KnockOnWood
KnockOnWood: Finns det några golvbrunnar eller andra vattenlås på nedervåningen? Hur är det med avluftningen? Om ovanstående är OK så ja, det är troligen otätt någonstans. Kan ju vara en gummipackning i någon rörskarv som åkt på sned.
1 svar · 1,7k läst
L
Lemon 2010: tack för hjälpen! Jag fick liksom inte ihop det och JA jag hade fått en felleverans! Så nu står dom för returfrakt, fin fint. Lite försenad bara.
6 svar · 10,5k läst
·
N
Norrlands: Här är alla vattenrör i det tilltänkta badrummet [bild] Det stämmer väldigt bra med antalelet rör i den här förgreningen som finns i väggen till rummet. Stämmer även bra med att det är ett extra kallvattenrör till WC som är lite grövre än övriga. Vad tror ni om den här planen? Jag stänger av vattnet i huset sågar av rör F och E och pluggar dessa med klämringskopplingar.
1 svar · 1,6k läst
·
S
SebLin: Om du är i närheten av Linköping skulle jag rekommendera ett besök hos gamle "vvs-gurun" Leif på VVS-lagret, han har både sålt delar och renoverat en hel del blandare sedan 70-talet. Annars tror jag att både Mora, FMM mfl har video-guider på hur man byter reservdelar på deras blandare. Jag rekommenderar dig inte att köpa Biltema, bättra att hålla utkik efter ett riktigt bra pris på
9 svar · 32,5k läst
·
H
hakaner: Hur fäster du innertaket i bjälklaget? Kan man använda samma infästning/fästpunkter för PEX-rören?
2 svar · 4,4k läst
·
R
realdexter: Jag tar till mig det ni skriver och ska fundera på ett vanligt vattenlås!! Tack för allas hjälpsamhet!!
10 svar · 6,3k läst
·
C
corre: Min lekmannatanke är att det helt enkelt är för lågt uttag ur brunnen. Järnet ligger lagrat i marken och troligen i något lager en bit ned, som även är vattenförande (rostjord?). Det går såklart att rena till någon grad innan ni brukar vattnet, men som syns så tar brunnen stryk av det. Intressant fundering är om det skulle hjälpa att pumpa bort vattnet från bunnen och öka uttaget
3 svar · 3,9k läst
·
M
mogge_73: Nej, kol påverkar inte uranet. Kol åtgärdar man ofta humusämnen med. Om du monterar bort kolfiltret och spolar upp vattnet i ett handfat eller badkar brukar man kunna se en gulton på vattnet om det finns humus. Osmosrening är bland den effektivaste reningen som finns idag. Den renar ner till saltvattnets molekyl. Forumet tillåter dock ingen reklam, så jag kan dessvärre inte rekommendera
3 svar · 7,5k läst
·
H
hsr13: Tackar för tipset! Det blev en Gustavsberg, snart dags att montera den ...
2 svar · 2,8k läst
H
hanshans: Har tyvärr ingen aning vad som gäller. Hörde att det är på ett ungefär 2 kubikmeter per hus som gäller. Så då tänkte jag att tio kanske passar, om det finns någon sådan. Kanske det finns bättre lösningar än trekammarsbrunn? Jag som skriver vet inte heller vad jag ens pratar om med trekammarsbrunn. Det enda jag vet är att de inte hittar någon information om vad en trekammarsbrunn
2 svar · 1,6k läst
Krilleman
Krilleman: Då det befintliga röret inte är stumt så går det alldeles utmärkt att sätta grenet (2-muffat) rakt i böjen och sätta en skjutmuff framför! Fercon eller eller en skjutmuff gör samma sak i detta fallet. Men har olika prisläge!
2 svar · 1,3k läst
·
P
pette_rsson: Det satt en liten backventil i plast precis efter kulventilen för inkommande färskvatten till växlaren. Här fastnar såklart all skit, och filtret som sitter nedanför/efter var helt rent. En märklig design, då backventilen inte ens syns, utan det var först när jag lossade kopplingen till kulventilen som jag såg den. Det vore väl bättre om filtret som sitter lättåtkomligt och det
10 svar · 11,3k läst
M
mogge_73: [citat] Finns ingenting som säger att en borrad brunn är bättre än en grävd. Dock är det vanligt att en kallkälla alt. Grävdbrunn har lågt pH värde, vilket ofta kräver en pH justering för att inte förstöra ledningsnätet. En vattenanalys är helt rätt, är det kallkälla skulle jag öven rek. Radonprov, utöver kemisk, mikrobiologisk samt tungmetaller (uran,arsenik, bly). Lycka
5 svar · 2,7k läst
DennisCA
DennisCA: Det var något sådant jag misstänkte... Blir väl att göra en självstående helt vanlig kran isåfall, eller dra ner ett rör till för en gårdspump, får se vad det blir.
