Vatten & Avlopp
Krilleman: 8546961 är "färdig" 12x10 utan förminskning!
Krilleman: Nej, inte behöver du byta. Skölj rent och återmontera, precis som du redan gjort!
Alfredo: [citat] Ja vad går röret ifrån och till vad. Exempelvis nergrävt från en brunn och in i stugan. Eller går det inomhus från exempelvis "slangen där vattnet kommer in" och till köket. Kort och gott behöver vi nog en bättre helhetsbild av hur det ser ut hos dig och vad "problemröret" är. När det gäller firma så är det nog en VVS-firma/rörmokare du bör vända dig till. Kanske
corre: Du kan välja kärl efter ditt vatten, dom skiljer sig lite baserat på vattnets hårdhet, kalk etc. Nibe har en informationsfolder om detta på hemsidan.
scorparagorn: [citat] Jaha, men antar att det enbar gäller avloppsslangen? Tack för tipset
hekosi: [citat] Mången tack för att du tog dig tid att hjälpa mig! Guld värt. Nu kan jag i lugn och ro klicka hem det jag behöver! Jag ska passa på att köpa på mig en del material till framtida byte av vvb samt blandarbyte så det blir perfekt att lägga allt i samma beställning!
vwbubbla: Skall se över min dränering. Men är det meningen att kistan i marken skall vara helt torr?
Mugmaz: Ska till kommunen lämna in en tomtritning där va-service ska vara inritad. Hur detaljerat ska det vara? Va-service är väl där pemslangen och avloppet kommer in på min tomt? Eller?
anders.ostling: Hej Har en ca 8 år gammal beredare som under sista året ibland ger ifrån sig ett surrande ljud när vi använder varm vattnet. Börjar bli lite misstänksam men vet inte om jag ska vara orolig. Det är en 50-liters beredare av Slovenskt fabrikat, köpt hos Vanocs i Munkar-Ljungby. http://www.vancos.se/product.php?id_product=57
corre: det spelar inte så stor roll, ev tom bättre eftersom det är mer rörelse i luften som kan blanda ut den.
KnockOnWood: [citat] Är det kommunalt avlopp är det ju faktiskt så det ska funka. Vakuumventilen är ju just till för att luft skall kunna sugas in i röret när ni spolar, och skall inte släppa ut någon luft. Annars hade vattenlåset i toan kunnat sugas tomt, och det hade kunnat börja dofta något annat än hallon. Så det kanske helt enkel är tur att ni har sådant undertryck i ledningen. Grattis
slurppe99: Vet inte hur det är med bostadsrättsföreningar. Men är inte huset felvärderat då besiktningsmannen har skrivit att det förmodligen är bytt. Dolt fel, undersökningsplikt, 10 år?
bittle: Jag ringde, ringde och ringde och till slut så fick vi ihop en ansökan med hjälp av en entreprenör och en vettig tjej på kommunen. Jag vet inte om det är någon skillnad om ni ska skilja av toalettavfallet men vi ska ha avloppet ut i infiltration och den måste vara på 50 meters avstånd från vår vattenbrunn.
Krilleman: [citat] Nu får du nog tagga ner lite i din läsning/tolkning av forumtrådar. Oavsett vad du skriver här, så ligger det kvar i oändlighet. (Du kanske borde studera reglerna för forumet?!) Skriver du då att tex att man skall ha avstängning på blandaren, som ovan, fast man inte behöver det, om man tex råkar gilla sin egen udda köksblandare. Vad ger det för info till den användare som
calle336: Jo använt lin och linolja men även lock pasta men det ska väl inte behövas? Eller?
Slaktarn82: Hej Oras har en blandare (Termostat) som kv/vv är skiftade,vanligt ute i europa därför som dom har den,krisblandare har den kallats för :) "IBland är det bara funktionen man vill ha" Lite brått ibland.......svar redan funnet :)
minisorkis: Tack! Jag ska prova med lite mjölk sen, kanske är lättast.
ulrikak: Hej! Jag behöver lite tips från erfarna fritidstoaägare! Jag har en stuga i skärgården där jag för åtta år sedan installerade en Mulltoa. Det har sedan dess varit problem nästan hela tiden med översvämningar och trasiga brytpinnar. Så länge jag själv är där och "övervakar" och kollar till allt hela tiden funkar det ok men när jag haft uthyrt någon vecka så blir det genast
scim: Det blir isåfall lod med 97% tenn och 3% silver, som t.ex. Rinkaby säljer. Jag har läst det som skrivits här i forumet och hållfastheten och min tolkning är att hållfastheten är mer än tillräcklig med mjuklod, men jag ska läsa på lite mer ;)
holmberg87: Jag hade exakt samma problem efter att mitt vatten jäklades:) Skit i blandaren och efter det blev det kanon! Däremot ställde även jag in varmvattnet fel. DVS skållskyddet om det heter så. Jag gjorde som så att ställde in vattentempen utan att montera tillbaka skållskyddet, till en lagom temp. Sen monterade skållskyddet att klicka just där och det blev skitbra. Först gjorde jag nog som
sebber: Tack, jag ska tänka på det! Av någon anledning så sitter det en metalskiva under ratten som hindrar från att sänka under typ 70, men jag kör där så länge ändå. jag har tänkt utföra en besiktning på hela systemet strax så jag vet skicket på det mer noggrant, troligen kan man behöva fylla på glykol i solfångarhistorien nu inför vintern t.ex.
AndersS: [citat] Jo, men det visar vattenprovets analys och har man järn som kräver filter så brukar det även lösa lukten av svavelväte. Jag tog för givit att alla gör en riktig vattenanalys.
ÉlPon: I min brunn för dusch, disk osv (ej toa) ligger detta lock och flyter längst ner, se bilden. Som en upp och nedvänd tratt. Brunnen är nyligen tömd så vet ej om den flyter upp, är av plast. Längst ner i brunnen är det som en fat/tallrik (lika stort som avloppsbrunnen) med hål i mitten. Ser ut som att tratten borta sitta fast i "fatet" men lossnat. Vad kan detta vara och borde jag fixa
Pappakeno: Tack för svar! Ja det är en lågpris. Hade själv aldrig satt i den. Får åka och köpa en ny bättre. Tack!
mogge_73: Ett standard filter (ser ut som en gasoltub) använder ca 1-2 säckar i månaden.