Vatten & Avlopp
peternicklas: Slamsugare tar bort allt skit och rengör, VVS bytar rören precis som stambytarfirmor, vad detta nu är för något. Brukar vara en rörmokare som sköter rörbyte.
mitosi: Jag beställde Pax 21 igår från vvs-boden för 600 kr inkl frakt:)
mexitegel: Kan vara avluftningen till avloppet som spökar, kan få de mest märkliga fenomen. Det kan också vara så att vattenlåset rostat sönder i brunnen.
mogge_73: Kolfilter är ingen bra lösning om du har järn i vattnet, järnet slammar igen kolet på väldigt kort tid. Låter som att förra ägaren har gjort en liten fuling och satt in ett kolfilter för att det ska se bra ut inför en försäljning. Det blir väldigt dyrt i längden, ta en ordentlig analys (om du inte redan har en). Du kan säkert använda filtertuben och använda den som sandfilter
krille09: Jag försökte med Plastic Paddings "Kemisk metall" men det funkade inte. Slutade med att jag köpte ett nytt element. Tror alternativet är att montera ned det och laga genom att svetsa det.
cecar33: Eller prova dessa http://www.rinkabyror.se/artiklar/avlopp/inomhusavlopp-ror-och-delar/krympmuffar/ http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/Ror-och-rordelar/Avloppsror-och-rordelar/Overgangskoppling-88280/
Krilleman: Dessa ventiler finns helt i plast också. Ska se om jag hittar någon...
roland53: Käglan är bara intryck i hylsan/muttern och är normalt ganska lätt att dra ut med handkraft
NoOne2k: Det ska vara en brunn med 110mm genomlopp. Det lodräta röret ska vara 200mm. Detta för att kommunen ska kunna slamsuga med en grövre slang om pumpen har stannat Edit: http://www.rinkabyror.se/artikel/spolbrunn-110x200x110/?select=true
Krilleman: Ska du dra stråk i källaren skulle jag lätt säga att du använder dig av raka ALU och isolerar efteråt. Presspex är guld i detta förfarandet om du kan få tag i en maskin. Men rent monteringsmässigt är det lättare att dra koppar då du kan åka in till din lokala bygglada och hitta prylar varje dag om det skulle gå fel.
sunnemarkus: Är inte rädd för frysrisken, men mycket mer för att allt man gör där på sikt kommer att försämra och öka risken att det blir tätt. Ett öppet utlopp är kanske inte vackert, men det fungerar, som bonden sade. En "diffus utsläppspunkt" är ju lika med ökad risk för att det blir stopp. Så skall du täcka det så är ju högre fraktion bättre än en mindre.
Demmpa: Så här ser hörnet ut efter många års användning, gjorde tabben att sätta listen lite för lågt så vatten blir liggande på listen, tyvärr blir det även avlagringar mellan listen och badkaret. [bild]
BobbaFett: 1, Är väl normalt om det inte låter mycket. 2, Så skall det vara, det är ett vattenlås som förhindrar att illaluktande luft ska komma upp i ditt badrum 3, Det blev nog ett baksug i ditt avlopp då det är samma avloppsstam, också normalt (tror inte något avloppsvatten letar sig upp till dig utan lufttryck som varierar i systemet och skapar ljud)
mickec: Hej, har precis installerat en borrhålspump ca 30 meters djup, den är kopplad till ett vattenfilter, ett 60-liters expansionskärl och en automatisk tryckventil. Tryckventilen är inställd på tillslag vid ca 2bar och frånslag ca 4. Blåsan i kärlet är uppumpad till ca 1,8 bar. Vid användning så sjunker ju trycket i systemet men när det når ca 2 bar och där pumpen ska slå till droppar
TheGame: nej därför jag tänker prova på sidan om dvs bara lossa dom gamla kromade rören dra dit nippeln och koppla ihop med nya blandaren på sidan om, läcker det sprutar och har sig så kör jag på din metod.
Krilleman: Du ansluter väl slangen på 15 gängan? Lämplig halvkoppling och skiftnyckel... Jag pressade mina R15 anslutningar med LK:s presspex övergångar.
Fällebyggarn: Folk brukar j vara ganska försiktiga med att förstöra saker (kan man hoppas) så han borde ju ha sagt Nej direkt om det inte var lämpligt. Men jag antar att man kan spola olika hårt beroende på vad man vill åstadkomma. Jag antar att filma ledningarna kostar miljoner, annars hade ju de varit en bra service för att få veta sin status.. Vanliga problem är väl annars mest betongrören
Anders Norberg: tack för svar, höjdskillnaden från hydrofor till bv är ca 2-2.5 meter uppskattningsvis, det är gamla rör så det kan absolut röra sig om igenkorkning nånstans, allrahelst som stället blivit sporadiskt brukat senaste åren. Jag tänker att man på något vis borde kunna mäta trycket inne för att se hur mkt tryckfall man har och var någonstans i systemet det försvinner, de har dock
bittle: När vi skulle sätta oss in i det där eländet sa dom samma sak, att de inte får tipsa om företag men ifall vi frågar om ett specifikt företag så kan de säga vad de tycker om det. Jaha. Då kan jag sitta med listan framför mig och fråga om vartenda företag på den listan då? Så vad är skillnaden. Tycker faktiskt att kommunens hanterande av frågan har varit jättedåligt här. Vi
Yrrol: Min tanke är att ringa och fråga vad som krävs för att den ska vara godkänd. Fast då anar jag att det är en fördel att jag kan säga till honom vad jag har idag. Nybyggda hus i området har tydligen "låga" krav på hur det är efter kammaren.
maxflax: Jo har lin och kitt så lagt på det. Får se om det håller tätt.
KnockOnWood: Oj så mycket frågor! Jag koncentrerar mig på två: [citat] Du har säkert själv insett att vattnet bör dras på frostfritt djup. Det är väl så det är draget nu? Att lita på elvärme känns tveksamt. Vad händer vid elavbrott? [citat] Takavvattningen bör ledas bort från huset till ett dike eller en stenkista. Att släppa ut det bara en meter från huset verkar vårdslöst i mitt tycke.
norrbottenstorpet: Ja du kan förbereda en dold lösning. Välj inte för klen dimension, minst det du har i dagsläget? Vilken dim håller inkommande vatten från kommunen, PEM 32 mm? Men kommer källargolvet att ha golvvärme? Det är inte riktigt bra att kallvattnet i sådana fall förläggs så att det värms upp och står stilla i röret. Inget jätteproblem kanske men om så borde du nog isolera skyddsröret
Avemo: Jag ser inga problem mer än att det kan dra genom det. Ett kök är inget våtrum. Du kan borra tre hål i stället. Ett för varje rör. Enklare och snyggare och inget öppet hål ner i krypgrunden.
maxflax: Jepp, det slog mig när jag började koppla att den var konisk och att packning där förmodligen skulle ha motsatt effekt. Hade lite problem att få det tätt först men lite rörkit gjorde biffen.