Vatten & Avlopp
reptil: Hej Claesk, Det är en grundfos sq-55/2. //reptil
jaga: Delvis nergrävd, ca till hälften. Leder sedan bort det renade avloppsvattnet till en stenkiska en bit bort (som jag grävde för just detta ändamål)
VillaAnna: En riktigt fin guide till en fungerande pump! Bra jobbat! Hoppas den håller länge!
Kenny Lindh: ska kanske tillägga att grönytan mellan garage och huset kommer skalas av och läggas på med grus för att göra om till mer riktig parkering :)
Pherra: Lossa den muttern som klämmer åt plåtbiten på insida huset, ät mer spenat!
Patrick E: Ska du bara testa om det kommer vatten funkar väl vilken hyfsat grov slang som helst så länge det är fritt utlopp ur slangen. Linda på duktigt med silvertejp vid "skarven". En tunn slang kan du skjuta ner en bit i galvröret. Gul 50 mm elrör kanske också funkar. Öppna kranen försiktigt. Du behöer ju inte fullt flöde bara för testet. Tänk på att kranen kan vara svår att öppna och
Goteborg: du har troligtvis dimension 90mm på ditt rör, och ska ha ett påskjutsrör som är några mm större än så så det går lätt. De vanligaste 2 alternativen efter 90 är 100mm och 75mm, så ta en tumstock och kontrollera så du slipper svära efter en resa eller två. :D
hempularen: Jag tror att det är OK med slangarna så länge de dras synligt, Alla kopplingar måste finnas där de är inspekterbera och möjliga arbeta med. Man vill inte behöva riva hela köket bara för att en koppling måste dras åt. Vad du kan behöva för nipplar beror på hur nuvarande koppling ser ut.
Nyfniken: Har inte plastbaljan en läpp i bakkanten som vilar mot väggen
Bezt: FMM är suveräna att ha och göra med, slå dem en signal så löser det nog sig. 020-72 10 60
Krilleman: 2m sidodragning till golvbrunn från 110mm huvudstam, går alldeles utmärkt att dra med 75mm gråa avloppsrör!
NobleP: Tack Pherra! Det där var precis vad jag behövde :) Kände inte till excenterstos tidigare men efter lite googling så ser ju en sån ut att kunna fixa biffen. Blir en tur till Bauhaus imorgon för att titta närmare.
largab: Den verkar ge dåligt m pulser. 1 puls/liter som mest. På min vattenmätare finns en liten svart propeller. Den snurrar betydligt fortare. Jag tänkte man kunde sätta en reflexdetektor och få en väldans bra upplösning. Borde kunna se dropp-läckage.
Odjuret: Tänkte de var dags för mig att erkänna att Ikeas kranar inte håller måttet.... Jag har länge försvarat dessa.... Men nu.... Dels så har en kompis ikeakran börjat läcka i pipen. bara så där... SEdan det viktigaste... Dessa verkar sakna backventil. Vilket innebar att när vi monterade en pump på VV så kom det varmt vatten även på kallvattenkranen. Det var Ikeablandaren som orsakade
mogge_73: [citat] Volymen vatten mellan start och stopp blir den samma om du inte kopplar bort hydropressen på pumpautomaten, och kopplar pumpen direkt på hydroforen. Man brukar säga att en hydrofor (utan blåsa) använder 1/4 av den totala volymen mellan start och stopp. En hydropress använder 3/4 av volymen. Så en 75 liters HP omsätter lika mycket vatten som en 150 liters HF.
Bo.Siltberg: Men du kanske monterat den snett, så att röret böjts ;)
Daniel.: Det blir alltså inte 20mm Pex hela vägen från VP. Endast de sista 4m på matningen. Innan är det CU15 VV resp 18 för KV. Jag tänkte att det gör skillnad ändå, främst för 15mm ledningen som borde få det lättare?
Siouxsic: Ska givetvis ha en vattenutkastare, konstigt vore det väl annars?:eek: Jag har en befintlig utkastare men iom renovering har vi varit tvungen att kapa den befintliga rördragningen till den då det nu är en dörröppning där de rören gick. Den går nu i träbjälklaget ut till utkastaren. Jag föredrar att dra nytt rör i kyrpgrunden framför att ta bort parkettgolv, såga spår i
AnneFi: Kedjegrävare verkade vara som en bra idé. Då blir det ju även minimal skada i trädgården. Sambon har redan köpt någon slang som är grävd under gjutningen på växthuset men det är kanske bara slangar som de andra sakerna ska dras i för att vatten inte ska kunna skada elen om något går åt skogen? De är gula iaf.
pirene: Vet någon om det finns luddfilter att sätta i spilltratten till tvättmaskinsavloppet? Har vattelås på spilltratten men avloppet sätts igen av ludd ändå. (beror nog på att jag tvättar mycket ylle) Hittar bara stora luddlådor på nätet. Blir glad för tips på inköpsställen och/eller hur jag kan göra ett själv.
David Pekkari: Har kollat på Uppnor Q&E. Verkar jävligt smidigt att koppla..dock vet ja inte om det funkar lika bra som andra system. har ett gammalt hus å rören lika så så ska riva ut allt å dra nytt. Tackar för svaret :)
olofh: Tack för tipsen.efter en titt på väderkartan beslöts det att ljumt vatten kan funka över helgen o så byter röris den på måndag
Krilleman: En vanlig golvbrunn i plast konta ristfritt av modellen Purus har samma system med klämring oavsett material!
Krilleman: Själva täckbrickan är ju inte tät i sig, det är j ditt tätskikt i badrummet som är tätt. Kan du inte knacka på väggen och försöka tyda om själva "slitsen" är av annat material än den vanliga väggen?
Krilleman: hmmm. Kan detta vara ett så kallat "episkt-trådlyft"?
Krilleman: VVS-skruv kan vara lite lömsk, det kan jag absolut hålla med om! Bra att det löste sig med brickan! Moras lilla system finns det inte mycket att jämföra med. Dessutom har denna ingen "rörelsemån" som du redan märkt... Bra att det löste sig till slut!