9 svar · 4,5k läst
HandySmurf
HandySmurf: Tror det är denna del du behöver: http://www.ebay.de/itm/CORNAT-SANIT-Acrylplatte-Scharnierplatte-Plastikabdeckung-Unterputzspuelkasten-/141239065145 Detta är en säljare på tyska Ebay. Skickar endast inom Tyskland men kanske går att övertala att skicka till Sverige. Ännu en: http://www.ebay.de/itm/UP-Spuelkasten-Ersatzteil-Scharnierplatte-2M-mit-Hebel-/130462929055 En
13 svar · 8,1k läst
·
P
pette_rsson: Ja, jag tycker det är lite konstigt att man först säger en böjradie, och sedan vid "fast installation" säger en annan. Är det verkligen så många som är så dumma som jag och temporär-ansluter PEM slangen medans man gör klart utanför källvarväggen? :) Med andra ord, att temporärt montera PEM slang borde inte vara speciellt vanligt. Jag kommer hursomhelst böja så det känns bra,
21 svar · 40,5k läst
·
H
hempularen: Ang. byte av pex RiR. Jag har hört talas om att det finns ngn form av vinsch som kan hjälpa till med dragningen.
9 svar · 12,9k läst
·
E
Elliz: Jag gissar att det kommer behövas tryckavlopp eftersom vår tomt ligger nedanför en kulle. Anslutningspunkten vi måste gräva till ligger på samma nivå men det är en kulle i mellan så att säga.
2 svar · 3,4k läst
Krilleman
Krilleman: Som redan skrivet förut av både mig och andra: Riktigt svagt av rinkaby att sälja denna till privatmarknaden utan att informera!
18 svar · 4,4k läst
Bjørn Christer Undrum
Bjørn Christer Undrum: Takker så mye for svar. Vi har bestilt et vattenprov, så da får vi ta det og vente på analysen. Så får vi ta reningen når vi har provresultaten. For rening behövs. Vannet smaker salt, det lukter litt ''svovel'', og det legger seg en hvit hinna på plast og glass innuti diskmaskinen efter tvätt..? Så diskmaskinen kan ej annvändas för tiden.. Jeg skal google litt om deres forslag om
3 svar · 2,1k läst
A
anaitis: Det ser ut som om du saknar en högtryckspump.
2 svar · 2,4k läst
Krilleman
Krilleman: Om man endast utgår från Rinkabys bilder så är det Uponors delar man får om man köper avlopp från dom. Men som alltid så envisas Rinkaby med att inte uppge tillverkare eller RSK-nummer på sitt sortiment! Så vad man får levererat, vet man inte till 100%
8 svar · 5,7k läst
C
corre: EMS har ett par också, bra jämnförande pumpkurvor också http://www.emspump.se/pdf/1242.pdf mycke_nu: Med tanke på din lite speciella anläggning så kanske du ska bygga en egen anläggning? Tex kan du byta ut befintlig pump mot en kraftigare, och eftersom du har gått om tankar på plats redan så behöver du inte hydropressen som ingår i paketen. Lite billigare i slutändan. tex en 210
3 svar · 1,6k läst
pjapen
pjapen: hej spelar inte så stor roll om du tar in en besiktningsman, då företaget har minst 2 gånger på sig att rätta till felen, det är bara när de inte vill göra något som du ska ta in en extern part, men påtala felen skriftligt till dem, eller ring och sen säg det ni kommit överens om att du skickar detta för att få det skriftligt och ber cheften på företaget att bekräfta, då har du
1 svar · 1,8k läst
fahlis
fahlis: Utkastaren till en badkarsblandare kanske passar? Se länkad pdf-fil.
6 svar · 3,8k läst
·
L
laufera: Oj vilken djup diskussion det blev.. Brunnen är inte registrerad tyvärr. Jag får mäta djupet o vattenpelaren nästa gång jag är där.
26 svar · 5,7k läst
·
S
SBH: [citat] vakumventilen är inte bara för den late. mycket bra lösning vid många fal. men inget första val vid nybygge förstås
5 svar · 3,4k läst
·
Y
Yrrol: Letar runt på sidan men hittar inget.
38 svar · 3,9k läst
·
S
skogstomten: Nej stenkista är överdrivet! Har haft precis så då vi hade elpannan i en garderob i vardagsrummet i stugan. Byggde en liten "balja" ca 65x65cm som en golvläggare fick klä med svetsad våtrumsmatta som elpannan stod i. Sen ett hål rätt ner i den ventilerade krypgrunden och ett stålnät på det hålet mot råttintrång. Funkade hur bra som helst i många år. Inte så mycket droppar som
7 svar · 9,6k läst
Y
Yrrol: jag vill hävda att det är något med designen kring ena skruven för den plasten viker sig alltid för mig iaf. Men bara man inte drar så hårt så handtaget går trögt så är det lugnt. Du putsade väl metallytorna så pipen rör sig lätt igen. ;)
14 svar · 8,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.