Vatten & Avlopp
Krilleman: VVS-skruv kan vara lite lömsk, det kan jag absolut hålla med om! Bra att det löste sig med brickan! Moras lilla system finns det inte mycket att jämföra med. Dessutom har denna ingen "rörelsemån" som du redan märkt... Bra att det löste sig till slut!
Patrick E: Spolventiler på toaletter som inte stänger helt kan orsaka ett tjutande / pipande ljud. Prova att trycka på spolknappen när du hör ljudet.
corre: Tvungen är man nog inte, men det är helt klart lämpligt att göra det.
Vavgat: Problemet löst. Det var flödeskontrollen som det var fel på. När jag kopplade förbi den funkade pumpen som förväntat. Skruvade isär flödeskontrollen men hittade inget som så trasigt ut. Monterade ihop den igen och tryckte i luft. Nu har jag rejält tryck och bra flöde i hela systemet.
Krilleman: Om du kan bygga på ett annat sätt och få upp 110mm avlopp till WC:n så gör det. Den enda som tjänar på det är du!
Anna Eriksson: Vi flyttade in i vårt hus förra sommaren och då kände jag aldrig någon avloppslukt utan det började i vintras. Har nyligen tömt trekammarbrunnen och där ser allt ut som det ska. Vattnet i tredje kammaren ligger i rätt nivå och det är bra flöde från tredje kammaren. Har stuckit ned en pinne i avluftningsrören i infiltrationen och där finns inget vatten som står. Avluftning finns
Krilleman: Jag brukar alltid undvika detta så långt det går. Det är lättast så. Någon länk om att man inte får göra så har jag aldrig sett från någon presstillverkare. Men så är det ju också två skilda skarvings-system som blandas, press med klämringskopplingar. En klämringskoppling tar stöd från själva insticket och en bit till. Finns inte den extra biten rör (av den hårda
mogge_73: Nej! Det finns syreaktivator, dom tar in och tar ut syret. Min erfarenhet är att dom fungerar sämre, det blir ofta problem med luftpuffar i kranarna. I en hydrofor lagrar man mera vatten vilket gör att syret har längre tid på sig att frigöra sig. I hydropress är det mindre volym och högre omsättning på hela volymen vilket visar sig speciellt när man har hög omsättning, ex. Vid
AndersS: [citat] Syftet med mitt inlägg var utifrån att det felaktigt i inlägg angivits att man kan ta bort pelaren rent generellt, inte huruvida det påverkar städningen det är en annan frågeställning ;) Att påstå att en pelare kan tas bort utan att utgå från dess konstruktion skulle kunna få handfatet att rasa i kombination med dålig fastsättning av handfatet, så två fel samtidigt ger
corre: Innan du börjar gräva och köpa delar, så prova att spola med slangen i ett par timmar, 3-4h så du vet vad tillriningen klarar, och kan dimensionera efter det.
mortimer: Blir nog till att köpa en ny kondensator i förrebyggande syfte nästa gång jag har vägarna förbi Rinkaby. Är ju inte så fasligt dyr heller. Återkommer problemet sedan så blir det att dela pumphuset och rengöra från järngeggamojan som troligen finns/funnits där.
roland53: [citat] Det är vattenpelarens höjd som avgör vattenmängden. Har du liten eller minimal vattenpelare i brunnen, ja då har du också liten tillrinning. I så fall är det något av dina 5 förslag som kan bli aktuella. Vilket som är bäst kan nog inte avgöras här på forat utan görs bäst på plats av en erfaren brunnsborrare eller rörläggare.
corre: Fogskum och en systemkasse? Öppna vattenlåsen, in med en kasse i avloppsröret och fyll upp med fogskum. Tätar och går dessutom att ta ur igen om behov uppstår. Dock får ni inte jämnt golv då.
corre: Jag tolkar det som att om man använder PEX rätt ut ur väggen utan att ha skyddsrör (vem gör nu så?!) så ska membranet användas. Men i en normal Säkertvatten installationen så är tätskiket mellan skyddsrör och folien eller matten. Då behövs inte membranet.
corre: Man använder en adapter som monteras ca 1.5-2m ned på foderröret som genom en konisk yta är självlåsade och tät. http://www.rinkabyror.se/artikel/enkeladapter-25r/ http://www.byggahus.se/forum/vatten-avlopp/232083-vad-bor-jag-gora-ifall-jag-ska-byta-till-djuppump-i-denna-brunn-bild.html#post1968105
junken: [citat] Tackar så mycket för de uppgifterna. Skall återkomma med mitt beslut... Kommer även lägga upp en projekt tråd om kommande ombyggnation av ladugård som kommer in rymma festlokal uteplats kontor och garage.
vanpire: Nåt av dom här kanske? Känns dyrt ... http://www.franke.com/content/washroomsystems/se/sv/home/our_products/allproducts/all/204/204-101/ag-anmx205/anmx205_detail.html http://www.franke.com/content/washroomsystems/se/sv/home/our_products/allproducts/all/204/204-101/ag-wb240wm/wb240wm_detail.html
pelpet: Blir det verkligen så mycket marktryck? Nåväl, räknar jag på det så hamnar cellplastlådan i ungefär samma prisklass, en 50mm skiva kostar 30 spänn på byggmax så man får mer isolering för ungefär samma pengar. Drar man ett svep av åldersbeständig plast runt lådan och tätar med fogskum innan man lägger på en 10 cm skiva som markisolering ovanpå så borde det hålla sig hyfsat
Yrrol: Skiftnyckeln är förvisso rätt torr, var just öglan på skiftnyckeln jag gillade men en fast nyckel ju ring den med så några sånna kanske funkar det med. Repet är nytt i inplastad rulle. :)
prototypen: Som spekerök skriver så är det nästan stopp längre ut i avloppet. Ska vatten kunna komma in så måste luften komma ut och det gör det ju när man lättar på slangen. Protte
corre: Kolla med vvs-boden.se dom säljer DAB
theboppers: Hallå och tack för svaret. Har kommit fram till att det är PEH-slang, men nu har det även visat sig att Granngården har öppet på påskafton så jag får lugna mig lite och köpa en 50-metersrulle där då istället.
KnockOnWood: [citat] Det samma! Och lyd en vis mans råd: Konsumera inte för mycket vatten. För mycket och för lite skämmer allt :cool:
corre: Deras väggnära är väl rostfria? Dte går att bygga klämlister med helt annan stryka då.
Teija: Ok, tack för det. Med två vinkelkopplingar placerade lite strategiskt och två rörbitar blir det nog den bästa lösningen. Fimpar anslutningsslang.
roland53: Ja, vattenflödet går från hydropressen till den kran som öppnas, om denna kran är placerad på hydropressens pumpinlopp eller på "andra sidan" har ingen betydelse. Det är hydropressens tryck som gäller från pumpens backventil ut i hela rörsystemet (så länge pumpen är stopp). När trycket har sjunkit tillräckligt i hydropressen så startar pumpen på inställt värde. Pumpen går så
corre: Mjukstarten ger mest för pengarna, helt klart. Om man dessutom köper en lite dyrare modell så kan man ställa Ramp-UP time, vilket är tiden från start till 100%, och ställer man den rätt långt så sparar man mycket på pump och slitage på anläggingen. Men ska man räkna på allt, så bara att stoppa in en mjukstart är bättre att alla andra investeringar för att förebygga slitage.
vectrex: Någon nytta måste man ju ha av växthuseffekten! Har det funkat sen 70-talet så bör det väl funka fortsättningsvis också. Dock skulle jag lagt lite cellplast ovanpå röret för att vara på den säkra sidan!