Jag försöker tömma en varmvattenberedare (Nibe Compact-R) på vatten, och vill öppna säkerhetsventilen. Vredet på säkerhetsventilen är dock glappt och går att dra ut en dryg centimeter och går att sätta snurr på så att det fortsätter att snurra ett tag. På ena bilden kan man även se att mässingspinnen sticker ut från ventilen.

Går det att få den här ventilen att släppa ut vattnet?

Nibe Compact R Säkerhetsventil 3.jpg.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nibe Compact R Säkerhetsventil 2.jpg.jpg
Skapa konto

• Nibe Compact R Säkerhetsventil 1.jpg
    Skapa konto
Skruva på huvudet moturs bara. Precis innan den knäpper över är den öppen som mest. Öppna alla kranar så det kommer in luft någonstans

Tack! Det är dock det jag har försökt. Själva vredet, dvs "skalet" på ventilen, sitter helt löst och snurrar fritt. Kan man sticka en en skruvmejlsel från sidan och skruva på något annat kanske?

I instruktionsboken står det att man ska "vrida sakta moturs så att den blir kvar i upplyft läge". Vet inte varför vredet har släppt dock? Det verkar ju även som att själva mässingspinnen i mitten släppt lite?

Pressa skallen innåt samtidigt som du skruvar. Annars är det bara tappa systemet genom alla kranar. Släpp lite på någon klämring vid vvb om vattnet hänger kvar

Krilleman
Waldemarsson skrev:
Pressa skallen innåt samtidigt som du skruvar. Annars är det bara tappa systemet genom alla kranar. Släpp lite på någon klämring vid vvb om vattnet hänger kvar
Tappa ur genom blandarna fungerar inte om backventilen fungerar och gör sitt jobb.

Om den svarta plasratten inte "tar" i något läge så prova demontera det och kika hur det ser ut under...

Jo det går bra. Om man gör som jag skrev och släpper på rätt kopplingar så luft kommer in

Krilleman
Waldemarsson skrev:
Jo det går bra. Om man gör som jag skrev och släpper på rätt kopplingar så luft kommer in
Då fungerar inte din backventil som den ska. Eller så är ditt rör till varmvattnet också trasigt (om du har en underkopplad) Det spelar ingen roll om man släpper in luft eller inte med ditt förfarande med urtappning genom blandare.

Asså... jag förutsätter att det finns något tappställe under vvb höjd. Källare eller dyligt. Öppna kran på vv. Vad skulle backventil på ink kv till vvb göra för att hindra??? Ibland finns det tillochmed luftskruv på vvb kopplet så slipper man skäppa på klämring

Tack för hjälpen! Tyvärr är det lite svårt att komma åt att se vid själva ventilen.

Nu har jag börjat tappa vattnet genom luftningsskruven istället. Jag lättade lite på varmvattenanslutningen för att släppa in luft. Det verkar funka bra. Dock behöver jag väl köpa en ny säkerhetsventil - ska fråga rörmokaren när han kommer förbi.

Så här ser det ut:
Nibe Compact R Tömning via luftning.jpg.jpg
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.