Vi grävde nytt avlopp till köket för drygt 1,5 månad sen och råkade gräva av sugledningen mellan brunnen och hydropressen, skarvade ihop med 2 nya kopplingar och 1m slang (32mm pem, tot 15m mellan brunn och hydropressen)

Fungerade bra i drygt en vecka sen hängde backventilen sig, bankade till den med skiftnyckeln.. Klart..

Efter drygt 2-3 veckor efter detta så spottar och fräser vattnet värre än f-n både från varm och kallvatten och jag misstänker att det är sugledningen som tar in luft någonstans?

Jag har tittat ner i brunnen och slangen ser ut att gå ner en bit under vattenytan, ingen luft bör komma in där. Även i uthuset där jag har pumpen har jag noga kontrollerat att inte något läckage finns, inte en droppe på något rör på sugsidan.

Hur kan jag felsöka vidare?

Kommer det in luft på sugsidan av pumpen så kommer den att sluta pumpa när pumphuset är fullt med luft.

Protte

Pumpen blir aldrig helt full med luft, det har funnits vatten hela tiden fast blandat med luft men det märks att pumpen har svårt att komma upp i tryck när där är luft i pumphuset, då har den svårt att komma över 4bar, drar jag ut sladden så pumpen stannar låter det som att vatten och luft byter plats och vips så laddar den upp till 5 bar där den ska bryta.

Antingen så blev inte skarven ordentligt tät, eller så är brunnen helt enkelt tom. Det är ju som bekant ganska torrt nu. Sugslangen kan ta in luft i övre delen av silen på backventilen trots att man inte ser änden på slangen. Låter för övrigt som att backventilen behöver bytas. Man ska inte behöva knacka tillbaka käglan.
Fortsätt felsök, du hittar säkert snart felet.

Jag tittade än en gång i brunnen idag och mätte nivån, vattnet börjar redan 2m ner och efter det har jag 1,6m ner till botten så gott om vatten har jag och slangen kan jag se gå ner en bit till under vattnet.

Det måste alltså vara någonstans på slangen som den tar in luft, om det är vid pumpen / någonstans där slangen syns, visst hade man fått en skymt av någon droppe vatten i så fall?

Alternativet som jag ser det är att..
1. Gräva upp för hand vid skarven och försöka hitta problemet.
2. Gräva ner en helt ny slang hela vägen.
3. Trycka i en 20-25mm slang i den nuvarande / lägga på marken så länge det är plussgrader ute.

Ang. backventilen så är det antagligen skit som hade kommit med när vi grävde av sugslangen som fastnat i den, har funkat innan och funkar nu.

Ok
Om du har kompressor kan du ju tillverka en provisorisk koppling och lägga tryck på sugslangen och ha koll på trycket. Sjunker det är ju slangen otät Och det måste åtgärdas.Brukar använda den tekniken för att felsöka olika system med smygläck.
I och för sig borde det inte komma in luft om skarven är otät, det finns ju inte så mycket luft att suga djupt i marken. Använde du plastkopplingar eller riktiga Prk kopplingar? Annars är det nog
Troligast att det är otätt vid pumpen på sugsidan. När jag bytte jetpump till sommarbevattningen var där en gammal prk koppling den typen med o-ring, var helt hopplös att få tät, sög bara in luft hela tiden. dDessutom var pem slangen skadad o hade rivmärken vilket inte får förekomma inne i kopplingen. Böt ut kopplingen, skar av en bit av slangen och aldrig mer haft något problem. Gå över alla koppligar kring pumpen om det nu inte är helt orört. Faktum är att det är intesäkert att det kommer vatten i otätheter på sugsidan. Luften passerar lättare än vatten och det behövs som sagt inte mycket luft för att pumpen skall sluta fungera.
Har du en lös sugslang sån man köper på ett par meter kan du ju ansluta den o köra ner i en hink m vatten för att utesluta fel på själva pumpen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.