Vatten & Avlopp
mycke_nu: Givetvis kan avloppet vara olämpligt i dagsläget, men: 1. Eftersom det töms av kommunen så har det funnits ett tillstånd vi någon tidpunkt. En granne här hade visserligen tillstånd och betalade för slamsugning trots att han struntat i att bygga avloppet, men i det här fallet existerar avloppet och har med stor sannolikhet därför varit godkänt en gång i tiden. 2. Sanktionsavgifter
Claesk: Tack. Då blir gräva som gäller. Vill inte lita på att el prylar fungerar. Upp till huset, genom krypgrunden. Hur isolera och hur tjockt. Alltså från frostgjup 1.2 upp till huset. Ca 1.8 m.
Siouxsic: Blandarfäste CC160 har jag med på min senaste faktura (som kund): 635kr (Yes, dyrti jämförelse med byggvaruhus :( )
corre: Om man bilar upp lite av plattan, ett par cm i en grav så att muffen frigörs så bör man få i ett grenrör med dubbla 110 muffar och en 45graders 70mm stick. Beroende på religion så kan man slipa ned stoppet på insidan så det blir en skjutmuff (pipelife verkar inte ha dyl i sortimentet iaf). Alt bila lite mer för att få plats med en riktig skjutmuff mot en klassik gren med slätände.
pjapen: visst går det koppla in vatten och avlopp själv, men om man gör det så skall man veta om att vissa försäkringsbolag inte tar skador som uppkommer pga hemmapulare, dvs fel man gör kan kosta mer än att anlita någon. Man ska vara påläst och ha bra koll innan man drar igång ett sånt projekt. Med tanke på vad du skriver så hänger jag inte alls med på vad du menar, normalt är vatten
marilen: Ah, då fattar jag! Inte helt självklart med de där rördimensionerna :D
JerreEssberg: [citat] Härligt yrkesskadad, om han bytt gardiner hade du säkert inte lagt märke till det :D Känner igen det, fast det var en del år sedan jag slutade som röris, men det sitter kvar. Kan inte gå in på en toalett utan att tänka "Hade de gjort så i stället hade de inte behövt korsa rören där..." Ursäkta OT:)
HSP: Så där ser det ut i de flesta järnrör för tappvatten som har många år på nacken. Det är ingen större hälsofara, det är större risk för läckage. Det brukar börja läcka vid gängade förband. Ibland är vattnets passage bara 5-10mm i ett 1-1/4rör som ska vara ca 30mm invänigt. Röret är fullt i rost och avlagringar...
spekerök: Är du normalhändig så löser du det, de flesta ersättningslåsen bygger på teleskops funktion åt de flesta håll. Vänd dig till en VVS butik med kunnig personal och foton på ditt gamla lås som du visar upp så borde du få rätt saker med dig till ditt köksskåp. mvh
mortimer: Känner igen den där biten nu när jag läser det. Nu fungerar dock allt igen, ligger jämnt konstant på 3 bar och har 2st spridare igång. Kör spridarna för att få omsättning på allt vatten o rensa systemet. Var inget fel på pumpen; det var matematiken som inte fungerade ordentligt häromdagen i denna gubbens huvud :D Så nu går anläggningen för fullt så i slutet på veckan blir det
pelpet: Kan du inte sätta upp en vanlig VVB som du startar när du drar på bastun? 30 - 50 liter vatten borde hinna värmas och det räcker ju till att duscha.
tacho: [citat] Ja, men en tappventil satt det ju där från början, så om det hade funkat för min tillämpning så hade ju tråden saknat syfte. Enligt vad jag läst så är backventil inget krav eftersom tvättmaskiner för hushållsbruk ska ha inbyggt återströmningsskydd och luftgap som hindrar återströmning. Kan naturligtvis vara felinformerad (och jag hade gärna haft kvar backventilen om det
Claesk: Bor i skåne så det är inte många veckor per år så kallt. Problemet är att avloppet går till en gammal brunn som inte används längre. Tror det heter Sjunkbrunn. Från brunnen går det ett vanligt 110 mm avloppsrör vidare till tre kammare brunn. Tror att det ligger på 1,2 djupt. Svårt att kolla hur det ser ut i marken. Vilken skiva ska man lägga på? Tar röret skada om det fryser?
corre: Kanske http://www.classicum.se/sortiment/bevattning/kranar-kopplingar/8030-maessingskran-stor-3-4-detalj http://www.byggigen.se/search/SearchGroup.aspx?Group=30&webid=202
Carl-Johan Bauhn: Grattis! Vi fick precis göra samma procedur. Hittade dåligt med vatten så tryckte de och helt plötsligt har vi hur mycket vatten som helst.
