Vatten & Avlopp
Gabbe1: Det är olika regler i olika kommuner när det gäller golvbrunnar i garage, gör som krilleman tipsade om och kolla med din kommun om vad som gäller hos just dig..
Roland112: men du gör ju detta när du väl ska få den nya diskmaskinen, ingen ide att göra de veckor i förväg.
Pherra: Vanligt fel på nya Mora blandare även byte av insats gör susen.
HasseTeknik: Stor risk att du måste säkra upp elen om du tänker köra genomströmningsvärmare, såvida du inte tänker ta bara lite vatten med lågt flöde. Jag kollade det till mitt fritidshus och 3x16A borde då bytas till minst 3x25A om man dessutom körde elvärme med några radiatorer och den tariffen kostade oproportionerligt mycket.
Pherra: Brukar vara grövre gods i dessa 16,13 cu rör så kör utan stödhylsa du.
Pherra: Tycker pipefix funkar galant på upp till 12:ans rör
daddydj: [citat] Jo, om den fryser sönder kostar det ett par tusenlappar. En fundering jag har är att använda deras vanliga vattenmätare och ta bort plomberingen så att jag kan ta med vattenmätaren på hösten och sätta dit den igen på våren. I och med att man själv skickar in mätarställningen lär de inte upptäcka detta men risken är väl att de blir väldigt sura och tror att man norpat
ahannu: Kaustiksoda var min misstanke också men rörmokarn hävdade bestämt att det inte kunde vara fallet. Han hade bara sett liknande vid nybyggen där hantverkare spolat rent utrustning ner i avloppen. Det konstiga med detta är att vi inte haft någon hantverkare där under det år vi bott där och senast kände problemet med avloppet är från ca 2010 då förra ägaren spolade bort ett stopp. Så
hempularen: Ja det där är ju de kända traditionella märkena som kan antas tillhandahålla reservdelar under lång tid. Till dessa kan man kanske addera några internationella. Grohe och Hans Grohe (två helt olika företag som inte har något med varandra att göra), är välkända tyska märken. Oras är ett välkänt Finskt märke. Man skall framförallt akta sig för billiga kina "märken", och dit
slurppe99: kan du inte göra förminskningen senare så att vattnet får lite skjuts? Annars kan du lätt få stopp speciellt om du har lite krökar innan större dimension.
HMQ: Det blev ungefär en precis lika som du länkande till krilleman :) kopplade på den bakom och avstängande sitter som en ratt där framme på blandaren !
injonil: Så länge det inte gäller en fördelare är det TILLÅTET att skarva värmerör med vilken metod du vill och ändå ha skarven dold.
OLJensa: Har just köpt, men ej fått hem, en torktumlare av märket Miele (TMG440 WP NDS). Behöver förlänga avloppsslangen för att nå fram till golvbrunnen. Står i manualen att den kan förlängas till 4m så det skall inte vara något problem. Slangen är uppskattningsvis 10-12mm i diameter, och jag antar att det är något slags standard. Har letat i diverse bygghandlar nu men inte hittat någon
lyckograbben: jag skall försöka förklara bättre. I min torpargrund har jag idag inkommande vatten och vattenmätare. Jag skall bygga om och flytta varmvattenberedare. Då passar det bättre att jag dra om inkommande vatten efter vattenmätaren till ny uppgång i huset, fram till ny fördelare. Det är den sträckan jag undrar om, ca 10m ledning. Kan jag som snål-alternativ parallell koppla två 15mm pex
AntonBe: Vad skulle det kosta på ett ungefär att byta rör, radiator och termostat? Vi har ett par andra rör som också ser tråkiga ut, så enklast vore väl att passa på att byta alla samtidigt antar jag. Finns det något fusksätt att byta eller måste man bryta upp golv och väggar som döljer? '
olofh: [citat] Inte exakt den utan samma typ från biltema.la i kopparröret o försökte vrida runt. Mer handhavandefel än klen,löste det med sand och knä/ben
NoOne2k: Jag har inte full koll på säker vatten då jag inte jobbar med det, men vid provtryckning av ledningar i mark använder vi oss av VAV P78 resp P78.
norrbottenstorpet: På något sätt så kommer allt inkommande vatten genom trossbotten på hus med krypgrund/torpargrund, så självklart måste man kunna göra det. Samtidigt måste frysrisk beaktas och eventuellt hanteras (läs isolering och/eller värmekabel). Jag skulle dock försöka undvika skarvar i grunden. Vad är det du kopplar egentligen, låter som om du ska gå från ett rum till ett annat?
andvar: Jag ska installera ett minireningsverk för två hushåll. Jag har hört att det är klart billigare att köpa reningsverket från Tyskland. Det är dock rätt svårt att hitta försäljare då de inte är så vassa på nätet. Någon som har några tips om varifrån man ska köpa? Är Tyskland bäst att köpa ifrån om kommunen (Värmdö) ställer högsta reningskrav (högre än
svartöra: Jag fattar inte riktigt hur manschetten ser ut, men om man tänker sig ett spetsat armeringsjärn (som corre skriver) och skickar ner det samtidigt som man efterhand svetsar på fler - borde inte spetsen antingen punktera bälgen eller tränga sig mellan bälg och bergvägg och på det viset släppa trycket? Man får ju banka duktigt på armeringsjärnet när det väl tar stopp eller dra runt det
antnor: [citat] Inflyttning i en kommun är också en samhällsnytta med tanke på att det kommer nya skattebetalare men jag är inte sugen på att stå för deras bygglovshandläggning bara för det. Jag tycker att det är rimligt att ta ut en avgift för dylika saker. Eftersom jag åker bil varje dag i stockholms köer så gynnas jag av att fler kan åka tåg ;)
peternicklas: Slamsugare tar bort allt skit och rengör, VVS bytar rören precis som stambytarfirmor, vad detta nu är för något. Brukar vara en rörmokare som sköter rörbyte.
mitosi: Jag beställde Pax 21 igår från vvs-boden för 600 kr inkl frakt:)
mexitegel: Kan vara avluftningen till avloppet som spökar, kan få de mest märkliga fenomen. Det kan också vara så att vattenlåset rostat sönder i brunnen.
mogge_73: Kolfilter är ingen bra lösning om du har järn i vattnet, järnet slammar igen kolet på väldigt kort tid. Låter som att förra ägaren har gjort en liten fuling och satt in ett kolfilter för att det ska se bra ut inför en försäljning. Det blir väldigt dyrt i längden, ta en ordentlig analys (om du inte redan har en). Du kan säkert använda filtertuben och använda den som sandfilter
krille09: Jag försökte med Plastic Paddings "Kemisk metall" men det funkade inte. Slutade med att jag köpte ett nytt element. Tror alternativet är att montera ned det och laga genom att svetsa det.
cecar33: Eller prova dessa http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/inomhusavlopp-ror-och-delar/krympmuffar/ http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/Overgangskoppling-88280/
Krilleman: Dessa ventiler finns helt i plast också. Ska se om jag hittar någon...
roland53: Käglan är bara intryck i hylsan/muttern och är normalt ganska lätt att dra ut med handkraft