Har fått nya anslutningsrör till min lgh cu 12mm med vit isolering, tyvärr går plattan vid ventilerna för långt ut så jag skulle vilja kapa rören nån halv cm o sen fästa ventilerna igen.
Hur får jag bort käglan, tätningen eller va det nu e för något, har inte vågat ta den med polygrip ännu. Eller måste jag kapa röret innan denna tätning o sen skaffa en ny? - Då blir rören för korta...
Föreningen tyckte det verkade bra att inte ha vatten i badrummet under typ hela jul o nyår.....därför fixar jag det själv med hjälp här förhoppningsvis
/tack
mehh, första bilden blev på sidan, andra bilden är så det ser ut, anslutningarna ligger vid taket (om det spelar nån roll)
Hur får jag bort käglan, tätningen eller va det nu e för något, har inte vågat ta den med polygrip ännu. Eller måste jag kapa röret innan denna tätning o sen skaffa en ny? - Då blir rören för korta...
Föreningen tyckte det verkade bra att inte ha vatten i badrummet under typ hela jul o nyår.....därför fixar jag det själv med hjälp här förhoppningsvis
/tack
mehh, första bilden blev på sidan, andra bilden är så det ser ut, anslutningarna ligger vid taket (om det spelar nån roll)
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Du har inte Cu12.
Det som sitter nu är vatette-plast! Alltså borde du han någon form av PEX-rör. Ser ut som 16mm.
Och dom mässings-klämringarna är inte demonterbara!
Går det inte bara att skjuta in brickan med lite lagom våld så slangarna trycks in i väggen och skruva fast brickan?
Vem har monterat detta från början?
Det som sitter nu är vatette-plast! Alltså borde du han någon form av PEX-rör. Ser ut som 16mm.
Och dom mässings-klämringarna är inte demonterbara!
Går det inte bara att skjuta in brickan med lite lagom våld så slangarna trycks in i väggen och skruva fast brickan?
Vem har monterat detta från början?
Om du skruvar fast brickan först utan vinkeln på så kan du trycka bak rören liten, räcker att du får dom att ta någon gänga sen är det bara att spänna det, så gör jag alltid. Du kan nog känna om du trycker på röret att det går att få längre in.
Ursäkta, verkar som min emailnotifikation (eller va det kallas) är avstängd
Jo, tryckte bak dom, va bara rädd för att det skulle börja läcka, men det verkar hålla. Haft det så i några dagar nu.
Imtech, har varit här, till deras försvar så var det inget kakel uppsatt på väggarna när dom drog in rören, ville vänta tills dom hade varit här, då jag vet att saker tas sönder/repas etc. Dom skulle komma tillbaka senare o sätta upp rören, enl den montören jag snackade med som va här. Men nu helt plötsligt, enl Imtech, hade vi kommit överens om att JAG skulle anlita en annan vvs firma för att göra slutmonteringen, jo, visst!!!
All rördragning e fixad, tack
Jo, tryckte bak dom, va bara rädd för att det skulle börja läcka, men det verkar hålla. Haft det så i några dagar nu.
Imtech, har varit här, till deras försvar så var det inget kakel uppsatt på väggarna när dom drog in rören, ville vänta tills dom hade varit här, då jag vet att saker tas sönder/repas etc. Dom skulle komma tillbaka senare o sätta upp rören, enl den montören jag snackade med som va här. Men nu helt plötsligt, enl Imtech, hade vi kommit överens om att JAG skulle anlita en annan vvs firma för att göra slutmonteringen, jo, visst!!!
All rördragning e fixad, tack
Ursäkta det sena svaret, men om Imtech har installerat detta så är det skam. Uruselt. vem installerar kopplingarna till väggbrickan INNAN kaklet kommer på plats?Agrik skrev:Ursäkta, verkar som min emailnotifikation (eller va det kallas) är avstängd
All rördragning e fixad, tack![]()
Då har man absolut inte följt monteringsanvisningen.
Rören, tillsammans med skyddsröret dras ut minst 10cm så kakelsättaren får göra färdigt sitt. På dessa PEX-rör monteras provtryckningsproppar så man kan trycka installationen och se att det är tätt.
Sen efter kakalsättaren är färdig så kapas skyddsrören 2mm utanför kaklet. Efter det kapar man ner själva PEX-röret enligt anvisningen. Då blir det aldrig några problem.
Sätter man dit kopplingarna i brickan.
Om jag vore dig så skulle jag ragga tag på chefen till han/hon på Imtech som gjort denna felaktiga installation och begära att det gjordes om korrekt med allt vad fuktspärrar och med allt vad det innebär.
För som du beskriver är det helt felaktigt gjort!
Här hittar du monteringsanvisningen hur det borde vara installerat:
http://www.vatette.se/fileadmin/upl...sanvisningar/633376_vaggbricka_plast_dy15.pdf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden