3 897 läst · 3 svar
4k läst
3 svar
Hur koppla extra inlopp i golvbrunn
Hej!
Ny här på Byggahus, men har spenderat många timmar läsandes runtom i forumet vilket hittills har lyckats lösa alla mina problem.
Nu har jag ett utan svar dock:
Har byggt nytt golv i badrummet på mitt gamla hus. Tidigare satt gjutjärnsbrunn vilken jag kapat bort nu och ska montera en purus golvbrunn med purusplattan.
Problemet är att i den gamla golvbrunnen gick det in ett "elementrör" som var pluggad, vilket visade sig vara avtappningen till hela värmesystemet.
Hur kan jag montera in detta i en ny brunn? Har en brunn med extra inlopp.
Alla förslag och idéer tas tacksamt emot
Ev kan man plugga röret och använda elementet i badrummet för avtappning sen? Det är samma rör som delar sig egentligen. Blir ju dock drygt 1dm högre avtappningsstället...
Ny här på Byggahus, men har spenderat många timmar läsandes runtom i forumet vilket hittills har lyckats lösa alla mina problem.
Nu har jag ett utan svar dock:
Har byggt nytt golv i badrummet på mitt gamla hus. Tidigare satt gjutjärnsbrunn vilken jag kapat bort nu och ska montera en purus golvbrunn med purusplattan.
Problemet är att i den gamla golvbrunnen gick det in ett "elementrör" som var pluggad, vilket visade sig vara avtappningen till hela värmesystemet.
Hur kan jag montera in detta i en ny brunn? Har en brunn med extra inlopp.
Alla förslag och idéer tas tacksamt emot
Ev kan man plugga röret och använda elementet i badrummet för avtappning sen? Det är samma rör som delar sig egentligen. Blir ju dock drygt 1dm högre avtappningsstället...
Medlem
· Västra Götaland
· 1 592 inlägg
Det finns golvbrunnar med extra inlopp i sidan, brukar vara 50 eller 75 mm diameter. Enklare är kanske att att låta röret från värmesystemet ligga ytligt och böja ner det i brunnen ovanifrån. Svårt att säga när man inte ser hur det ser ut.
Moderator
· Stockholm
· 52 705 inlägg
Om jag fattar problemet rätt så har du alltså ett metallrör från värmesystemet. Det går såvitt jag vet inte att på något sätt skarva på det till brunnen av plast, även om brunnen har ett extra inlopp. Och jag antar att pluggen du nämner samtidigt är "avtappningskran"? Dvs, tar du bort pluggen så tömmer systemet?
Om du ändå river badrummet, så kanske du borde försöka byta radiatorledningarna också. Då kan du fixa en T- koppling med en ballofix kran eller liknande ovanför golvnivån. Att använda radiatorn som avtappning är inte lysande, för när man tappar av så vill man kunna leda ner vattnet direkt med en slang eller liknande till brunnen. Radiatorvatten brukar vara svart, och det kan vara svårt att få rent igen, om vattnet runnit över golvet.
Har du en riktig kran så kan man montera dit en slang vid tömmning, innan man öppnar kranen,
Om du ändå river badrummet, så kanske du borde försöka byta radiatorledningarna också. Då kan du fixa en T- koppling med en ballofix kran eller liknande ovanför golvnivån. Att använda radiatorn som avtappning är inte lysande, för när man tappar av så vill man kunna leda ner vattnet direkt med en slang eller liknande till brunnen. Radiatorvatten brukar vara svart, och det kan vara svårt att få rent igen, om vattnet runnit över golvet.
Har du en riktig kran så kan man montera dit en slang vid tömmning, innan man öppnar kranen,
Tack för svar!
Det var det jag har kommit fram till också som den bästa lösningen nu.
Får bli så: Montera en avtappningskran över golvnivå med ballofix och sen en slang ner i avloppet, blir perfekt
Så pluggar jag bara den gamla avtappningen ordentligt så den inte börjar läcka under golvet...
Hade velat testa den tätningen med tryck eg. Men kan ju inte fylla på systemet när jag ännu inte har varken brunn eller avtappning monterad dock.
Det var det jag har kommit fram till också som den bästa lösningen nu.
Får bli så: Montera en avtappningskran över golvnivå med ballofix och sen en slang ner i avloppet, blir perfekt
Så pluggar jag bara den gamla avtappningen ordentligt så den inte börjar läcka under golvet...
Hade velat testa den tätningen med tryck eg. Men kan ju inte fylla på systemet när jag ännu inte har varken brunn eller avtappning monterad dock.
Liknande trådar
-
Hur ansluta extra inlopp pumpbrunn
Vatten & Avlopp -
Koppla inloppslang/vatten till tvättmaskin.
Vatten & Avlopp -
Hur kopplar man på en extra radiator?
Värme allmänt -
Kan jag koppla bort extra varmvattenberedare enbart genom att stänga av dess strömbrytare?
Värmepumpar -
Hur kopplar jag på en extra vattenburen radiator?
Värme allmänt