Är det risk att man får ett framtida läckage för att man köper deras produkter? För att dom är billigare än på en vanlig vvs butik. Alltså sämre kvalitet. Eller är det viktigaste att man gör jobbet rätt?
Har sett att folk här nämner Rinkaby rör men jag vill köpa dom på plats så man kan kolla och fundera när man köper dom.

Snailman
tja, rinkaby finns även i jönköping numera, sen har de såvitt jag vet endast (avloppsrör) röda/grå från pipelife eller uponor, sen kan man returnera överblivet inom 6 månader...

De var rätt mycket billigare på krökarna än tex byggmax, sen har de även krökar med muffar i båda ändar och förgreningar med 3 muffar och de kostar typ en tia extra medan en dubbelmuff kostar 30 kronor så man kan tjäna rätt mycket på det oxå...

Pratar vi kopparrör för vatten eller avloppsrör typ HT-PP? Vad gäller avloppsrör kan jag från egen erfarenhet säga att det inte är någon större skillnad i matererialet men att en VVS-firma mycket väl kan tänka sig att ta över 400 spänn för två meter 75-rör.

Vad gäller kopparrör har jag även här svårt att se att det är någon direkt skillnad i själva materialet. Biltemas prisolrör ska tydligen inte vara godkända för dold förläggning. I alla fall var det så tidigare om jag minns rätt, finns någon tråd om det. För rena kopparrör och kromade dito är nog den största skillnaden att man får plocka mer på billighetsvaruhusen för att hitta fina exemplar. Längderna kan säkert skilja sig en del med.

Det känns som att den svagaste punkten i en vattenrörsinstallation är kopplingarna. Här har jag ingen erfarenhet av billigare klämringskopplingar eller PRK-kopplingar. Jag har köpt alla kopplingar på Hornbach här i stan och det verkar vara helt okej kvalitet. Deras klämringskopplingar kommer från Vatette men kulventilerna hade gärna fått vara lite trögare i handttaget.

Vi bytte ut rören i stugan och köpte dessa på biltema och detta fungerar bra.

Några saker att tänka på är att godset är tunnare så var noga med att använda stödhylsor samt att de är inte lika bra kromat som andra rör så nu efter 5 år så börjar det synas koppar där rören är bockade.

En annan sak som vi märkte är att kopplingarna kan läcka lite, men detta löser man enkelt med att ha gängtape på kopplingarna.

Jag var inte tydlig nog. Jag menade så klart kopplingarna å då gäller det rör som man kan dra i kök å badrum. Det blir väl 12 o 15 mm tror jag.
Det jag tänker är att billiga kopplingar håller tätt men kan börja läka några år senare?

Gängtejp ska man välla ändå inte ha på klämringskopplingar, då har man misslyckats med kopplingen eller så är det dålig kvalité på kopplingen.

Nä, gängtejp eller lin använder man enbart när det är metall mot metall i en koppling, annars får du det aldrig tätt.... Eller gummipackningar...

En klämringskoppling håller ju tätt i sig då stödhylsan och klämringen är det som tätar röret mot kopplingen med hjälp av den kraft man drar åt muttern med...

Jag har själv aldrig märkt något direkt skillnad mellan Biltemas, Julas eller K-rautas kopplingar förutom då priset... Dessutom tycker jag att Biltema har ett större sortiment på kopplingar när det gäller övergångar från tum till mm än vad K-rauta har...

När det gäller koppar eller förkromade rör så tror jag inte det är så stor skillnad i materialet... Det är ju en standard-dimension på godstjockleken och rördimensionen, annars skulle ju aldrig kopplingar från olika företag passa med oika rör... Det enda som jag har märkt skiljer är kvalitén på kromet, de riktigt billiga har en tendens att lossna/börja flagna i rörkrökar än vad de med lite högre pris har... Men det har väl sina förklarliga skäl, förkromningar är ju skitdyrt och antaligen det som påverkar priset mest... Råvarupriset på kopparn kan ju inte varje enskilt företag göra så mycket åt....

Det är iaf mina reflektioner....

• Gilla
mekkarn
  • Laddar…
Har dålig erfarenhet av kopplingar från K-Rauta. Ungefär hälften av de jag köpt därifrån har varit omöjliga att få täta. Är ju inte så att de står och sprutar utan det har varit en droppe i timmen, typ. Men man vill ju få helt tätt, så ...

Förutom K-Rauta har jag handlat från Hornbach. De har varit mycket bättre.

Har enbart handlat från Biltema och Jula. Kan inte märka nån större skillnad, nån enstaka klämringskoppling är omöjlig att få helt tät. Vilket i sig är illa nog, eftersom det är svårt att bättra på i efterhand. Att göra om proceduren med ny klämring och stödhylsa blir sällan lyckat eftersom kopparröret har blivit deformerat. Så sedan får man leva med den läckande kopplingen för gott...

Alla ni, smörjer ni klämringarna med Locherpasta/Unipak? Det ska alltid göras, speciellt när man jobbar med billigare märken. Det smörjer så att sammanpressningen av klämringen löper smidigare och går in i eventuella ojämnheter och tätar. Det höjer livslängden på kopplingarna avsevärt.

Redigerat:
Okej, det verkar vara lite olika åsikter här. Men generellt så fattar jag som att om man anväder unipak och är noga så ska det inte vara några större problem med billigare kopplingar?
Så det finns inte större risk att dom börjar läka efter några år?

Kvaliten på sortimentet kan variera högst betydligt hos lågprisdrakarna, en pryl kan vara riktigt bra, prylen i facket bredvid ren skit.
Så länge Rinkaby finns ser jag ingen anledning att handla någonannanstans, dom har sas redan gjort grovsorteringen och säljer inte på dig någon skit.

Jag tycker Rinkaby låter bra men problemet är att man inte vet vilka rör man behöver förrn det är dax och att nåt måste ändras. Men det låter ju ändå helt klart bäst att beställa på rinkaby och bygga upp ett litet lager.

C
Alternativt åka dit om man bor i närheten av Jönköping eller Kristianstad.. Vi har ungefär 8 mil till butiken i Rinkaby, så jag brukar köra dit om det är mycket vi ska ha, annars blir det typ lokala lantmännen eller dylikt.

Rinkaby har samma fabrikat på prylarna som de som rörkrökaren köper hos sin grossist.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.