pip ungefär i form av en halvcirkel ca 20 cm diameter.
Krilleman: Jag har alltid sagt att LK är bra på kundservice! Ytterligare ett bevis på det. :thumbup:
Koihage: Ska be dem proppa precis där vid böjen. Hoppas det inte blir mycket extra arbete etc för rörmokaren. De hade tydligen använt sig av någon form av ismaskin under arbetet. Finns inga krav i föreningen på att återställa element i badrum som tur är. Vet ej heller varför de hade dragit dit avloppsrör för tvättmaskin då jag bett dem ordna så att man koppla in avloppsröret till
Patrick E: Det borde funka bra med att sätta lövsilen som du föreslår. Har det själv på några av stuprören. Grå rör funkar också bra för biten ovan jord.
scim: Tack för svar! Det är galvat eller gjutjärn, den är målat där den kommer in så jag ser inte riktigt. Jag fick tag i en VVS-firma som kunde ta fram den men dom skulle ha 5200:- bara för materialet (!?!?) för att reducera ner från 100 till 32. Lyckligtvis så hade kommunen och deras ritningar fel, för det visade sig vara ett 65mm rör (ytterdiameter 76), och då hittade jag muffar och
Arne999: Jo det är ju lite småkul annars hade jag nog inte gjort det men jag trodde aldrig att det skulle vara så meckigt som det ändå va att pussla ihop alla system
Arne999: JAg ska gjuta platta i kök hall badrum nästa vecka. Jag tänkte förbereda avloppsrören själv och är lite förbryllad vad gäller avluftning Principskissen ser ut som figuren visar. En toa per plan. Vad behöver jag tänka på innan gutningen ? Eller löser man det efteråt ? [bild]
spekerök: Ovanligt att t rören sitter i en villa brukar ju oftast användas i stora fastigheter för att slippa tidskrävande nedtappningar och återfyllningar med mycket spring med luftningar i tex lägenheter. Mvh
Överstyvt: Det går inte att vrida någon del men det ser ut som att ni är nåt på spåret. Gissar att den lossnat när tidigare ägare försökt rensa avloppet. Tack!
mogge_73: Glasfiber är som sagt "rostfri" en klar fördel när det gäller lagring av vatten. Det är heller inte ovanligt med lite högre halter av salt i borrade brunnar. Jag personligen valde att satsa på glasfiber. Huvudsaken är att det är en Hydropress och inte en hydrofor på en borrad brunn. Se också till att det ingår en fullständig analys på vattnet efter borrningen.
Eld: http://www.byggahus.se/forum/kok/62648-korgventil-eller-silbricka-gummipropp-2.html#post1139329
corre: Sålänge det är Rör i Rör med PEX slang så är risken att något går åt skogen, om det mot förmodan fryser minimal.
Pln8421: Ja det är 160cc. Den är egentligen 150cc men de har monterat två övergångar till 160cc Trodde Hans Grohe gjorde de bästa blandarna som håller längst? Så var det iallafall förr.
EMEL: Vi är 3 st och har 2 katter och förbrukade när vi var med i vattenföreningen ca 460 liter/dygn . Vi hade redan borrat 102 m och i vattenföreningen är brunnen ca 90 m och det räckte väldigt väl till 8 hushåll så vi valde att spräcka direkt istället för senare för det är så mycket bättre att göra det nu innan man har stoppat ner allt i hålet och måste dra upp allt igen ,(