760 läst ·
2 svar
760 läst
2 svar
Varmvattenberedare
Min kära mor ringde precis och berättade att varmvattenberedaren gått sönder och att typ hela badrummet var fyllt med vatten. Jordfelsbrytaren hade slagit ifrån.
Har aldrig brottats med dessa tidigare och antar att det blir till att lära sig nu. Kollade andra tidigare trådar där man pratade om att byta värmeelement/elpatron/anod.
Anoden byttes för ett par år sedan så det verkar ju då vara gjort en gång sedan tidigare. Är det dags att byta beredaren?
Den är inköpt 2005 och det är en Metro 110 på stativ. Hur länge är det rimligt att den ska hålla?
Tack på förhand,
/N
Har aldrig brottats med dessa tidigare och antar att det blir till att lära sig nu. Kollade andra tidigare trådar där man pratade om att byta värmeelement/elpatron/anod.
Anoden byttes för ett par år sedan så det verkar ju då vara gjort en gång sedan tidigare. Är det dags att byta beredaren?
Den är inköpt 2005 och det är en Metro 110 på stativ. Hur länge är det rimligt att den ska hålla?
Tack på förhand,
/N
Hej, har undersökt saken vidare och pratat bland annat med tillverkaren, har ännu inte varit ute och kollat på den men vad jag har hört är att det nog är packningen nertill som gått sönder. Enligt tillverkaren kunde man räkna med att beredaren borde hålla 15-20 år varpå det kanske var idé att ge sig på att försöka laga den. Kanske man skulle kunna byta ut tuben om det nu var den det var fel på.
Dock var reparatören ute och kollade på den idag och sa att den drabbats av ganska mycket rost så det lutar åt att byta ut den mot en ny emaljerad. Tydligen var inte den tidigare det. Jag tyckte man kanske kunde byta ut den mot en rostfri men tydligen är det helt förbjudet då vattnet är så hårt.
/N
Dock var reparatören ute och kollade på den idag och sa att den drabbats av ganska mycket rost så det lutar åt att byta ut den mot en ny emaljerad. Tydligen var inte den tidigare det. Jag tyckte man kanske kunde byta ut den mot en rostfri men tydligen är det helt förbjudet då vattnet är så hårt.
/N
Klicka här för att svara