Hej,

Har pumpautomat till fritidshuset som används till allt vatten, inklusive trädgårdsbevattning sommartid dvs flitigt användande. Det är en vanlig typ av pumpautomat och hydrofortanken (heter det så?) är på ca 20L tror jag. Pumpautomaten har vi i ett skyddat pumphus intill den grävda brunnen. Sughöjd 3 meter och tryckhöjden 4-5 meter. Tyvärr har den ett par nackdelar tycker jag. För det första håller den inte så länge, Visserligen den jag har nu (Danfoss) har hålllit hela 5 år men de tidigare, Jula eller motsvarande bara 1-2 år. En annan nackdel är att trycket varierar ganska mycket mellan intervallerna då pumpmotorn arbetar.

Nu undrar jag, kan man inte skippa "trycktanken" dvs en komponent mindre som kan gå sönder (gummiblåsan antar jag) samt att man får mera konstant tryck? Jag antar att man måste ha någon typ av tryckregulator som gör att pumpmotorn inte står och går hela tiden, Finns det inte sådana lösningar? I så fall vilka nackdelar finns det med sådant system?

Det finns såna system, mn helt utan tank kan du inte bli. Det måste finnas en liten skvätt luft någonstans som kan hålla trycket även för de "tanklösa" systemen, annars klarar inte backventilen att hålla tätt, och elektroniken som styr pumpen behöver ett tryck.

Trycklösa brukar kombineras med en frekvensstyrning som genom att styra pumpens arbetsvarvtal styr flöde mot ett givet tryck. Rätt effektiv lösning. Men rätt dyr. Jag har sett alternativ för hemmabruk, och dom ligger runt 5-8k ex pump.
Egentligen brukar dom rekommenderas till djupborror, det är nog där dom kommer mest till sin rätta. Lösningen kräver en 3fas pump för att fungera.

Principen har avhandlats i ett par trådar här, så med lite sökning borde även dom kunna hittas.

Redigerat:
Jag har en sådan som sitter inomhus och en dränkbar tryckpump i min grävda brunn.
Fungerar klockrent än så länge. (ca 3 år) Det blir ju ett större slitage på pumpen som måste starta varje gång man öppnar kranen men eftersom det i mitt fall är ett fritidshus som bara används då och då så kändes det inte som något problem.

Tack för svaren :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.