blast skrev:
Vi bytte ut rören i stugan och köpte dessa på biltema och detta fungerar bra.

Några saker att tänka på är att godset är tunnare så var noga med att använda stödhylsor samt att de är inte lika bra kromat som andra rör så nu efter 5 år så börjar det synas koppar där rören är bockade.

En annan sak som vi märkte är att kopplingarna kan läcka lite, men detta löser man enkelt med att ha gängtape på kopplingarna.
om det nu är så attde var tunnare i godset kan det ha varit sk radisol som endast är till för värmesystem och inte kv/vv, det därmed läckande kopplingar kan ju vara att ni inte smörjt kopplingen ordentligt innan, alt använt fel stödhylsor, gängtape har inget att göra på en rätt monterad klämringskoppling över huvudtaget

Krilleman
Är detta veckans "trådlyft" :D

• Gilla
mekkarn och 2 till
  • Laddar…
Jag har nu använt allehanda billigare klämringskopplingar och aldrig haft problem att få tätt nån. Utan smörjer lite och ser till att dra rejält. Köpt både på jula och krauta.

En lite lustig sak som hände mig när det gäller "billiga" kopplingar... Jag brukar alltid handla på Hornbach och ibland på Bauhaus, men inte kvalité (läs: dyra) grejer från Dahl, K-Rauta e.dyl.
För typ tre år sedan hade jag en rörmokare i vårt gamla hus som drog lite rör för två badrum och flyttade på ett par element. Jag hade själv köpt rör och kopplingar (som låg i en Hornbach påse) då och rörmokaren vägrade använde det "skräpet". Jag tyckte väl det var lite överdrivet man han lovade mig grejer till netto-pris så skulle det bli ungefär samma sa han (han kollade Hornbach kvittot).
Efter att vi flyttat anlitade jag samma rörmokare igen (han var duktig, snabb och hade faktiskt satt netto-pris). Samma upplägg, jag köper grejer och han installerar. Jag köpte grejerna igen på Hornbach men lade dem i en låda tillsammans med ett par PEM kopplingar jag beställt från Rinkaby (som inte fanns på Hornbach).
Rörmokaren kom, installerade alla Hornbach grejer och säger sen med ett leende: "Jag ser att du lärt dig att använda kvalitétsgrejer nu. Det är bra, det blir ju så mycket bättre..."

OM nu Hornbach var sånt skräp, borde han inte ha märkt det när han skruvade in det? ;)

• Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Så himla taskigt gjort, och väldigt roligt:)

Hornbach säljer vattets kopplingar och det är samma som ockrande rörkrökare köper hos sin dist.
Fredrik

Jula har väl innan haft de flesta sakerna från Gelia men när jag passerade hyllan i går så var det ett nytt okänt märke där på de flesta grejerna. Har ett svagt minne att Jula dessutom körde rea på VVS nyligen.

Byter de märke?

Är Gelia bra grejer? Har för mig dom säljs på clas ohlson också?
Sen använde jag ngt märke som hette Amiga i somras, det var det enda som fanns på järnhandeln där sommarstugan ligger!

Gelia är samma som Ahlsell, det är bra grejer. Det mesta är vattette.
Det stämmer att jula har bytt leverantör på många av vvs kopplingarna, antagligen med lägre pris som följd. Köpte en hel drös med kopplingar när jag drog in vattnet från nya djupborrade brunnen. Inga problem med några KRK kopplingar men jag smörjer också med locher pasta. Däremot råkade jag dra sönder en nippel R25-R15 rakt i den lilla gängans gjutning. Men det berodde på ett dåligt tag med alldeles för stora rörtänger. Har dock en känsla av att det aldrig hade hänt med en kvalitetskoppling. Man känner att kopplingarna är väldigt lätta så antagligen har de väl snålat in på godset. Det aktuella ptoblemet kunde dock svetsas ihop med gassvetsen och silverlod så jag slapp göra avbrott i arbetet för o åka in till stan o skaffa en ny :-)

Redigerat:
  • Gilla
mekkarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.