Vi bygger ett nytt badrum och har fått lite huvudbry när det gäller placeringen av avloppet till WC. Jag har förstått att det skall vara 125 mm från vägg till centrum av avloppsröret. Men om ni tittar på den bifogade bilden så ser ni att ett 110 mm avloppsrör 125 mm från väggen gör att jag skulle behöva såga av en golvregel.
Jag kommer dra ner alla avloppsrör i krypgrunden och koppla ihop där.
Bjälklaget är bara 130 mm högt.
Ett alternativ är att dra avloppet i väggen men då måste jag bredda väggen ytterligare i ett redan litet badrum (dessutom tycker jag att WC med P-lås blir ganska fula).
Förslag?
Jag kommer dra ner alla avloppsrör i krypgrunden och koppla ihop där.
Bjälklaget är bara 130 mm högt.
Ett alternativ är att dra avloppet i väggen men då måste jag bredda väggen ytterligare i ett redan litet badrum (dessutom tycker jag att WC med P-lås blir ganska fula).
Förslag?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Va, här på forumet brukar dom goda och kreativa förslagen hagla!?
De lösningar jag kommit på är att antingen göra väggen smalare. Nackdelen är att jag måste slopa isolering bakom toaletten. Isoleringen är i huvudsak till för ljuddämpning och utan på andra sidan toaletten ligger ett sovrum.
Det andra alternativet är naturligtvis att göra väggen tjockare.
De lösningar jag kommit på är att antingen göra väggen smalare. Nackdelen är att jag måste slopa isolering bakom toaletten. Isoleringen är i huvudsak till för ljuddämpning och utan på andra sidan toaletten ligger ett sovrum.
Det andra alternativet är naturligtvis att göra väggen tjockare.
Att förstärka golvregeln är naturligtvis ett alternativ men det känns ändå lite riskabelt att såga av en golvregel helt och hållet. Badrummet sträcker sig ju inte hela husets längd så jag kan inte byta ut hela golvregeln.
Ska du ha upp WC-avloppet just där så har du inte mycket till val än att kapa hela golvregeln. Förstärk upp det hela med en minst lika tjock regel som du fäster så "långt som möjligt" med genomgående mutter + bult M16. Minst 3 genomgående bultar ,+ stora brickor, på varje sida. Gärna i "zick zack" mönster!
Och för att tjäna 12 extra mm och slippa kapa i förstärkningsregeln så monteras denna ovan golv.
Enligt min beräkning så blir det bra med matta monterad. (90+65+12=57mm) Alltså 57mm fritt i bakkant rör till vägg!
Montera först förstärkningen ordentligt och kapa i befintlig regel efteråt!
Och för att tjäna 12 extra mm och slippa kapa i förstärkningsregeln så monteras denna ovan golv.
Enligt min beräkning så blir det bra med matta monterad. (90+65+12=57mm) Alltså 57mm fritt i bakkant rör till vägg!
Montera först förstärkningen ordentligt och kapa i befintlig regel efteråt!
Här hänger jag inte riktigt med. Förstärkningsregeln kan väl inte monteras ovanför golvet?krilleman_215 skrev:
Jag är ingen höjdare på matte så den där uträkningen får jag inte ihop...krilleman_215 skrev:
12mm Excentern monteras ovan golv men innan mattan. Men jag glömde visst länken:The Tor skrev:
http://faluplast.se/sv/wc-anslutningar--stosar/wc-anslutningrsk-2316847110118mmh145mm__1064
Och uträkningen är som du skriver inte komplett (dessutom felaktig) korrekt ska vara:
90+65-12= 143mm centrum rör till vägg. Alltså 88mm bakkant rör till vägg!
Nu är jag med!
Antingen så går jag på din lösning eller så gör jag väggen smalare.
Denna vägg är nämligen en gammal yttervägg som blev en innervägg när huset byggdes till. Det är 10 cm stående plank. Jag måste regla upp väggen för att kunna dra vatten till duschen som ligger längst samma vägg. Men jag skulle ju kunna strunta i att göra väggen tjockare bakom WC'n. Eventuellt sätta en tunn ljuddämpningsplatta?
Antingen så går jag på din lösning eller så gör jag väggen smalare.
Denna vägg är nämligen en gammal yttervägg som blev en innervägg när huset byggdes till. Det är 10 cm stående plank. Jag måste regla upp väggen för att kunna dra vatten till duschen som ligger längst samma vägg. Men jag skulle ju kunna strunta i att göra väggen tjockare bakom WC'n. Eventuellt sätta en tunn ljuddämpningsplatta?
Klicka här för att svara