Hej
Jag behöver er hjälp. Håller på att renovera i garaget. Där har jag bilat och tagit bort den gamla gjutjärnsbrunnen. Istället tänkte jag gjuta in en i plast istället - http://www.purus.se/sv/Produktdatabaser/SE/Produktdatabas-golvbrunnar/ (lyckas inte länka till brunnen men den heter Oden och ligger under golvbrunnar)
Kommer inte att köra över brunnen med bilen. Garaget kommer förövrigt mest (100% av nuvarande ägare) att användas som hobbyrum/verkstad.
Tanken är också att endast ha ett industriflytspackel som ytskickt i garaget (med pigment för att göra det ljusare). Hur gör jag för att få en så tålig lösning som möjligt (utan att köpa en brunn helt i rostfritt)?
Skulle det fungera med klinkerram, hur skall man då gå tillväga?
Purus har en massaring att montera i brunnen - http://www.purus.se/sv/Produktdatabaser/SE/Produktdatabas-golvbrunnar/ (lyckas inte länka till den men den ligger under tillbehör).
Nackdelarna med denna är att belastningen till stor del kommer att ligga på brunnen (enligt min uppfattning). Massan blir inte heller särskilt tjock, jag tror inte den är riktigt avsedd för mitt ändamål? En klinkerram skulle överföra en större del av belastningen till golvet istället. Med belastning menar jag gångtrafik, mobil arbetsbänk, tappade verktyg m.m.

Hur skulle ni ha gjort? Att jag vill ha industrispackel istället för klinker är främst två anledningar, dels att inte bygga mer än absolut nödvändigt på höjden (har lågt i tak i garaget) samt att jag vill ha ett så genomsläppligt golv som möjligt för fukt (vet att fogen i klinkergolv andas men fogen är inte en särskilt stor del av golvet). Kostnaden blir nog densamma (kanske till och med billigare än klinker) då jag i vilket fall som helst behöver flyta golvet (slipa betonggolvet hade varit en idé om det inte hade varit så ojämt (skiljer flera cm samt mycket gropar). Som jag ser det har spacklet en nackdel - det tål inte dubbdäck. Men detta bedömer jag dock som ett mindre problem.

Stort tack på förhand
Andreas

Ber om ursäkt i fall det var ett onödigt långt och kanske lite rörigt inlägg. Men är det inte någon som har något tips att komma med?

Tack
Andreas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.