8 061 läst ·
8 svar
8k läst
8 svar
Dålig fart på Mora Tvättställsblandare
Jag har en http://www.moraarmatur.se/Produktinformation/Tvattstallsblandare/Mora-Cera/Mora-Cera/Mora-Cera-B5/ blandare. Det är dålig fart på den tycker jag. Om man vrider upp den en liten bit når den sitt maxflöde ganska snabbt. Vrider man ytterligare händer det inget. Det finns en stoppklack och en plastbit som man kan vrida. Men den är bara till för att justera hur högt man kan vrida kranen. Från början var den inställd på 100%, vilket innebär att man kan vrida kranen långt. Men det är bara under en del av den vridningen som flödet ändras. Går det att justera blandaren så att flödet ändras under en större del av vridningen? Maxflödet är så lågt flöde tycker jag. Jag vill ha bättre fart på den.
Antar att du har läst bruksanvisningen: http://www.moraarmatur.se/upload/107306/sv-80591.pdf
Hjälper inte det skulle jag lossa strålsamlaren och rengöra den.
Välkommen hit, förresten!
Hjälper inte det skulle jag lossa strålsamlaren och rengöra den.
Välkommen hit, förresten!
Du vet att det är en försedd med:
Eco (Energi- och vattenbesparande konstantflödesstrålsamlare 5 l/min)
och
ESS (Energisparsystem)
Den första borde du kunna byta ut, alltså munstycket. Vi har likadan blandare o som du förklarar så når man maxflöde vid nästan 50% men det är lite det som är tanken, spara på vattnet, vilket känns sunt.
och
ESS (Energisparsystem)
Den första borde du kunna byta ut, alltså munstycket. Vi har likadan blandare o som du förklarar så når man maxflöde vid nästan 50% men det är lite det som är tanken, spara på vattnet, vilket känns sunt.
Tack det hjälpte! Nu är det bättre fart i kranen.Brallan84 skrev:Du vet att det är en försedd med:
och
ESS (Energisparsystem)
Ja, jag hade ett gammalt munstycke kvar till köksblandaren som jag bytte ut mot ett vridbart kökskransmunstycke för 7½ år sedan när jag flyttade in i min lägenhet. Det munstycket har legat oanvänt i 7½ år. Packningen tog jag från den nya blandaren. Det var den cylindriska plastbiten i munstycket jag bytte ut. Den släppte igenom för dåligt.Brallan84 skrev:
Skönt att det löste sig. Alltid ska det sparas o så säger frugan att man sparar "för mycket"Lars Gustafsson skrev:Ja, jag hade ett gammalt munstycke kvar till köksblandaren som jag bytte ut mot ett vridbart kökskransmunstycke för 7½ år sedan när jag flyttade in i min lägenhet. Det munstycket har legat oanvänt i 7½ år. Packningen tog jag från den nya blandaren. Det var den cylindriska plastbiten i munstycket jag bytte ut. Den släppte igenom för dåligt.
En annan fråga: Varför är blandaren vänstervriden? Man kan vrida den 70 grader vänster för max varmt, men bara 30 grader höger för max kallt. Varför är den inte centrerad?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 031 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 031 inlägg
Också energispar (det är väl detta som är "ESS" om jag minns rätt). Tanken, återigen om jag minns rätt från tiden när jag sålde dessa, är att snabba avspolningar ofta sker med spaken i mitten, och för dessa behöver man ofta inte ljummet vatten, så Mora "vred" centrum en smula och gjorde det varma området "mindre"
Klicka här för att svara