TobiasGren: Jag fixade det hela genom följande: 1. lägg gummit i varmt vatten 2. Sätt tillbaka gummit 3. Ös på såpa över gummit 4. Fasa kanterna på dränröret. (Fascinerande ska vara infernalisk) 5. Pressa dränröret genom gummit... Gick faktiskt riktigt lätt tillslut :)
probe69: I princip så kan man inte få för mycket lutning i ett avloppsrör oavsett material. Detta förutsatt att man har adekvat luftning av systemet. , Det som dock kan vara vanskligt är om man försöker öka lutning/fall genom att "knäcka" rören i muffarna då detta är bara möjligt upp till vissa grader. Sedan räknas rören som otäta. Det är lite lurigt men man hittar tillåtna värden
corre: Nitro, klo eller Temakoppling skulle jag tro. Rinkaby har klo och nitro. http://www.rinkabyror.se/artiklar/slang-och-kopplingar/slangkopplingar-2/ Swedol har Tema
-RB-: [citat] Det är det jag funderar på att göra. Tänkte dock kolla om det fanns något alternativ innan jag börjar hacka.
mogge_73: Stäng av pumpen, öppna kranen. När vattnet slutar rinna pumpar du med kompressor till trycket ligger på 1,8. Sen är det bara att slå på pumpen igen. Klart!!
Javadvetjadå: Det svarta röret kan innehålla de gamla oljerören vilket gör att stumpen på sidan förmodligen innehåller det risiga gjutjärnsavloppet. Detta innebär i så fall att förmodligen resten också är av gjutjärn. Är till 99,99% säker på att avloppen går i de isolerade delarna. Tyvärr kommer jag inte åt att pilla i isoleringen för att känna vad det är för typ av rör. Blir väl till
corre: Nä, den är inte inblandad i tappvattnet. Utan som behållare för vatten till trädgården, rabatter och ev gräsmattebevattning. Iom att den står ovan mark, så kan du köpa en billig jetpump typ Jula el Biltema att pumpa vatten från den till trädgårdsslangen. Du kan låta den bli fylld av regnvatten, eller från borran. Men genom att ha 1000l i behållaren kan du vattna gräsmattan i
Mynock: Kom fram till att det snyggaste/enklaste/billigaste var att köpa ny blandare med avstängning. Blir ett nytt hål för blandaren + täckbricka för att täcka de gamla cc160-hålen. Sedan ett eller kanske två hål för att få ner vatten/avlopp.
hempularen: Det ser ju inte ut att vara för lite vatten, utan som sagt farten på det. Det som brukar gå att ställa in är mängden vatten som skall släppas ut. Här ser ju mer ut att vara problem att ventilen inte öppnar ordentligt, eller att något ger stopp i spolflödet. Nu vet jag inget om den toan, men det brukar väl gå att nå mekanismen genom att få bort "spolplattan". En sak som är bra med
Pherra: Stämmer att mma får användas på tappvatten och värme har själv samma gjort samma procedur flera ggr. Däremot har du vanliga stålrör på värmen men funkar utmärkt på dessa även.
Claesk: Grada. Slipa bort grader på insidan av röret med slätända. Så plugg går i lättare. Annars risk för att packning går sönder på plugggen.
Krilleman: Tyvärr så är max lyfthöjd för din pump ca 1m enligt installationsanvisningen. Vem sa annat? Ring och klaga! En typ av saniflo är rätt väg att gå. Finns flera tillverkare av dessa pumpar.
Krilleman: Finns flera fabrikat på din länkade vara, en sak har dom alla gemensamt. Nämligen att det är konisk under muttern. Alltså inte "slät ända". Kan ställa till lite problem med att packningen skärs sönder när du monterar vattenlåset. Men jag tror detta är den lättaste, snyggaste och billigaste lösningen för dig!